kun at være rådgivere, der aldrig havde taget ansvar, medens
        
        
          de sagkyndige på den anden side beskyldte juristerne for
        
        
          at mangle føling med den virkelige verden.
        
        
          10
        
        
          Samlet var
        
        
          der altså tale om et ministerium præget af store interne
        
        
          stridigheder, hvilket gjorde det lettere påvirkeligt for udefra
        
        
          kommende pres. Også på de indre linier havde stridighederne
        
        
          betydning. Det forekommer således troligt, at andre mere
        
        
          veletablerede ministerier - eller dele af deres administration
        
        
          - i denne første skrøbelige fase kunne påvirke stemningen
        
        
          i det nye ministerium. Måske skal en del af bevæggrunden
        
        
          for Kampmanns prioriteringer findes i et sådant inter-
        
        
          ministerielt spil.
        
        
          Udover den politiske forvaltning gjorde også en lang
        
        
          række interesseorganisationer sig gældende. Blandt disse
        
        
          stod især Dansk Fiskeriforening, Danmarks Havfiskeri-
        
        
          forening, Danmarks Naturfredningsforening og Dansk
        
        
          Sportsfiskerforbund på fremtrædende pladser. Umiddelbart
        
        
          69
        
        
          var Danmarks Naturfredningsforening den af foreningerne,
        
        
          der havde den klart største erfaring med den administrative
        
        
          side af forureningsbekæmpelse. Foreningens kerneinteresser
        
        
          var imidlertid mestendels repræsenteret i den del af sags-
        
        
          komplekset, der omhandlede udledningerne i Kærgaard
        
        
          Plantage og efter, at denne del af sagen blev bragt til en
        
        
          ende, trådte foreningen ud på sidelinien. I stedet var det
        
        
          nu de to fiskeriforeninger og sportsfiskerforbundet, der
        
        
          trådte i karakter. Mellem disse gjorde der sig traditionelt
        
        
          en række meningsforskelle gældende. På den ene side
        
        
          eksisterede der en skillelinie mellem erhvervsfiskerne og
        
        
          sportsfiskerne med fokus på ressourcernes udnyttelse, og på
        
        
          den anden side eksisterede der også en skillelinie mellem de
        
        
          to fiskeriorganisationer, hvor Dansk Fiskeriforening ansås
        
        
          for at repræsentere indenvandsfiskerne, mens Danmarks
        
        
          Havfiskeriforening repræsenterede det havgående fiskeri.
        
        
          Herudover eksisterede der internt i foreningerne nogle
        
        
          mere eller mindre tydelige skillelinier. I Danmarks Havfi-
        
        
          skeriforening var meningerne ofte delte mellem den store og
        
        
          magtfulde Esbjerg Fiskeriforening med fokus på industri-
        
        
          fiskeri og så de mindre fiskeriforeninger såsom f.eks. Thy-
        
        
          borøn med fokus på konsumfiskeri. Forureningsspørgsmå-
        
        
          let synes imidlertid at have blødt mange af disse skillelinier
        
        
          op, og i starten af 1971 indledtes forhandlinger mellem
        
        
          sportsfiskerforbundet og Dansk Fiskeriforening om et
        
        
          nærmere samarbejde.
        
        
          11
        
        
          Dette samarbejde førte til en fælles
        
        
          og aktiv forfølgning af en række forureningssager i blandt
        
        
          andet Lillebælt og Kattegat.
        
        
          12
        
        
          Da der i slutningen af 1972
        
        
          blev givet tilladelse til dumpning i Nordsøen stod de to
        
        
          frem i enig protest. Også Danmarks Havfiskeriforening
        
        
          markerede sig ved denne lejlighed, hvilket fik de to øvrige
        
        
          foreninger til at invitere til et tættere samarbejde.
        
        
          13
        
        
          Sagen
        
        
          forhandledes i Danmarks Havfiskeriforening og i det små
        
        
          kom et samarbejde på benene, som i maj 1973 blandt andet
        
        
          førte til, at de to fiskeriforeninger og sportsfiskerforbundet i
        
        
          fællesskab indsendte en række ændringsforslag til den nye
        
        
          miljølov, som på dette tidspunkt var under forberedelse.
        
        
          14
        
        
          Da blokaden af
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          kort tid efter blev sat i værk, havde
        
        
          de vigtigste interesseorganisationer således et væsentligt
        
        
          anderledes udgangspunkt end det, der gjorde sig gældende
        
        
          
            Giften pumpes om bord på “Grindal”. Fiskernes første protest
          
        
        
          
            bestod ganske ligetil i at skære pumpeslangerne over.