39
        
        
          I Storbritannien havde Samuel Plimsoll i 1874 gjort
        
        
          sig utrolig upopulær i rederkredse, da han fik gennemført
        
        
          ”Shipping Survey Bill” - loven om skibstilsyn, der også
        
        
          kaldtes Mr. Plimsoll´s Bill. Danmark havde ikke tilsvarende
        
        
          regler. Det nærmeste var en forskrift om, at
        
        
          
            når skibet ikke
          
        
        
          
            er sødygtigt på den tid risikoen begynder, er forsikringen
          
        
        
          
            uforbindende for assurandørerne
          
        
        
          . Formuleringen mere
        
        
          end antyder, at forskriften primært kunne anvendes af
        
        
          forsikringsselskaberne.
        
        
          Mandskabet havde kunnet forlade
        
        
          
            Sleipner,
          
        
        
          såfremt
        
        
          skibet af et synsnævn var erklæret usødygtigt, hvilket uden
        
        
          held var forsøgt i 1877. Flere gange blev der fremført danske
        
        
          initiativer til love om usødygtige skibe, og forslag herom
        
        
          blev behandlet på Rigsdagen  i henholdsvis1880, 1881 og
        
        
          1883. Hver gang blev forslagene imidlertid forkastet, fordi
        
        
          ingen af vore nabolande havde - og åbenbart ikke ønskede at
        
        
          indføre - tilsvarende regler. Først i 1892 blev der i Danmark
        
        
          lovgivet om usødygtige skibe, men det var alt for sent for
        
        
          blandt andre de mennesker, der havde været med om bord
        
        
          på
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          s sidste rejse
        
        
          18
        
        
          .
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Der er ikke fundet nogen forklaring på valg af dette navn
        
        
          til skibet. Ordet kan tolkes som at lave harmløse numre med
        
        
          andre mennesker, men også opførsel som skaber besvær-
        
        
          ligheder eller fortræd for andre. Morten Karnøe Sønder-
        
        
          gaard mener, at navngivningen kan skyldes overtro, ”når
        
        
          navnet nævnes, så finder uheldet ikke sted.”
        
        
          
            2.
          
        
        
          Bruzelius: Skibsoplysninger på Internet om ”Mischief”.
        
        
          Deutsches Schiffahrtsmuseum, Bremerhaven: Udskrift af
        
        
          register om „Felix“ ex „Mischief“ Walter, Wolfgang:
        
        
          
            Down-
          
        
        
          
            easters und Amerikanische Nova-Scotians und kanadische
          
        
        
          
            Segler von der Weser,
          
        
        
          Bremen & Hamburg 2003.
        
        
          
            3.
          
        
        
          Det danske ejerskab findes til dels nævnt i: Borg,
        
        
          Martin Hans:
        
        
          
            Dragørs søfart 1800 - 1910.
          
        
        
          Dragør 2003.
        
        
          Søhistorisk kartotek Mallings og Gruelunds samlinger på
        
        
          Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg. Bemanding findes
        
        
          i Waterschoutens protokoller. Ejerforhold indtil ca. 1865 i
        
        
          Kjøbenhavns Skibsregister på Landsarkivet for Sjælland.
        
        
          Ejerforhold og skibsførere efter 1867 findes i Skibregistrets
        
        
          registreringsprotokoller på Rigsarkivet.
        
        
          
            4.
          
        
        
          Klassebetegnelsernes forandring kan følges i Bureau
        
        
          Veritas årlige registre 1860 - 1877 og 1879 - 1880.
        
        
          
            Thisted Amts Avis,
          
        
        
          kopier med omtale af ”Sleipner”, efter
        
        
          henvisninger fra Robert Svalgaards samling. Specielt i 1883
        
        
          meget fyldige referater af retshandling og domsafsigelse.
        
        
          
            5.
          
        
        
          Logbog for ”Sleipner” 1869 - 1872, findes på Dragør
        
        
          Lokalhistoriske Arkiv.
        
        
          
            6.
          
        
        
          
            Thisted Amts Avis,
          
        
        
          kopier med omtale af ”Sleipner”,
        
        
          efter henvisninger fra Robert Svalgaards samling. Specielt
        
        
          1883 efter domsafsigelse. Arentzen, Vilhelm:
        
        
          
            Haandbog for
          
        
        
          
            Søfarende og Skibsredere,
          
        
        
          København 1870
        
        
          
            7.
          
        
        
          
            Thisted Amts Avis,
          
        
        
          kopier med omtale af ”Sleipner”, efter
        
        
          henvisninger fra Robert Svalgaards samling. Specielt 1883
        
        
          efter domsafsigelse
        
        
          
            8.
          
        
        
          Ejerforhold og dimensioner indtil ca. 1865 i Kjøbenhavns
        
        
          Skibsregister på Landsarkivet for Sjælland efter 1867 i
        
        
          Skibsregistrets registreringsprotokoller på Rigsarkivet.
        
        
          
            9.
          
        
        
          Waterschoutens protokoller (årlig mønstring af mand-
        
        
          skab) på Landsarkivet for Sjælland.
        
        
          
            10.
          
        
        
          Logbog for ”Sleipner” 1869 - 1872. Dragør Lokal-
        
        
          historiske Arkiv.
        
        
          
            11.
          
        
        
          Skibets sejlads er resultat af søgning i forfatterens
        
        
          databasemed ca. 18.000positioner på større danske sejlskibe.
        
        
          Basens materiale bl.a. fra Rigsarkivets Konsultatsarkiver
        
        
          og Københavns Havnevæsens protokoller over ind- og
        
        
          udgående skibe på Landsarkivet for Sjælland.
        
        
          
            12.
          
        
        
          Udenrigsministeriet: samlede sager. (1880/81) og i 1870-
        
        
          erne om usødygtige skibe, omhandlende opholdet i Grimsby
        
        
          og de efterfølgende undersøgelser om sagen. Rigsarkivet:
        
        
          Det kongelige octroierede Søe-Assurance kompagni: Årlige
        
        
          sager - læg med skibsnavn, heri Sleipners med sagen om
        
        
          ladningens assurance og adskillige avisudklip om forliset
        
        
          m.v., specielt fra den anonyme skibsførers udtalelser til
        
        
          aviserne. Ministerialtidende 1880.
        
        
          
            13.
          
        
        
          Skibets logbog drev i land, og udskrifter blev offent-
        
        
          liggjort i aviserne, umiddelbart efter forliset og atter omtalt
        
        
          i aviser i forbindelse med retssagen.
        
        
          
            14.
          
        
        
          Landsarkivet for Viborg: Thisted Toldkammers Arkiv
        
        
          - strandinger og årsberetninger.
        
        
          
            Thisted Amts Avis,
          
        
        
          kopier