76
        
        
          perspektiv også et interessant strategisk for- og efterspil, som
        
        
          det er væsentligt at kigge på. I perioden forud for blokaden
        
        
          var der en livlig debat om, hvorvidt man i fiskeriet skulle følge
        
        
          en mere aktiv linie i forureningsbekæmpelsen, eller om man
        
        
          skulle undgå at overdrive fiskeriets rolle. Kernen i denne
        
        
          debat var det klare dilemma, som forureningsspørgsmålet
        
        
          reelt set stillede fiskerne overfor. For medens det på den
        
        
          ene side måske nok kunne erkendes, at der var behov
        
        
          for at beskytte havmiljøet, så var der på den anden side
        
        
          også et behov for at afsætte den fisk, der rent faktisk blev
        
        
          fanget. Store avisoverskrifter om forurening og giftige fisk,
        
        
          der blev gentaget igen og igen, gjorde det alt andet lige
        
        
          vanskeligere at sælge fisken. Når der i visse fiskerikredse
        
        
          kunne spores en vis forsigtighed overfor at samarbejde med
        
        
          f.eks Danmarks Sportsfiskerforbund og de foreninger, der
        
        
          som f.eks. NOAH’s var tilknyttet hertil, så hang det i høj
        
        
          grad sammen med, at man var nervøse for at overekspo-
        
        
          nere forureningsproblemerne. Danmarks Havfiskerifore-
        
        
          ning, hvor Esbjerg Fiskeriforening var en af nøglespillerne,
        
        
          indtog en afventende holdning over for den nye type af
        
        
          samarbejde og valgte først sent at slutte sig til samarbejdet
        
        
          mellem Dansk Fiskeriforening og sportsfiskerne. Om det
        
        
          var decideret modvilje, forsigtighed eller blot vestjysk
        
        
          sindighed, der var udslagsgivende, er lidt uklart. Uanset
        
        
          motivet evnede foreningen at etablere en ny strategi, hvor
        
        
          man fremstod som en del af en samlet “miljøfront” i
        
        
          forbindelse med blokaden. At interessen for denne strategi
        
        
          efterfølgende kølnedes betragteligt viser, at dette blot var
        
        
          et af flere redskaber, der blev benyttet for at vinde retten til
        
        
          at sætte dagsorden, og fiskerne kom hurtigt til at betragte
        
        
          forureningsspørgsmålet som en samfundsopgave.
        
        
          34
        
        
          Det
        
        
          centrale er her, at fiskeriforeningen ved at refokusere og
        
        
          vægte ”miljø” som nøglebegreb sikrede sig, at det var
        
        
          fiskernes måde at opfatte tingene på - deres fortælling -
        
        
          der blev den dominerende fremfor den fortælling, som
        
        
          Ministeriet for forureningsbekæmpelse og Grindstedværket
        
        
          var repræsentanter for. Fiskernes fortælling fik dog først
        
        
          og fremmest overtaget, fordi den viste sig troværdig og
        
        
          holdbar i forhold til det overordnede og alment accepterede
        
        
          værdigrundlag i samfundet.
        
        
          
            Grindstedværket
          
        
        
          I overensstemmelse med det påbud som Grindstedværkets
        
        
          ledelse havde modtaget ved overlandsvæsenskommissionen,
        
        
          blev den sidste spildevandsudledning i Kærgaard Plantage
        
        
          foretaget den 1. juni 1973. Herefter var det virksomhedens
        
        
          erklærede plan at gå over til dumpninger i Nordsøen. I et
        
        
          forsøg på at få vendt den “hetz”, som man følte sig udsat
        
        
          for, havde virksomheden kort tid forinden brudt den
        
        
          tidligere ret tillukkede linie over for offentligheden ved at
        
        
          invitere et udsnit af dagspressen samt TV til pressemøde
        
        
          med forevisning af anlæg på virksomheden i Grindsted
        
        
          samt tankskibet i Esbjerg Havn. Administrende direktør for
        
        
          Grindstedværket, Th. Vestberg, lagde ved denne lejlighed
        
        
          ikke skjul sin modvilje mod det offentliges miljøpolitik
        
        
          over for den kemiske industri, som han mente var ved at
        
        
          ødelægge hele denne industri. Samtidigt nævnte Vestberg,
        
        
          at virksomheden - med tanke på de flere millioner man
        
        
          var tvunget til at investere i spildevandsrensning - havde
        
        
          overvejet at flytte dele af produktionen til udlandet, hvor
        
        
          myndighederne viste større forståelse for industriens krav.
        
        
          Oven på dette konstaterede Vestberg, at den megen furore
        
        
          omkring virksomhedens spildevand var stærkt overdrevet,
        
        
          og at spildevandet i realiteten var så uskadeligt, at man kunne
        
        
          lede det direkte ud i Esbjerg Havn.
        
        
          35
        
        
          Vestbergs kampagne
        
        
          sigtede tydeligt på at fremstille Grindstedværket som den
        
        
          forurettede part, der var offer for en alt for strammiljøpolitik.
        
        
          Samtidig skinnede også en trusselspolitik igennem, idet det
        
        
          blev gjort tydeligt, at såfremt indstillingen ikke ændredes,
        
        
          kunne virksomheden flytte. Grindstedværket havde altså
        
        
          en klar kurs, en kurs der trods sanktion af myndigheder
        
        
          samtidig var ude af trit med det omgivende samfund. Det
        
        
          blev tydeligt, som konflikten udviklede sig.
        
        
          Kampmann mødtes den 15. juni med repræsentanter
        
        
          fra både fiskeriorganisationerne og fra Grindstedværket.
        
        
          Ministerens holdning var klippefast.
        
        
          36
        
        
          Grindstedværket
        
        
          havde tilladelse til dumpning i Nordsøen, og det ville
        
        
          der ikke blive lavet om på. Den officielle udmelding var
        
        
          utvetydig og gav for så vidt ikke virksomhedens ledelse
        
        
          anledning til at foretage yderligere. Lidt over en uge senere
        
        
          udtalte Kampmann atter engang sin støtte til virksomheden