uden for Nordsøen var
Esvagt Observers
deltagelse i 2004
i tømningen af olietankene om bord på tankeren
Prestige
,
der havde forårsaget en voldsom olieforurening, da den i
slutningen af 2002 var sunket på 3.800 meter vand ud for
den spanske kyst.
Trods sådanne opgaver har ESVAGTs primære fokus hele
tiden været rettet mod Nordsøen, hvor opgaverne er blevet
stadig flere. Allerede i 2000 måtte man erkende, at der var
behov for større kapacitet i forbindelse med besætningsskift
på den voksende flåde. Denne udfordring blev klaret, da
man af Farvandsvæsenet købte det knapt 30 år gamle bøje-
og forsyningsskib
Argus
. Skibet, hvis navn blev
Esvagt
Alpha
, har kapacitet til transport af 48 personer eller 17
mere end
Esvagt Dana
, som efterfølgende blev afhændet
i 2001. Siden denne udskiftning har ESVAGT desuden
udvidet flåden med yderligere syv fartøjer.
I 2001 erhvervede ESVAGT en tidligere svensk trawler,
som under navnet
Esvagt Supporter
først blev anvendt på
dansk sokkel, inden den efter en ombygning i 2005 blev
godkendt til britisk sektor. I 2002 overtog ESVAGT to nye
mellemstore vagtskibe fra Cypern-selskabet Sea Tanker
Shipping. Skibene, der både kunne operere i dansk, norsk og
britisk sektor, tilgik ESVAGT-flåden under navnene
Esvagt
Kappa
og
Esvagt Sigma
i henholdsvis december 2002 og
januar 2003 og fik snart opgaver for ConocoPhillips i Norge.
I 2004 fik ESVAGT fra Zamakona Shipyard i Bilbao leveret
søsterskibene
Esvagt Corona
og
Esvagt Capella
, der blev
engageret i henholdsvis norsk og britisk sektor. Endelig i
49
"Esvagt Observer" i færd med at bugsere tanke til brug i forbindelse med tømning af olien fra det sunkne tankskib "Prestige" ud for den
spanske kyst, 2004. Foto: ESVAGT.
1...,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,...204