81
        
        
          formende mulighedsbetingelse for fiskerne, var fiskernes
        
        
          løsningsmodel formende for den miljømæssige kurs.
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          -sagen fik en overvældendemedieinteresse og skabte
        
        
          fokus på behovet for en mere ansvarlig politik på området.
        
        
          Kampmanns fald - og den heri indeholdte symbolske bort-
        
        
          dømning af en miljøpolitik ført på industriens præmisser -
        
        
          var et første skridt i denne retning. De følgende års kraftige
        
        
          administrative udbygning på miljøområdet konsoliderede
        
        
          det offentliges ansvarlighed. Ganske paradoksalt betød den
        
        
          stigende institutionalisering af miljøspørgsmålet, at miljø-
        
        
          organisationerne, som havde startet processen, efterhånden
        
        
          mistede deres monopol. I 1980’erne måtte de kæmpe om
        
        
          at blive hørt på lige for med en lang række andre stemmer.
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          -sagen var set i dette perspektiv en vigtig byggesten i
        
        
          processen hen i mod at sikre en større offentlig ansvarlighed
        
        
          over for ikke kun havmiljøet, men faktisk også miljøet i en
        
        
          bredere forstand.
        
        
          
            Grindal
          
        
        
          -sagen kan på denne vis ses som et
        
        
          konkret eksempel på en demokratisk bevægelse med effekt
        
        
          nedefra.
        
        
          
            Konklusion
          
        
        
          
            Grindal-
          
        
        
          sagen var en stor sag i sin samtid og kom som sådan
        
        
          til at indvirke afgørende på den måde, hvorpå der blev ført
        
        
          miljøpolitik i Danmark.Analysen præsenteret i denne artikel
        
        
          har søgt at blotlægge de involverede aktørers interesser og
        
        
          deres strategiske dispositioner for at få overtaget og dermed
        
        
          kunne sætte dagsorden.
        
        
          Set fra Kampmanns ministertaburat er det tydeligt, at den
        
        
          primære interesse bestod i ikke at skulle ændre den allerede
        
        
          vedtagne beslutning om at tillade dumpninger. Ministeriet
        
        
          var nyetableret, og Kampmann ganske ung. At omgøre en
        
        
          så vigtig beslutning kunne både betyde tab af prestige og
        
        
          politisk indflydelse. Kampmann meldte derfor klart ud, at
        
        
          fiskernes aktion var helt uacceptabel og henviste til, at der
        
        
          var en stor økonomi og mange arbejdspladser på spil. Den
        
        
          hårde facade begyndte imidlertid at krakelere, da det kom
        
        
          frem, at Kampmann i sin ivrige forfølgelse af sine interesser -
        
        
          bevidst eller ubevidst - havde fejltolket den ekspertrapport,
        
        
          hvorpå dumpningstilladelsen byggede. For fiskerne handlede
        
        
          sagen ikke om prestige og politisk indflydelse, men derimod
        
        
          om beskyttelse af deres livsverden. Det var fiskernes klare
        
        
          opfattelse, at de planlagte dumpninger var skadelige, og at
        
        
          flere virksomheder ville følge Grindstedværkets eksempel,
        
        
          såfremt man ikke greb til aktion.
        
        
          Fiskerne spillede i løbet af aktionen på flere strenge. Ud
        
        
          over det blotte blokademiddel, evnede de at undertrykke
        
        
          deres egen rolle som forurenere og dertil sammen med
        
        
          tredieaktører at fremstå som en samlet “miljøfront”. I
        
        
          Grindstedværkets optik var den primære interesse at få
        
        
          lov til at gennemføre de dumpninger, som man havde
        
        
          lovhjemmel til - og samtidigt undgå øgede restriktioner mod
        
        
          virksomheden. Virksomhedens strategi varierede igennem
        
        
          forløbet, men holdt sig dog hovedsageligt inden for det,
        
        
          der kan betegnes som trusselspolitik. Med loven i hånden
        
        
          argumenterede virksomheden mod fiskernes “selvtægt”,
        
        
          som risikerede at bringe arbejdspladser, lokalsamfund og
        
        
          hele den kemiske branche i fare. Virksomhedens fortælling
        
        
          om, at hvis fiskerne ikke hævede blokaden, så ville der ske
        
        
          det og det, havde imidlertid ingen klangbund. Heller ikke
        
        
          Kampmanns kampagne viste sig succesfuld. Det gjorde
        
        
          derimod fiskernes.
        
        
          Perspektiveringen viser, at dette udfald ikke var nogen
        
        
          tilfældighed. Fiskernes aktion passede direkte ind på den
        
        
          scene, som miljøbevægelserne havde skabt i de forud-
        
        
          gående år. Den fortælling, som fiskerne støttede op om, var
        
        
          samstemmende med det almindeligt accepterede værdi-
        
        
          grundlag i samfundet. Medens Esbjergfiskernes blokade
        
        
          matchede det fremherskende meningssystem, så virkede
        
        
          den også formende for dette, idet den meget medieomtalte
        
        
          aktion i høj grad var med til at sætte fokus på behovet for en
        
        
          større offentlig ansvarlighed i miljøpolitikken.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          For en grundig behandling af forureningsbekæmpelsens
        
        
          historie i Danmark fra 1850 kan her henvises til Jens
        
        
          Engberg:
        
        
          
            Det heles vel
          
        
        
          . København 1999. Og med særligt
        
        
          vægt på de ferske vande og spildevandsrensningens historie
        
        
          Erik Hofmeister (red.):
        
        
          
            De ferske vandes kulturhistorie i
          
        
        
          
            Danmark
          
        
        
          . Silkeborg 2004, s. 151-171.
        
        
          
            2.
          
        
        
          Jens Engberg:
        
        
          
            Det heles vel
          
        
        
          . København 1999, s. 299-302.