51
        
        
          ESVAGT har også arbejdet med udvikling af kurve til
        
        
          opsamling eller flytning af personer. En særlighelikopterkurv
        
        
          til opsamling af folk fra vandet blev kun på forsøgsstadiet,
        
        
          men den såkaldte ESVAGT Safe Personnel Transfer Basket
        
        
          har med tiden fundet et pænt marked. Ideen til ESVAGTs
        
        
          personelkurv opstod, da man konstaterede, at de oprindelige
        
        
          tovværkskurve med standplads på kurvens yderside var for
        
        
          farlige at benytte. Man udviklede derfor en kurv, hvis sider
        
        
          var lavet af rustfri stålrør, hvor personerne kunne stå inde i
        
        
          kurven. For et par år siden udviklede ESVAGT en forbedret
        
        
          og mere servicevenlig udgave med standardiserede dele,
        
        
          som var nemmere at producere og servicere.
        
        
          I midten af 1980’erne kom der krav fra myndighederne
        
        
          om, at olieselskaberne skulle have et oliespildsberedskab.
        
        
          ESVAGT udviklede et landbaseret beredskab med diverse
        
        
          udstyr til offshore oliespildsbekæmpelse. ESVAGT ejer
        
        
          og opererer udstyret på en eksklusivkontrakt med Mærsk
        
        
          Olie og Gas, som styrer eventuel udleje af beredskabet til
        
        
          andre. ESVAGT har endvidere en separat kontrakt med
        
        
          DONG med hensyn til beredskabet i det kystnære område,
        
        
          hvor olieledningerne kommer i land. På oliespildssiden
        
        
          har ESVAGT også udviklet et fartøjsbaseret first line
        
        
          beredskab, som ved hjælp af en 200 meter flydespærrer, en
        
        
          olieskimmer og en båd til at slæbe flydespærren kan indlede
        
        
          en oliespildsopsamling i løbet af blot 20 minutter.
        
        
          Endelig har også forskellige kurser været en del af
        
        
          ESVAGTs udbud. Selskabet har siden starten gennemført
        
        
          kurser for virksomhedens egne ansatte, men i forbindelse
        
        
          med salg af FRB-både blev man bedt om at levere kurser i
        
        
          bådenes brug. Det udviklede sig efterhånden til en kursus-
        
        
          afdeling, som i dag er udskilt i et selvstændigt aktieselskab
        
        
          ved navn STMS (Survival Training and Maritime Safety).
        
        
          
            ESVAGTs flåde
          
        
        
          I jubilæumsåret 2006 rådede ESVAGT over en flåde på
        
        
          20 skibe, der - som vist neden for - kunne opdeles i fire
        
        
          hovedgrupper. Hertil kom et mindre fartøj -
        
        
          
            Esvagt Trans-
          
        
        
          
            porter
          
        
        
          - som blev anskaffet i forbindelse med en kontrakt
        
        
          på logistik-opgaver under opførelsen af Horns Rev vind-
        
        
          møllepark. ESVAGTs flåde stod i jubilæumsåret foran ud-
        
        
          videlse, idet selskabet havde fire nye kombinerede vagt- og
        
        
          interfield forsyningsskibe under bygning på ASL Shipyard i
        
        
          Singapore til levering i 2007.  Gennem årene har ESVAGT
        
        
          desuden ejet vagtskibet
        
        
          
            Esvagt Alpha
          
        
        
          , som forliste i 1988,
        
        
          og undersøgelses- og besætningsskifteskibet
        
        
          
            Esvagt Dana
          
        
        
          ,
        
        
          som blev afhændet i 2001.
        
        
          8
        
        
          
            Øvelse i oliespildsberedskab i det kystnære område. Foto: ESVAGT.
          
        
        
          
            En af ESVAGTs FRB'ere (Fast Rescue Boat) i aktion. Foto: ESVAGT.