Som navnet antyder, er et skibsportræt ikke blot et billede
        
        
          af et skib, men derimod et portræt af et bestemt, navngivet
        
        
          fartøj, hvor hovedvægten er lagt på at præsentere skibet
        
        
          så nøjagtigt som muligt. Dette er dog ikke ensbetydende
        
        
          med, at man altid skal tage alting for pålydende. Søkyndige
        
        
          vil undertiden undre sig over skibsportrætternes forhold
        
        
          mellem sejlføring og vejrlig, ligesom flagføringen til
        
        
          tider kan overgå virkeligheden til søs. Skibsportrætterne
        
        
          kan ikke sige sig ganske fri for en vis praleeffekt; skibet
        
        
          skulle tage sig ud, og flagene fortalte en historie om f.eks.
        
        
          skibets navn, nationalitet og ejerforhold. Kendetegnende for
        
        
          skibsportrættet er imidlertid også, at det under billedfeltet
        
        
          som regel er forsynet med en tekst, der som minimum
        
        
          angiver skibets navn og hjemsted. Teksten kan også angive
        
        
          årsagen til billedets tilblivelse - et nybygget eller nyindkøbt
        
        
          fartøj eller måske en ny skipper om bord - og ikke sjældent
        
        
          antyder teksten, hvem bestilleren har været. Hvor det
        
        
          har kunnet kontrolleres via f.eks. skibsportrætmalerens
        
        
          regnskaber, er angivelse af førerens navn som regel ensbety-
        
        
          dende med, at det også er ham, der har bestilt billedet. På
        
        
          samme vis indikerer påtegninger om skibets tilhørsforhold,
        
        
          at skibets ejer eller reder har stået for bestillingen.
        
        
          12
        
        
          Skibsportrætter blev udført efter aftale mellem skibs-
        
        
          portrætmaler og bestiller. Skibsportrætmaleren lavede diver-
        
        
          se skitser af skibet i havn, hvor han noterede sig detaljer
        
        
          i skrogform, udsmykning, rig og dæksarrangement, inden
        
        
          han efterfølgende afbildede skibet i sin bedste positur og en
        
        
          kulisse, som bestilleren kunne vælge inden for visse rammer.
        
        
          Sammen med de ofte stiliserede bølger er kulissen som
        
        
          regel det kendetegn, der - såfremt billedet ikke er signeret -
        
        
          alligevel afslører, hvem kunstneren er. Hovedparten af
        
        
          skibsportrætmalere havde nemlig deres helt egen måde
        
        
          at male bølger på, og oftest var deres kulisseudbud hentet
        
        
          blandt særlige landkendinger eller sømærker i nærheden af
        
        
          den havn, hvor de havde deres virke. Den belgiske skibs-
        
        
          portrætmaler A. Le Clerck fra Antwerpen brugte således
        
        
          ofte fyrskibet
        
        
          
            West Hinder
          
        
        
          ud for Antwerpen som sætstykke
        
        
          i sine skibsportrætter, mens man fra vore hjemlige bredde-
        
        
          grader kan nævne Esbjergs kendte skibsportrætmaler Ejnar
        
        
          S. Olsen, der hyppigt anvendte Esbjergs fyrskibe eller Blå-
        
        
          vand Fyr som baggrund for skibene.
        
        
          Snart sagt hver eneste havneby verden over havde sin eller
        
        
          
            I de store internationale havne virkede en række professionelle
          
        
        
          
            skibsportrætmalere. En af dem var A. Le Clerck i hvis umiskende-
          
        
        
          
            lige streg og sætstykker barkentinen “Barsø” af Fanø her er gen-
          
        
        
          
            givet. Akvarel/gouache, usigneret, udateret. Original på Fiskeri-
          
        
        
          
            og Søfartsmuseet.
          
        
        
          
            Reuben Chappell fra Goole i Storbritannien er mester for dette
          
        
        
          
            portræt fra år 1900  af Fanøbarken “Embla”. Chappell menes i alt
          
        
        
          
            at have udført omkring 12.000 skibsportrætter. Gouache, signeret,
          
        
        
          
            dateret. Original på Fiskeri- og Søfartsmuseet.