27
        
        
          
            Barkskibet
          
        
        
          
            
              Sleipner
            
          
        
        
          
            Fra ”Down Easter” til ”Plimsoller”
          
        
        
          
            Af Holger Munchaus Petersen
          
        
        
          
            I 1874 vedtog man i Storbritannien Samuel Plimsoll’s be-
          
        
        
          
            rømte Shipping Survey Bill - loven om skibstilsyn. Først i
          
        
        
          
            1892 gennemførtes i Danmark en tilsvarende lovgivning
          
        
        
          
            om usødygtige skibe. Sejlads med sådanne fartøjer var
          
        
        
          
            ingenlunde noget ukendt fænomen i datidens danske han-
          
        
        
          
            delsflåde. I denne artikel berettes om barkskibet ”Sleipner”,
          
        
        
          
            der som følge af dårlig økonomi og manglende vedligehold
          
        
        
          
            gennemgik en langsom, men sikker forvandling fra ”Down
          
        
        
          
            Easter” til ”Plimsoller” og endte sin sidste fatale rejse på
          
        
        
          
            revlerne ud for Klitmøller den 19. november 1880.
          
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Den tremastede bark
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          var et af flere danske sejlskibe
        
        
          med en fortid i USA.
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          blev i 1853 søsat fra James
        
        
          M. Hoods skibsværft i Sommerset i Massachusetts. Skibet,
        
        
          der den gang bar det besynderlige navn
        
        
          
            Mischief
          
        
        
          1
        
        
          
            ,
          
        
        
          omtaltes
        
        
          som det fartøj, der var bygget med de hidtil skarpeste linier.
        
        
          Skibet var bygget til et partrederi mellem W.H. Merrill og
        
        
          skibets senere fører kaptajn Martin Townsend med hjemsted
        
        
          i New York. Efter færdiggørelse blev det overtaget af det
        
        
          amerikanske firma Ogden & Hayne's ”Celestial Line”.
        
        
          I New York blev der til skibets første rejse taget
        
        
          guldgraverudstyr om bord til Californien, og på rejsen
        
        
          passeredes Kap Horn i de lokale vintermåneder, hvor skibet
        
        
          fik havari og måtte søge nødhavn i Valpariso. Reparationen
        
        
          varede godt fem uger, hvorefter
        
        
          
            Mischief
          
        
        
          ankom til San
        
        
          Francisco 9. november 1853, 172 dage efter afgangen fra
        
        
          New York, heraf 133 døgn under sejlads. Ved ankomsten
        
        
          udtalte californiske skibssagkyndige, at skibets rigning var
        
        
          alt for stor.
        
        
          Efter udlosning blev skibet i december 1853 solgt for
        
        
          $ 22.000 til Charles B. Polhemus i San Francisco. Første
        
        
          rejse for denne reder var til Kina efter te til NewYork. Turen
        
        
          fra Foochow til New York tog 115 døgn og endte den 7.
        
        
          januar 1855. Den største udsejlede distance på et døgn var
        
        
          291 miles. Åbenbart levede
        
        
          
            Mischief
          
        
        
          ikke op til ejerens
        
        
          forventninger, for skibet solgtes i marts 1855 til firmaet
        
        
          Meyer & Stücken i Bremen. I juni 1855 skiftede skibet
        
        
          ejer, idet Bremer-firmaet Rossingk & Mummy overtog
        
        
          fartøjet, hvis navn nu blev ændret til
        
        
          
            Felix
          
        
        
          (lykkelig). Som
        
        
          vanligt måtte skibets fører tage økonomisk medansvar for
        
        
          sin arbejdsplads, og skibets kaptajner ejede på skift 1/3
        
        
          af skibet. Bremer-ejerskabet endte i Hong Kong i januar
        
        
          1862, da kaptajn Wintzer afleverede skibets papirer til den
        
        
          bremiske konsul, og 12. juni 1862 blev skibet udslettet af
        
        
          Bremens skibsregister
        
        
          2
        
        
          .
        
        
          
            Dansk ejendom
          
        
        
          Waterschouten i København registrerede 28. juli 1862, at
        
        
          Kaptajn C.N. Hansen havde hyret tretten danske søfolk til
        
        
          barkskibet
        
        
          
            Felix
          
        
        
          med hjemsted i København. Mandskabet
        
        
          skulle holde sig parat til med to timers varsel at møde
        
        
          med deres tøj på Københavns Toldbod. Derfra skulle de
        
        
          rejse som passagerer til London, for straks ved ankomsten
        
        
          at tiltræde tjeneste ombord på skibet, der var bestemt til
        
        
          Ostindien og videre. Ved adkomstdokument dateret 13.
        
        
          august 1862 fremgik, at skibets ejer var A. N. Hansen &
        
        
          Co. i København, der for £ 2.525 - svarende til 11.500 rdl.
        
        
          havde købt skibet, og derfor måtte betale indførselstold på
        
        
          451 rdl. 83 sk.
        
        
          
            Felix
          
        
        
          indgik i den nye ejers flåde af sejlskibe,