pejlet, og vagten sattes klokken 20. Næste dag var søndag,
        
        
          så den holdtes hellig. Mandag morgen kl. 5 og kl. 5½ blev
        
        
          mandskabet kaldt til arbejdet, men mødte ikke op på dækket.
        
        
          Styrmanden måtte derfor tredje gang forud for at kalde
        
        
          folkene til arbejde, men han var ikke velkommen, og matros
        
        
          Christian Stærk påpegede sammen med tømmermanden,
        
        
          at klokken endnu ikke var seks. Præcis klokken 6 mødte
        
        
          mandskabet og begyndte omgående arbejdet med at losse
        
        
          ballast - et arbejde der fortsatte til aften. Tirsdag var der
        
        
          indtil middag seks mand fra land til at assistere med
        
        
          ballasten, men herefter havde besætningen kun hjælp af tre
        
        
          mand fra land. Vagten sattes ved arbejdets ophør klokken
        
        
          20. Lastrummet var nu klargjort til at modtage den første
        
        
          del af lasten fra to lægtere, der i dagens løb var kommet på
        
        
          siden af skibet.
        
        
          Onsdag blev mandskabet purret ud klokken 5 og om-
        
        
          gående sat i arbejde med at losse ballast, mens der samtidig
        
        
          blev lastet i for- og agterluge. Tre mand fra land hjalp til
        
        
          med ballasten, ligesom der var tolv trampere i gang. Til at
        
        
          ”spire spanterne på skibet” benyttedes seks tømmermænd
        
        
          fra land. Klokken 20 ”nattedes” (gjordes vådt) dæk, og
        
        
          vagten blev sat.
        
        
          Torsdag begyndte arbejdet klokken 5.30 med losning af
        
        
          ballast samt indtagelse af havre, og arbejdet fortsatte hele
        
        
          dagen. Fra land var der tre mand til losning af ballast, seks
        
        
          tømmermænd og 40 trampere. Klokken 20 sattes vagten.
        
        
          Fredag den 4. blev mandskabet sat i arbejde klokken 5.30,
        
        
          og ved middagstid var den resterende del af ballasten losset.
        
        
          Tre mand fra land hjalp med garnering i storlugen. Nede i
        
        
          lasten trampede 45 mand rundt, og stadig var der også seks
        
        
          tømmermænd i gang. Igen blev vagten først sat klokken 20.
        
        
          Lørdag stod den atter på arbejde fra 5 morgen til 20 aften, og
        
        
          også om søndagen blev besætningen purret klokken 5, men
        
        
          efter spulingsarbejdet blev resten af dagen holdt hellig.
        
        
          Fra mandag til fredag i den følgende uge purredes hver
        
        
          morgen klokken 5. Mandskabet lastede havre, og rundt
        
        
          i lastrummet trampede op til 50 mand, ligesom de seks
        
        
          tømmermænd fortsat var i fuld gang. Skibets mandskab
        
        
          blev holdt til ilden, idet de foruden lastning var i gang med
        
        
          almindeligt skibsarbejde. Om lørdagen den 12. var der som
        
        
          32
        
        
          vanligt udpurring klokken 5. Denne dag var kun 10 trampere
        
        
          i lastrummet, mens mandskabet var i sving med at sy sejl og
        
        
          forrette andet nødvendigt skibsarbejde, indtil vagten blev
        
        
          sat klokken 20. Letmatros F. Ishøy blev indskrevet i skibets
        
        
          logbog, da han havde ”forsovet sin vagt”.
        
        
          Søndag fik mandskabet lov til at sove helt til klokken 6,
        
        
          men mødte alligevel ikke op, da der blev purret. Et kvarter
        
        
          over seks kaldte styrmanden anden gang på folkene. Matros
        
        
          Høier reagerede på styrmandens kalden med et udbrud om,
        
        
          
            at han ville skide ham et stykke med hans tiltørning om
          
        
        
          
            søndagen
          
        
        
          . Klokken 6.30 gik mandskabet så i gang med at
        
        
          spule rent inden bords, og de fik herefter lov til at holde
        
        
          resten af dagen fri.
        
        
          Mandag morgen var den gal igen. Mandskabet reagerede
        
        
          ikke på purringerne  klokken 5 og 5.30. Først klokken 6
        
        
          mødte mandskabet op på dækket, og om aftenen gik matros
        
        
          Stærk og letmatros Ishøy i land uden tilladelse. Trods
        
        
          stormende uvejr med regn blev der også tirsdag indtaget
        
        
          havre, og mandskabet var på ny i arbejde fra klokken 5 til
        
        
          20. Den følgende dag nægtede mandskabet igen at komme
        
        
          på dækket førend klokken 6. Da de først havde nægtet, blev
        
        
          de ikke sat i arbejde, da de kom. Da mandskabet senere
        
        
          blev spurgt, om de ville gå i arbejde, nægtede de. Klokken
        
        
          8.30 kom kaptajnen på dækket og varskoede styrmanden, at
        
        
          
            Havnen i Archangelsk, udskibningspladsen i Hvidehavet for havre,
          
        
        
          
            hør, træ og tjære. I året 1879 afsejlede 738 skibe fuldlastede fra
          
        
        
          
            denne plads til vesteuropæiske havne og havne i Middelhavet.
          
        
        
          
            Postkort, Svendborg og Omegns Museum.