38
        
        
          Aviserne svælgede i ulykken, og omtalerne fik rig næring,
        
        
          da mange mere eller mindre sagkyndige med og uden navns
        
        
          nævnelse offentligt gav udtryk for deres opfattelse af,
        
        
          hvordan Klitmøllers redningsfolk burde have handlet for
        
        
          at redde de fjorten mennesker. Den lokale redningsbestyrer
        
        
          blev hængt ud for at være skyld i den skam og nedsættende
        
        
          bedømmelse, der ramte hele Klitmøllers befolkning. Red-
        
        
          ningsbestyreren stoppede dog først sit virke i 1885 efter
        
        
          at have beklædt posten i 15 år. I den tid havde man ved
        
        
          stationen reddet 40 skibbrudne ved hjælp af raketter, mens
        
        
          30 var reddet med redningsbåd.
        
        
          Redningsbåden, der blev omtalt som for tung, blev et år
        
        
          efter ulykken udskiftet med en ny båd af lettere konstruktion.
        
        
          Kongeparret udnyttede et besøg i Thisted sommeren 1882
        
        
          til en udflugt med hest og vogn til Klitmøller. Selskabet
        
        
          indtog frokost på kroen, hvorefter det begav sig til stranden,
        
        
          hvor redningsstationens nye båd var klar til at gå ud.
        
        
          Efter en lille tur blev båden kaldt tilbage til kysten, hvor
        
        
          reservemandskabet bar majestæten ud gennem brændingen
        
        
          og placerede ham i redningsbåden. Mandskabet fik af
        
        
          majestæten en dusør til deling, og Redningsvæsenet fik ret
        
        
          til at føre splitflag. Kongeparret fik forevist fællesgraven
        
        
          for
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          s besætning. Dronning Louise gav løfte om
        
        
          at udføre en altertavle til kirken - løftet blev holdt, og
        
        
          altertavlen indviet i juli 1883. Kongebesøg, altertavle
        
        
          og splitflag kan ses som oprejsning til mandskabet ved
        
        
          Klitmøller redningsstation for al den negative omtale, som
        
        
          de havde modtaget i forbindelse med forliset.
        
        
          17
        
        
          Københavns Criminal- og Politirets 4de Criminel-
        
        
          kammer fik til opgave at undersøge, hvorvidt Peter de
        
        
          Nully Brown havde overtrådt straffelovens §198 og §282.
        
        
          Udenrigsministeriet materiale indgik i retssagen, hvor
        
        
          endelig dom blev afsagt i februar 1883. Retten fandt ingen
        
        
          grund til at tro, at Brown ved at lade det ikke-forsikrede
        
        
          skib gå i fart
        
        
          
            skulle have tilsigtet at volde dets undergang,
          
        
        
          og retten frifandt derfor Brown for anklagen efter §282.
        
        
          §198 omhandlede tab af menneskeliv bevirket af, at skibet
        
        
          bevisligt
        
        
          
            af ælde, slid og slet vedligeholdelse ikke burde være
          
        
        
          
            sendt til søs
          
        
        
          . Der var tilvejebragt
        
        
          
            en ikke ringe formodning
          
        
        
          om, at Brown som reder af egen erfaring, fra meddelelser fra
        
        
          kaptajn Møller eller fra andre kendte skibets rette tilstand.
        
        
          Formodningen var imidlertid ikke tilstrækkelig for retten til
        
        
          at finde Brown skyldig i strafbar uagtsomhed. Brown blev
        
        
          frifundet for tiltale, men skulle dog selv betale salær på 200
        
        
          kr. til
        
        
          
            den befalede aktor, hvis sagførelse har været lovlig
          
        
        
          .
        
        
          Blandt de mange avisindlæg i sagen var et fra ”en dansk
        
        
          skibsfører”, der udtrykte ønske om, at den danske sømand
        
        
          kom til at nyde lovens beskyttelse for fremtiden. Her hed
        
        
          det bl.a.:
        
        
          
            skal der endnu flere lignende uhyggelige scener til,
          
        
        
          
            før loven vil yde ham en smule sikkerhed på hans farefulde
          
        
        
          
            levevej? Eller er den danske sømands stilling i samfundet
          
        
        
          
            så lidet regnet, at der intet hensyn tages til hans liv? Der
          
        
        
          
            findes beskyttelse for dyrene, kunne vi stakkels søfolk ikke
          
        
        
          
            opnå samme rettigheder, ved at man lod gamle skibe efterse,
          
        
        
          
            inden de sendes til søs, dybt ladede og lække?
          
        
        
          
            Vel vedligeholdt minder højen og stenen på Klitmøller kirkegård
          
        
        
          
            om en af de mange katastrofer som kystens beboere har måttet
          
        
        
          
            overvære. Foto: Forfatteren.