ESVAGT - fortsat for vedligehold af egne skibe og
        
        
          forhyring af mandskab hertil, men den praktiske operation
        
        
          af samtlige skibe blev varetaget af ESVAGT, som bl.a.
        
        
          sørgede for tørnplaner, besætningsskift og løbende
        
        
          opfølgning til kunderne. I forbindelse med etableringen
        
        
          af fællesoperationen flyttede ESVAGT sit kontor, så man
        
        
          rent fysisk lå dør om dør med Svitzer og derved lettede
        
        
          kommunikationen.
        
        
          Da fællesoperationen blev indledt, havde ESVAGT af-
        
        
          hændet
        
        
          
            Esvagt Charlie
          
        
        
          og
        
        
          
            Esvagt Delta
          
        
        
          til Svitzer, hvor
        
        
          skibene blev omdøbt til henholdsvis
        
        
          
            Promotor
          
        
        
          og
        
        
          
            Preserver
          
        
        
          .
        
        
          Sidstnævnte fartøj overtog Svitzer direkte fra værftet i
        
        
          Struer i slutningen af 1982, mens
        
        
          
            Esvagt Charlie
          
        
        
          først blev
        
        
          overtaget og omdøbt i maj 1983. Ved overtagelsen af dette
        
        
          skib nåede Svitzers flåde op på fire fartøjer, mens ESVAGT-
        
        
          flåden fra sommeren 1983 bestod af tre vagtskibe, da
        
        
          nybygningen
        
        
          
            Esvagt Echo
          
        
        
          til 12 millioner kr. blev afleveret
        
        
          fra værftet i Struer.
        
        
          Herudover rådede ESVAGT over endnu et skib, nemlig
        
        
          det tidligere havundersøgelsesskib
        
        
          
            Dana
          
        
        
          , som selskabet
        
        
          havde chartret fra et københavnsk rederi. Dette fartøj skulle
        
        
          i første omgang anvendes i forbindelse med besætningsskift
        
        
          på såvel Svitzers som ESVAGTs vagtskibe. I godt vejr
        
        
          kunne besætningsskift teoretisk foregå via helikopter,
        
        
          men under dårlige vejrforhold var denne skifteform ikke
        
        
          sikkerhedsmæssig forsvarlig. Forsyningsskibene var en
        
        
          alternativ mulighed, som man oprindelig benyttede, men
        
        
          det optimale var, at man selv havde hånd i hanke med
        
        
          besætningsskiftene, og det var årsagen til indchartringen af
        
        
          
            Dana
          
        
        
          . I maj 1984 investerede ESVAGT i alt tre millioner kr.
        
        
          i køb og ombygning af skibet, der blev omdøbt til
        
        
          
            Esvagt
          
        
        
          
            Dana
          
        
        
          . Foruden de allerede gennemprøvede besætningsskift
        
        
          blev
        
        
          
            Esvagt Dana
          
        
        
          udrustet til at kunne udføre mere specielle
        
        
          offshore-opgaver inden for bl.a. undervandsinspektion.
        
        
          Det var ikke altid, at der var opgaver til Svitzers og
        
        
          ESVAGTs skibe, og i midten af 1980’erne var marke-
        
        
          46
        
        
          
            "Evagt Omega" føjede nye dimensioner til ESVAGTs vifte af serviceydelser, da den tilgik flåden i 1988. Foto: ESVAGT.