og Danmarks Havfiskeriforening. Protesterne var dog
        
        
          nyttesløse, Jens Kampmann, der nu i fiskerikredse bevidst
        
        
          blev omtalt som ”forureningsminister” i stedet for den
        
        
          korrekt titulering “minister for forureningsbekæmpelse”,
        
        
          stod fast på dumpningstilladelsen. Grundet storkonflikt
        
        
          i foråret 1973 blev Grindstedværkets tidsplan en smule
        
        
          forskubbet, men i starten af juni var man klar til at starte
        
        
          dumpningerne.
        
        
          Skibet
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          lå klar i Esbjerg Havn og ventede på at
        
        
          blive fyldt. Spildevandet kom med tog og skulle pumpes
        
        
          om bord. Ingen havde imidlertid taget de lokale fiskere i
        
        
          ed, og de reagerede voldsomt. I første omgang skar de
        
        
          pumpeslangerne i stykker, og da skibet endelig var pumpet
        
        
          fuld og klar til afsejling den 12. juni 1973, spærrede de
        
        
          dumpningsskibet inde med deres egne skibe. Fiskere fra
        
        
          andre havne begyndte snart at sejle  til Esbjerg for at vise
        
        
          deres sympati og støtte Esbjergfiskernes sag. I den følgende
        
        
          månedstid blev blokaden opretholdt, og der udspillede sig i
        
        
          dette tidsrum en højdramatisk kamp mellem de involverede
        
        
          aktører med talrige store avisoverskrifter til følge.
        
        
          9
        
        
          
            Aktører
          
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          -sagen kom til at involvere et stort antal både
        
        
          offentlige og private aktører, hvoraf de mest centrale
        
        
          belyses i det følgende. Det vidtforgrenede netværk, i det der
        
        
          med rette kan betragtes som en miljøpolitisk brydningstid,
        
        
          viser, at politikformulering ikke kun er et anliggende for
        
        
          embedsmænd og politikere. Sagt med lidt andre ord, så
        
        
          foregår politik ikke nødvendigvis oppefra og ned, det kan
        
        
          lige så vel foregå nedefra og op. Det er i sin essens det,
        
        
          som Esbjergfiskernes blokade af
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          demonstrerer. I
        
        
          dette afsnit er fokus rettet mod en nøgtern præsentation af
        
        
          de enkelte aktører. I de næstfølgende afsnit flyttes fokus
        
        
          til aktørernes politiseren gennem markering af forskellige
        
        
          interesser samt dannelse af alliancer.
        
        
          Vi begynder øverst i hierarkiet, hvor vi finder ministeriet
        
        
          for forureningsbekæmpelse med Jens Kampmann som
        
        
          minister. Ved etableringen stod det klart, at der ville gå en
        
        
          vis tid, inden ministeriets endelige ressortområde ville være
        
        
          fastlagt. Der var således skarpt delte meninger om, hvor
        
        
          68
        
        
          bredt ansvarsområdet skulle være. Statsminister Jens Otto
        
        
          Krag, der havde været en af igangsætterne for dannelsen af
        
        
          det nye ministerium, skar igennem debatten og fastslog, at
        
        
          ministeriet skulle være et lille og målrettet ministerium. Der
        
        
          blev overført sager fra arbejdsministeriet, handelsministeriet,
        
        
          fiskeriministeriet, kulturministeriet og med nogen modvilje
        
        
          også fra landbrugsministeriet. Hertil kom lidt senere også
        
        
          forureningsbekæmpelsessager fra indenrigsministeriet d.v.s.
        
        
          fra sundhedsstyrelsen. Sammensmeltningen af de mange
        
        
          sagsområder til én samlet og målrettet enhed forløb langt fra
        
        
          gnidningsfrit. Det kom særligt til udtryk ved udformningen
        
        
          af det direktorat, den senere miljøstyrelse, som var udset
        
        
          til med vidtgående administrative beføjelser at varetage
        
        
          det konkrete arbejde med forureningsbekæmpelsen. Den
        
        
          fremgangsmåde, der benyttedes ved direktoratets oprettelse,
        
        
          førte til store interne stridigheder, hvor juristerne på den en
        
        
          side beskyldte de sagkyndige i forureningsspørgsmål for
        
        
          
            Grindstedværkets togvogne lastet med kalilud stå opmarcheret på
          
        
        
          
            rangerterrænet klar til at blive kørt til havnen.