60
        
        
          eksperter fra SvitzerWijsmuller Salvage til Esbjerg, og i
        
        
          samarbejde med ESVAGT bjergedes det havarerede skib.
        
        
          
            Silva
          
        
        
          ankom til Esbjerg Havn næste dag ledsaget af slæbe-
        
        
          båden
        
        
          
            Bestla
          
        
        
          og
        
        
          
            Esvagt Alpha
          
        
        
          med de 12 ukrainske søfolk
        
        
          om bord.
        
        
          I Esbjerg fik havariet et uventet langt efterspil, der strakte
        
        
          sig over flere år. Endnu i foråret 2006 lå
        
        
          
            Silva
          
        
        
          i Esbjerg Havn
        
        
          og ventede på den endelige afgørelse af sin skæbne.
        
        
          
            Ro/ro-skibet M/V
          
        
        
          
            
              Schieborg
            
          
        
        
          Under orkanen i januar 2005 brød det hollandske ro/ro-
        
        
          skib M/V
        
        
          
            Schieborg
          
        
        
          i brand 50 sømil vest for Hvide Sande.
        
        
          Nødmeldingen fra det hollandske skib blev opfanget lørdag
        
        
          den 8. januar kl. 17.42, og
        
        
          
            Esvagt Omega
          
        
        
          og
        
        
          
            Esvagt Gamma
          
        
        
          blev kaldt til undsætning.
        
        
          I den stærke storm med vindstød af orkanstyrke var
        
        
          det ikke lykkedes besætningen at slukke branden. To
        
        
          redningshelikoptere forsøgte at hejse søfolkene op, men
        
        
          på grund af stormen og branden om bord kunne de ikke
        
        
          komme til at evakuere besætningen. Da ilden nærmede sig
        
        
          redningsbådens område på skibet, valgte besætningen at
        
        
          søsætte redningsbåden og forlade skibet.
        
        
          Da
        
        
          
            Esvagt Omega
          
        
        
          ankom fra sit job ved Syd Arne-feltet
        
        
          for Amerada Hess kort efter midnat, og
        
        
          
            Esvagt Gamma
          
        
        
          lidt
        
        
          efter komfraDONGs Siri-felt, befandt
        
        
          
            Schieborg
          
        
        
          s besætning
        
        
          sig i den lukkede redningsbåd iført redningsdragter.
        
        
          Det stod hurtigt klart, at det ikke var muligt at lægge sig
        
        
          op ad redningsbåden og på den måde komme søfolkene
        
        
          til undsætning. I stedet blev det besluttet at bruge den
        
        
          efterhånden velafprøvede teknik med, at besætningen skulle
        
        
          springe i havet og efterfølgende blive samlet op af FRB’ens
        
        
          besætning.
        
        
          De tre hårdest sårede sprang først ud i de 10-12 meter høje
        
        
          bølger - heriblandt en sømand, der havde punkteret en lunge,
        
        
          da skibets redningsbåd blev søsat. De tre blev reddet om
        
        
          bord i
        
        
          
            Esvagt Omega
          
        
        
          s FRB, mens
        
        
          
            Esvagt Gamma
          
        
        
          fungerede
        
        
          som backup og holdt sig klar med sin FRB. Dernæst blev de
        
        
          sidste 12 besætningsmedlemmer ad tre omgange samlet op
        
        
          og bragt om bord på
        
        
          
            Esvagt Omega
          
        
        
          . Efter mindre end en
        
        
          time var alle 15 besætningsmedlemmer reddet. På nær en
        
        
          enkelt person, der lå for tæt på redningsbåden, var der ingen
        
        
          af søfolkene, der havde befundet sig i det oprørte hav i mere
        
        
          end 16 sekunder.
        
        
          Efter redningsaktionen satte
        
        
          
            Esvagt Omega
          
        
        
          kursen mod
        
        
          Esbjerg og ankom hertil søndag morgen, mens
        
        
          
            Esvagt
          
        
        
          
            Gamma
          
        
        
          blev ved
        
        
          
            Schieborg
          
        
        
          for at bjerge det brændende og
        
        
          drivende skib. Det viste sig dog at være meget vanskeligt
        
        
          at få skibet på slæb i det hårde vejr, og først to timer før
        
        
          skibet ville være grundstødt på vestkysten ved Hvide Sande,
        
        
          lykkedes det af få fat i skibets anker med en J-hook og slæbe
        
        
          det væk fra kysten. Derved afværgedes en ulykke, som i
        
        
          værste fald ville have forårsaget, at 550.000 liter fuelolie og
        
        
          35.000 liter smøreolie var endt på de vestjyske strande. Først
        
        
          efter seks dage havde
        
        
          
            Esvagt Gamma
          
        
        
          bragt M/V
        
        
          
            Schieborg
          
        
        
          sikkert i havn i den hollandske by Emshaven.
        
        
          
            Det nødvendige bagland
          
        
        
          Skønt ESVAGTs hovedaktiviteter ligger til søs, kræves der
        
        
          en organisation i land til at varetage administrationen af de
        
        
          mange aktiviteter. En tommelfingerregel siger, at ca. 10%
        
        
          af et rederis ansatte arbejder med administration, men i
        
        
          ESVAGT er andelen lidt lavere.
        
        
          13
        
        
          Da ESVAGT stiftedes i 1981, var der kun én ansat ud
        
        
          over direktøren. I stillingsopslaget havde man skrevet, at
        
        
          man søgte en ”offshoreleder”, skønt betegnelsen ”blæk-
        
        
          sprutte” måske var mere dækkende for aktiviteterne, som
        
        
          indbefattede opbygning af bogholderiet, forhyring af besæt-
        
        
          ning, tegning af overenskomster med fagforeningerne, kor-
        
        
          respondance med Søfartsstyrelsen og meget mere.
        
        
          Der var nok at gøre i starten med alle de praktiske ting,
        
        
          der skulle på plads for at få det hele til at køre, og der var
        
        
          kort fra tanke til handling. Der var ikke flere om arbejdet,
        
        
          end at alle kunne følge med i, hvad der skete, og papirarbejde
        
        
          var indskrænket til et minimum. Havde man behov for et
        
        
          bestyrelsesmøde, blev der ringet rundt, så der kunne holdes
        
        
          et møde samme eftermiddag.
        
        
          De fysiske rammer var ikke storslåede: Man havde
        
        
          fået lokaler på EOS-værftet, og godt nok havde de to
        
        
          medarbejdere hver sit kontor, men det ene var indrettet i en
        
        
          mellemgang, hvor der ikke var beregnet plads til møbler,