ændringer. Det skete dog ikke før 1951 - på hvilket tidspunkt
        
        
          spørgsmål om beskyttelse af fiskeriet mod forurening var
        
        
          blevet flyttet over i vandløbsloven af 1949.
        
        
          4
        
        
          Medens spørgsmålet om forurening af fiskevande kom til at
        
        
          udgå af fiskerilovene, dukkede der i løbet af 1950’erne nye
        
        
          forureningsfarer op, der stillede krav til såvel national som
        
        
          international handling. Det drejede sig om olieudtømning på
        
        
          havene fra skibe, hvilket der blev lovgivet omkring i 1956.
        
        
          Den første danske lov på området kom som et resultat af
        
        
          den internationale konventionen til undgåelse af forurening
        
        
          af havet, som var tiltrådt fra regeringens side i maj 1954
        
        
          i London. Loven fik virkning fra 1958 og var med visse
        
        
          forandringer i kraft frem til oktober 1970, hvor en ny og
        
        
          skærpet kurs implementeredes på området. Som et resultat
        
        
          heraf blev det nu generelt forbudt at foretage nogen som helst
        
        
          form for olieudtømning i havet.
        
        
          5
        
        
          Ud over olieudtømning
        
        
          blev der også givet bemyndigelse til, at ministeren kunne
        
        
          forbyde udledning fra danske skibe af ikke let nedbrydelige
        
        
          eller skadelige materialer. Denne bemyndigelse blev ud-
        
        
          nyttet små to år senere, hvor der blev udstedt forbud mod
        
        
          at dumpe en række giftige stoffer, særligt langsomt ned-
        
        
          brydelige organiske halogenforbindelse og giftige metaller,
        
        
          fra danske skibe i alle farvande og fra alle skibe i danske
        
        
          farvande. Forbudet trådte i kraft den 1. februar 1972 og
        
        
          var det første skridt fra dansk side til at opfylde Oslo-
        
        
          konventionen, der var en regional aftale mellem de såkaldte
        
        
          Nordsølande indgået i oktober 1971 med henblik på at
        
        
          forbyde dumpninger. Det var tanken, at Oslo-konventionen
        
        
          skulle ratificeres i løbet af foråret 1972 og følges op af
        
        
          en lov i overensstemmelse med konventionens tekst i
        
        
          slutningen af året. Det blev dog klart, at dumpninger ikke
        
        
          kunne forbydes, da der stort set ikke fandtes andre måder
        
        
          at komme af med industriens affald på. Der kunne derfor
        
        
          kun stilles særlige krav til dumpningsområder og krav om
        
        
          tilladelse til dumpninger.
        
        
          6
        
        
          De forbedringer som i begyndelsen af 1970’erne enten
        
        
          var opnået eller var undervejs på såvel havmiljøområdet
        
        
          som miljøområdet generelt, var et klart udtryk for et sam-
        
        
          fundsmæssigt paradigmeskifte, hvor en kritisk 68-genera-
        
        
          tionen begyndte at stille spørgsmål ved konsekvenserne af
        
        
          forbrugersamfundets uhæmmede vækst. Det stadig større
        
        
          pres, som bl.a.  denne gruppe af aktører udøvede, krævede
        
        
          politisk handling, og fra slutningen af 1960’erne kom der
        
        
          derforenrækkenyskabelserindenformiljøområdet.Iefteråret
        
        
          1967 nedsattes et regeringsudvalg med deltagelse af bl.a.
        
        
          kulturministeren, indenrigsministeren handelsministeren og
        
        
          landbrugsministeren.
        
        
          7
        
        
          Dette førte til, at man nedsatte et sær-
        
        
          ligt forureningsråd til at kortlægge landets forureningspro-
        
        
          blemer og undersøge, hvorvidt lovgivningsgrundlaget var i
        
        
          orden. Forureningsrådet nåede dog aldrig at færdiggøre sit
        
        
          arbejde, idet der i forbindelse med regeringsskiftet i okto-
        
        
          ber 1971 etableredes et ministerium for forureningsbe-
        
        
          kæmpelse, det senere miljøministerium, med den unge
        
        
          socialdemokrat og tidligere ordførende i forureningssager,
        
        
          Jens Kampmann, som minister. Umiddelbart efter etable-
        
        
          ringen startede arbejdet med oprettelsen af ministeriets
        
        
          direktorat, eller omman vil den tekniske forureningsstyrelse.
        
        
          Miljøstyrelsen, som navnet blev, oprettedes med virkning
        
        
          fra 1. april 1972 og fik ud over en rådgivende funktion
        
        
          for ministeren også en lang række beføjelser under sig,
        
        
          som tidligere havde været under indenrigsministeriet,
        
        
          landbrugsministeriet, handelsministeriet og fiskerimini-
        
        
          steriet.
        
        
          8
        
        
          De flere nye tiltag inden for miljøområdet betød, sammen
        
        
          med de skiftende samfundstrømninger, at miljø som ét hele
        
        
          var et højaktuelt emne i perioden. Esbjergfiskernes blokade
        
        
          af
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          , der for fiskerne først og fremmest handlede om
        
        
          beskyttelse af deres livsverden, blev derfor også en brik i
        
        
          et meget større spil omkring både den havmiljøpolitik og
        
        
          den generelle miljøpolitik, som skulle gælde i fremtiden. I
        
        
          det følgende afsnit gennemgås forløbet af
        
        
          
            Grindal-
          
        
        
          sagen,
        
        
          dernæst sættes der i de følgende afsnit fokus på sagens
        
        
          aktører samt de synspunkter og interesser, som disse gav
        
        
          udtryk for i forbindelse med konflikten. Særlig interesse har
        
        
          det at belyse, hvordan parterne forsøgte at vinde retten til at
        
        
          sætte dagsorden.
        
        
          
            
              Grindal
            
          
        
        
          
            -sagen i korte træk
          
        
        
          I 1924 grundlagde cand. polyt. Chr. Lundsgaard virksom-
        
        
          heden I/S Grindstedværket, som ved etableringen primært
        
        
          66