lavere rækker som A (fart på Atlanterhavet), G (kystfart),
        
        
          eller endelig P-vurderingen, hvor skibet kun blev anset som
        
        
          egnet til at transportere ladninger, der tålte søvand.
        
        
          Hvis
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          skulle bibeholde højeste klasse, var kra-
        
        
          vet bl.a. et nyt dæk. Da A.N. Hansen & Co. ikke fandt
        
        
          skibet velegnet til firmaets brug, ville man ikke anvende
        
        
          de mange penge, så i marts 1867 blev skibet degraderet til
        
        
          klasse G. Forskellige udbedringer betød, at klassen i 1869
        
        
          vurderes til A, hvorefter
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          fra 1873 røg helt ud af
        
        
          klassifikation. De følgende år udførtes udbedring af mindre
        
        
          skader fra grundstødning eller påsejling og kun absolut
        
        
          nødtørftig vedligehold og reparation. Det nye dæk, der var
        
        
          krævet til højeste klasse i 1867 blev aldrig installeret, men
        
        
          de dårligste planker blev dog successivt udskiftet med nye.
        
        
          At skibet forfaldt, blev siden anset som en selvfølge, så selv
        
        
          om skibets yderklædning kunne være sundt af udseende,
        
        
          var der i indtømmer og forbindelser
        
        
          
            en usundhed tilstede
          
        
        
          ,
        
        
          hvorved skibets styrke var svækket.
        
        
          4
        
        
          Sommeren 1870 var skibet i Archangelsk, og da det blev
        
        
          slæbt ud på reden for at indtage den sidste del af ladningen,
        
        
          stødte kølen hårdt på barren. Lastningen fortsatte, men der
        
        
          holdtes vågent øje med pumpen. Dagen efter blev der pumpet
        
        
          30 cm vand ud, men hver af de følgende morgener havde
        
        
          den daglige inden bords vandstand samme niveau. Efter
        
        
          nogle dage faldt den daglige inden bords vandstand til 23
        
        
          cm. Lækagen blev ikke fundet, men lastningen fortsattes og
        
        
          endte, da dækket var fyldt op med trælast. Herefter begyndte
        
        
          så rejsen mod London og første dag til søs noteredes, at
        
        
          
            skibet trak meget vand
          
        
        
          , men mandskabet havde ikke noget
        
        
          problem med at pumpe læns. Vejrforholdene var ikke
        
        
          gunstige, vinden tiltog til stormende kuling med regntykning
        
        
          og høj søgang. Skibet arbejdede hårdt og tog meget vand ind
        
        
          over dækket, og en sø slog en del af bagbords dækslast over
        
        
          bord og fyldte samtidig forkahytten og gangene. Herefter
        
        
          var der konstant to mand beskæftiget med pumpning. Flere
        
        
          svære søer kom imidlertid ind over skibet og fyldte bl.a.
        
        
          låringsbåden med vand. Efter denne vandgang blev pumpen
        
        
          pejlet, og da vandstanden viste 40 cm, beordrede skipperen
        
        
          
            alle mand til pumpning
          
        
        
          . Pumpningen hjalp, og ud på
        
        
          dagen kunne skibet pumpes læns hver anden time. Dagen
        
        
          efter pumpedes læns ved hver vagt (hver 4. time), men på
        
        
          resten af rejsen måtte pumperne holdes i gang. Da
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          nærmede sig rejsens mål, blev der i logbogen noteret
        
        
          
            læns
          
        
        
          
            ved pumpen
          
        
        
          . Efter udlosning i London var skibet i dok, hvor
        
        
          kobberforhudningen blev taget af, og skroget kalfatret
        
        
          5
        
        
          .
        
        
          I begyndelsen af 1877 blev skibet styrket med en
        
        
          jernskinne omkring forbindelserne i agterenden. I septem-
        
        
          ber samme år ankom
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          på Københavns red med
        
        
          en ladning kul fra Hull. Mandskabet vægrede sig ved at
        
        
          fortsætte med skibet, og Sø- og Handelsretten udpegede to
        
        
          sagkyndige mænd, der ved eftersyn konstaterede, at selvom
        
        
          skibet trak ca. 1,8 cm vand i timen, så kunne det efter årstid
        
        
          og vejrlig ikke være forbundet med fare at føre skibet til
        
        
          bestemmelsesstedet, så mandskabet kunne ikke få lov at
        
        
          afmønstre, men måtte fortsætte med skibet til Stockholm
        
        
          6
        
        
          .
        
        
          
            Forsikring
          
        
        
          Klassifikation havde betydning for assurandørernes vurde-
        
        
          ring af den risiko, somde løbved at tegne forsikring for skibet.
        
        
          Klassifikationenmedvirkede dermed til at fastlægge, hvilken
        
        
          størrelse præmie der skulle betales for forsikringen. Da
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          udgik af klasse, ønskede skibets danske assurandør
        
        
          ikke at forny assurancen for året 1875, fordi selskabets egen
        
        
          besigtigelsesmand betegnede skibet, som
        
        
          
            vel ikke egentligt
          
        
        
          
            usødygtigt - men for så vidt farligt at forsikre.
          
        
        
          Selv ved
        
        
          udbedring af en mindre skade ville det være vanskeligt at
        
        
          afgøre, om udgiften skulle udredes af assuranceselskabet
        
        
          eller måtte pålægges skibets ejere som følge af ælde og
        
        
          slid. Rederen kontaktede derfor et udenlandsk selskab, men
        
        
          dette anvendte samme besigtigelsesmand, og da der ikke var
        
        
          foretaget nogen forandring på skibet, lød hans vurdering,
        
        
          at skibet var middelmådigt og dets værdi omkring 20.000
        
        
          kr. Hans indstilling til forsikringsselskabet var, at skibet
        
        
          burde forsikres for 3/4 af denne værdi - og
        
        
          
            kun mod totalt
          
        
        
          
            forlis og kun for sommerhalvåret 1876
          
        
        
          . Rådet blev fulgt.
        
        
          Året efter forsøgte rederen sig hos et andet udenlandsk
        
        
          selskab, men også dette anvendte samme besigtigelses-
        
        
          mand, forhenværende skibskaptajn Cruse. Denne gang fandt
        
        
          Cruse, at skibets tilstand var så væsentligt forringet,
        
        
          
            at det
          
        
        
          
            var ganske uskikket til at assureres
          
        
        
          . Derfor sejlede
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          30