Grimsby oktober - november 1880
          
        
        
          Den 26. oktober 1880 begyndte
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          sin rejse til
        
        
          Danmark. Skibet nåede dog kun lige ud af Humber floden,
        
        
          da vinden kom frisk på land fra øst. Kaptajnen besluttede
        
        
          derfor at returnere og ankre op på reden ved Grimsby. Det
        
        
          skulle vise sig at være en klog beslutning. Pålandsvinden
        
        
          slog om i en rasende orkan, der 28. og 29. oktober hærgede
        
        
          over Nordsøen. I hundredevis af skibe gik på den britiske
        
        
          kyst og forliste, og mange vrag drev rundt i Nordsøen
        
        
          12
        
        
          .
        
        
          Kaptajn Møller skrev hjem til rederen i København,
        
        
          at der ikke var nogen grund at nære frygt for
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          .
        
        
          Skibet var blevet liggende i afventning af favorabel vind til
        
        
          rejsen mod København. I begyndelsen af november blev de
        
        
          søfarende advaret om, at endnu en orkan var på vej. Møller
        
        
          fulgte derfor de øvrige sejlskibe, der søgte sikkerhed bag
        
        
          dokportene i Grimsby.
        
        
          Siden skrev ”en dansk skibsfører”, at
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          på rejsen
        
        
          til Grimsby havde måttet pumpe flere gange hver eneste
        
        
          dag, og at der måtte pumpes selv under udlosning i havn.
        
        
          Skibet blev ikke taget i dok, og intet blev foretaget for at
        
        
          finde årsagen til det meget vand. Efter at kullene var kommet
        
        
          indenbords, lækkede
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          om muligt endnu mere, og
        
        
          den anonyme kaptajn, der ofte kom om bord,
        
        
          
            fandt altid
          
        
        
          
            pumperne gående, både formiddag, middag og aften
          
        
        
          . Det
        
        
          var så slemt, at kaptajn Møller havde udtrykt frygt for, at de
        
        
          britiske myndigheder skulle skride ind og undersøge sagen.
        
        
          Bestandig var besætningsmedlemmer i arbejde med at spule
        
        
          dæk
        
        
          
            for at det skulle se ud, som om der kun pumpedes for at
          
        
        
          
            rengøre skibet.
          
        
        
          Såfremt
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          ikke var læns om aftenen,
        
        
          blev der  - ligeledes for ikke at vække opsigt - pumpet ved
        
        
          midnat. Den danske skibsfører havde passeret
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          om
        
        
          dagen og hørt folk, der observerede pumpningen, ytre, at
        
        
          
            der var en af Plimsolls ligkister
          
        
        
          .
        
        
          Fredag den 5. november 1880 om morgenen blev der
        
        
          som vanligt purret ud, men
        
        
          
            ved frokosttid kom mandskabet
          
        
        
          
            og sagde, at de ikke ville gå til søs med skibet, da det havde
          
        
        
          
            begyndt at lække mere, og de ikke kunne udholde at pumpe på
          
        
        
          
            rejsen hjem, hvorfor de bad om tilladelse til at gå til konsulen
          
        
        
          
            for at tale om sagen
          
        
        
          . Kaptajn Møller rejste selv til Hull for at
        
        
          mødes med afladeren og rederens agent på pladsen. Lørdagen
        
        
          kom afladeren ombord og talte med mandskabet. Det blev da
        
        
          aftalt, at mandskabet ville fortsætte rejsen med skibet, når der
        
        
          blev forhyret tremand til hjælpmed pumpningen. Søndag blev
        
        
          helligholdt, og der pumpedes læns morgen og aften. Blandt
        
        
          tømmermandens ejendele blev siden fundet et dokument,
        
        
          der lød:
        
        
          
            Jeg underskrevne Emil Møller, fører af barkskibet
          
        
        
          
            Sleipner, erklærer herved at ville medtage tre extra mænd
          
        
        
          
            til at sejle Sleipner fra Grimsby til København. Endskønt tre
          
        
        
          
            extra mænd komme ombord, skulle hele besætningen have
          
        
        
          
            deres fortjente hyre udbetalt i København uden den mindste
          
        
        
          
            afkortning. Grimsby den 6. november 1880 H.E. Møller. Til
          
        
        
          
            vitterlighed C. Engel og Chr. Sørensen
          
        
        
          .
        
        
          Kaptajn Møller og hans mandskab nærede åbenbart
        
        
          så stor mistillid til skibet og dets udstyr, at det med de
        
        
          yderligere folk ombord var nødvendigt at anskaffe en ny
        
        
          og større båd. Ifølge den anonyme skibsfører havde kaptajn
        
        
          Møller udtalt, at ingen af de tre både ombord kunne sættes
        
        
          på vandet. Der anskaffedes en båd, der ifølge beskrivelsen
        
        
          med lethed kunne bjerge 25 mand, selv i meget høj søgang.
        
        
          Mange andre mennesker havde ærinde på
        
        
          
            Sleipner,
          
        
        
          mens skibet lå i Grimsby, men ingen reagerede hverken
        
        
          på pumpning eller krav om ekstra mandskab. Den lokale
        
        
          agent havde intet hørt om lækage, hverken under losning
        
        
          eller lastning. Over for ham havde Møller først nævnt det
        
        
          i forbindelse med en forespørgsel om, hvorvidt der skulle
        
        
          betales nye havneafgifter, når skibet bragtes ind i dokken.
        
        
          Skibet trak da ca. to cm vand, og det var ikke særlig
        
        
          alvorligt. Efterfølgende erfarede han om mandskabets krav
        
        
          om flere folk til pumpning. Agentens personlige indtryk af
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          var, at det lignende et gammelt skib, men at det var
        
        
          godt vedligeholdt -
        
        
          
            og at det ikke på nogen måde syntes at
          
        
        
          
            være farligt at foretage en rejse med
          
        
        
          . En lokal tolder førte
        
        
          opsyn med skibet fra den 23. til den 30. september, og han
        
        
          bemærkede intet usædvanligt omkring pumpning. En anden
        
        
          tolder havde blot noteret sig, at det var et gammelt skib.
        
        
          Mandag den 8. november 1880 var kaptajnen i land
        
        
          og fik rekvireret tre mand, der skulle møde ombord næste
        
        
          dag. Tirsdag kom de tre mand ombord klokken 16, og ved
        
        
          lænspumpning onsdag aften var skibet omtrent tæt. Torsdag
        
        
          og fredag var der læns ved pumpen.
        
        
          34