57
        
        
          gang, vagtskibene reddede menneskeliv, var i 1983, hvor
        
        
          en stilladsarbejder på Gormfeltet blev samlet op af
        
        
          
            Esvagt
          
        
        
          
            Charlie
          
        
        
          efter et styrt på to en halv meter. Den reddede udtalte
        
        
          efterfølgende lettet til
        
        
          
            Dagbladet Vestkysten
          
        
        
          :
        
        
          
            ESVAGT-
          
        
        
          
            folkene er nogle friske gutter, der bare kan deres kram. De
          
        
        
          
            (...)er meget bedre end de engelske vagtmandskaber, som
          
        
        
          
            før passede på os.
          
        
        
          
            12
          
        
        
          Ved nødsituationer, der ikke direkte vedrører den
        
        
          installation, skibet ligger standby ved, træder søloven
        
        
          i kraft, som tilsiger pligt til at redde menneskeliv. Før
        
        
          vagtskibet kaster sig ud i opgaven, skal det dog indhente
        
        
          tilladelse fra platformen til at forlade sin vagt. Ved større
        
        
          redningsaktioner er det Søværnets Operative Kommando
        
        
          (SOK), der er den officielle myndighed, og de udnævner
        
        
          typisk skipperen på et af de skibe, der er i nærheden, til at
        
        
          være ”on scene-coordinator” - dvs. være SOKs øjne og ører
        
        
          på stedet og informere SOKs kommandocentral i Århus.
        
        
          Flere af ESVAGTs nyere skibe er specielt udstyret til at
        
        
          kunne varetage opgaven som ”on scene-coordinator”.
        
        
          Hos ESVAGT i Esbjerg er der telefonvagt døgnet rundt,
        
        
          og når en redningsaktion er i gang, samles vagthavende fra
        
        
          ESVAGT med repræsentanter for rederiet og andre eksperter
        
        
          på ESVAGTs kontor, hvor de følger aktionens forløb. På
        
        
          kontoret findes søkort, beredskabsmanualer m.m. til brug
        
        
          for situationen.
        
        
          ESVAGT har høstet talrige priser og anerkendelser for
        
        
          sin indsats ved redningsaktioner, og i det følgende skal de
        
        
          fire største omtales.
        
        
          
            Coasteren
          
        
        
          
            
              Pauline S
            
          
        
        
          Den første større redningsindsats, ESVAGT deltog i, var i
        
        
          forbindelse med redningen af besætningen fra den Panama-
        
        
          registrerede engelske coaster
        
        
          
            Pauline S
          
        
        
          , der natten til den 6.
        
        
          november 1985 var kommet i havsnød og udsendte mayday.
        
        
          Vejrforholdene var meget vanskelige med stærk storm, en
        
        
          bølgehøjde på op til 14 meter og snebyger.
        
        
          
            Esvagt Bravo
          
        
        
          ,
        
        
          der befandt sig som standby-fartøj ved platformen
        
        
          
            Tyra W
          
        
        
          ,
        
        
          blev bedt om at assistere
        
        
          
            Pauline S
          
        
        
          og begav sig på vej de ca.
        
        
          20 sømil til coasteren, der havde fået sine dæksluger trykket
        
        
          ind og vinduerne i styrehuset knust af den meget svære sø.
        
        
          I det hårde vejr tog det tid at nå frem, så det var lyst, daman
        
        
          fik kontakt med coasteren, hvor kaptajn og mandskab var
        
        
          indstillet på at forlade skibet. En dansk redningshelikopter
        
        
          havde måttet opgive at bjerge besætningen fra coasterens
        
        
          dæk, da den ikke kunne komme til for masterigningen.
        
        
          Helikopteren måtte siden forlade stedet for ikke at løbe tør
        
        
          for brændstof, og den blev afløst af en helikopter fra det
        
        
          tyske redningscenter.
        
        
          Da besætningen på
        
        
          
            Pauline S
          
        
        
          afviste at benytte coasterens
        
        
          egen redningsflåde, besluttede man kl. 08.45 at anvende
        
        
          
            Esvagt Bravo
          
        
        
          s FRB til at afhente de otte besætningsmed-
        
        
          lemmer. Båden med tre besætningsmedlemmer blev sat
        
        
          i vandet, og da den var nået hen til coasteren, sprang besæt-
        
        
          ningsmedlemmerne en efter en ned i båden. En panikslagen
        
        
          kvinde turde ikke springe, men måtte hales ned ved benene,
        
        
          og coasterens kaptajn forfejlede sit spring og måtte hales
        
        
          indenbords. På trods af disse forhindringer var FRB’en efter
        
        
          blot 25 minutters indsats tilbage på plads efter i to omgange
        
        
          at have hentet de otte besætningsmedlemmer på
        
        
          
            Pauline S
          
        
        
          i
        
        
          god behold om bord på
        
        
          
            Esvagt Bravo
          
        
        
          .
        
        
          Efter ESVAGTs hidtil største redningsindsats blev de tre
        
        
          besætningsmedlemmer på
        
        
          
            Esvagt Bravo
          
        
        
          , der førte FRB’en,
        
        
          hædret af
        
        
          
            Kronprins Frederiks Fond
          
        
        
          for udvist mod og
        
        
          snarrådighed.
        
        
          
            Beboelsesriggen
          
        
        
          
            
              West Gamma
            
          
        
        
          Den omfangsmæssigt største redningsaktion, ESVAGT har
        
        
          deltaget i, fandt sted i 1990, hvor den norske beboelsesrig
        
        
          
            West Gamma
          
        
        
          , chartret af olieselskabet Philips Petroleum,
        
        
          kæntrede, og
        
        
          
            Esvagt Omega
          
        
        
          og
        
        
          
            Esvagt Protector
          
        
        
          tilsammen
        
        
          reddede 46 personer.
        
        
          Beboelsesriggen
        
        
          
            West Gamma
          
        
        
          var den 20. august 1990
        
        
          under bugsering mellem to pumpestationer på gasledningen
        
        
          mellem Ekofisk og Tyskland ca. 190 km vest for Esbjerg,
        
        
          da en kraftig, uvarslet storm rev riggen løs fra sin slæbebåd,
        
        
          rev helikopterdækket af og slog hul i riggen. I de følgende
        
        
          10 timer drev riggen med 49 mand om bord 80 km mod
        
        
          sydøst i den kraftige blæst, mens den tog vand ind.
        
        
          Alarmen om
        
        
          
            West Gamma
          
        
        
          s problemer indløb den 20.
        
        
          august ved middagstid. Søværnets Operative Kommando