22
        
        
          Om konsul Matthisen ved sin død i 1856 havde anelse
        
        
          om, hvor det bar hen, er uvist. Troligt har udviklingen
        
        
          omkring landingsbroen skuffet ham, men med sit initiativ
        
        
          havde han i virkeligheden selv været med til at vise vejen
        
        
          mod den vestkysthavn, som blot en snes år senere gjorde en
        
        
          ende på Hjertings søfart. I dag er
        
        
          
            Frihavn
          
        
        
          og portrættet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          , som efter påskriften at dømme blev lavet til Matthisen
        
        
          selv, nogle af de sidste spor af en tid, hvor den lille skipperby
        
        
          ved Ho Bugt endnu var præget af forhåbninger om en lys
        
        
          maritim fremtid.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Frode Holm-Petersen:
        
        
          
            Skibsportrætmalere
          
        
        
          , Odense
        
        
          1967, p. 9ff, Hanne Poulsen:
        
        
          
            Danske skibsportrætmalere
          
        
        
          ,
        
        
          København 1985, p. 8ff og 123f. samt 127. Vedr. Le Clerck
        
        
          henvises desuden til Morten Hahn-Pedersen (red.):
        
        
          
            North
          
        
        
          
            Sea Lights
          
        
        
          , Esbjerg 2003, p. 47 og vedr. Ejnar S. Olsen til
        
        
          Tage Sørensen:
        
        
          
            Esbjerg før 1925 i malerkunst og farver
          
        
        
          ,
        
        
          Esbjerg 1983, p. 145.
        
        
          
            2.
          
        
        
          F. Holm-Petersen: op. cit., Odense 1967, p. 15f samt
        
        
          Hanne Poulsen: op. cit., København 1985, p. 113, 125 og
        
        
          127.
        
        
          
            3.
          
        
        
          C.H. Mossin:
        
        
          
            Fortegnelse over de i Kongeriget Danmark
          
        
        
          
            og Hertugdømmerne Slesvig og Holsten hjemmehørende
          
        
        
          
            Fartøier af 10 Commerce-Læsters Drægtighed og derover
          
        
        
          ,
        
        
          Kbh. 1843 og samme værk, Kbh. 1845, Haldur R. Grüner:
        
        
          
            Mercantil-Calender for det danske Monarchie
          
        
        
          , Kbh. 1852ff
        
        
          samt Anders Monrad Møller:
        
        
          
            Jagt og skonnert. Studier i den
          
        
        
          
            danske provinssøfart i tiden fra 1814 til 1864
          
        
        
          , Kbh. 1988,
        
        
          p. 51ff.
        
        
          
            4.
          
        
        
          Mossin: op.cit., 1843 og 1845, Grüner: op.cit., 1852.
        
        
          Om Fanøs skibsbyggeri oplyses i en indberetning fra
        
        
          1849, at der i Nordby var to mestre med femten svende, to
        
        
          drenge og tretten daglejere og i Sønderho syv mestre med
        
        
          halvtreds svende og nogle daglejere. Vedr. skibsbyggeriet
        
        
          på Fanø kan henvises til f.eks. Morten Hahn-Pedersen:
        
        
          
            Fanø i sejlskibstiden
          
        
        
          , Esbjerg 1989, p. 26 og Morten Hahn-
        
        
          Pedersen:
        
        
          
            Fra viking til borebisse - 50 generationer ved
          
        
        
          
            Vadehavet
          
        
        
          , Esbjerg 2001, p. 82.
        
        
          
            5.
          
        
        
          Anders Monrad Møller: op. cit., 1988, p. 51.
        
        
          
            6.
          
        
        
          Mossin: op. cit., 1843 og 1845 samt Grüner: op. cit.,
        
        
          1852ff.
        
        
          
            7.
          
        
        
          Mossin: op. cit., 1845 samt Grüner: op. cit., 1852ff. I
        
        
          1854- og 1855-listerne opgives skibsførens navn dog som
        
        
          J.M. Jensen, hvilket kan skyldes en aflæsningsfejl ved
        
        
          transkriberingen af de håndskrevne lister.
        
        
          
            8.
          
        
        
          Morten Hahn-Pedersen: op. cit., 2001, p.89ff.
        
        
          
            9.
          
        
        
          I årene omkring 1850 lå Hjertings flåde konstant på
        
        
          10 fartøjer med skonnert
        
        
          
            Activ
          
        
        
          på 25½ og to galeaser på
        
        
          henholdsvis 22 og 18½ kommercelæster som de største
        
        
          fartøjer. Fanø-flåden var derimod i vækst. I 1843 talte øens
        
        
          flåde i alt 69 fartøjer med tilsammen 1.652 læster. Fanøs
        
        
          største skib var skonnert
        
        
          
            Emil
          
        
        
          på 54 kommercelæster, men
        
        
          ikke mindre end 26 Fanø-skibe var allerede dengang større
        
        
          end det største Hjerting-skib.  I 1854 rådede Fanø over dels
        
        
          88 fartøjer på 10 læster eller derover (som opgjort i 1843),
        
        
          dels yderligere 43mindre fartøjer - altså i alt 131 fartøjer med
        
        
          en samlet drægtighed på 2.776½  læster. Fanøs største skib
        
        
          var nu briggen
        
        
          
            Anna Jørgiane
          
        
        
          på 74½ kommercelæster, men
        
        
          hertil rådede Fanø over yderligere 56 fartøjer - brigskibe,
        
        
          skonnerter og galeaser - hvis størrelse overgik
        
        
          
            Activ
          
        
        
          af
        
        
          Hjerting (Mossin: op. cit., 1843 og Grüner: op. cit., 1854). I
        
        
          1871 omfattede Hjertings flåde fortsat kun 10 fartøjer med
        
        
          106 registertons, men nu var Fanø-flåden vokset til hele 163
        
        
          fartøjer med tilsammen 14.358 registertons (A. Schneider:
        
        
          
            Danmarks Handelsflaade i Aaret 1871
          
        
        
          , Kbh. 1871 - 1
        
        
          registerton svarer ca. til ½ commercelæst). Mens Hjertings
        
        
          søfart i det følgende tiår blev opslugt af aktiviteterne i
        
        
          Esbjerg, fortsatte Fanø-flåden sin ekspansion og og nåede
        
        
          omkring midten af 1890’erne sit højdepunkt, hvor øens
        
        
          godt 120 fartøjer med en samlet tonnage på godt 45.000
        
        
          registertons tonnagemæssigt var den suverænt største
        
        
          flåde i den danske provins (herom se f.eks. Morten Hahn-
        
        
          Pedersen: op. cit, 1989, p. 20ff, Morten Hahn-Pedersen:
        
        
          Fanøs “jernalder” - portræt af en brydningstid,
        
        
          
            Sjæk’len
          
        
        
          
            1991
          
        
        
          , Esbjerg 1992, p. 9-48 eller Morten Hahn-Pedersen:
        
        
          op.cit, 2001, p. 69ff).
        
        
          
            10.
          
        
        
          Grüner: op. cit, 1852-26.
        
        
          
            11.
          
        
        
          Se f.eks. Mathilde Andersen, Niels Øllgaard Nielsen
        
        
          & Willy R. Madsen (udg.):
        
        
          
            Hjerting By’s Historie
          
        
        
          , Esbjerg