20
        
        
          fik anlagt en landingsbro, som tillod direkte indladning.
        
        
          Tanken udløste en længere debat, mens udskibningerne blev
        
        
          fortsat på de hidtidige vilkår. Udbruddet af Treårskrigen i
        
        
          1848 gjorde imidlertid den danske regering interesseret
        
        
          i dampskibsforbindelsen fra Hjerting, som nu blev an-
        
        
          set for vigtig, fordi de vestvendte havne i Slesvig og
        
        
          Holsten på grund af krigen ikke kunne benyttes af danske
        
        
          interessenter. Opretholdelsen af en dampskibsforbindel-
        
        
          se blev nu en statslig forpligtelse, som C.M. Poulsen -
        
        
          hidtidig fabrikskontrollør i hertugdømmerne - blev sat til
        
        
          at varetage. Forsyningskravene til de danske styrker gjorde
        
        
          dog udførslen i krigsårene beskeden, men i 1851 kom ruten
        
        
          fra Hjerting til Lowestoft for alvor i gang. Dampskibene
        
        
          medførte ikke blot kreaturer og gods, men som noget nyt -
        
        
          og i samtiden opsigtsvækkende - også passagerer, og ruten
        
        
          blev straks fra starten en økonomisk succes.
        
        
          Vej- og havneforholdene var fortsat ikke forbedret, men
        
        
          nu kom der gang i tingene. Mens det offentlige bekostede
        
        
          anlæg af veje fra Kolding til Varde og videre til Hjerting
        
        
          27
        
        
          ,
        
        
          tog en række vestjyske aktører initiativ til etableringen
        
        
          af en landingsbro. Blandt sidstnævnte initiativtagere var
        
        
          konsul Espen Matthisen i Hjerting, som sammen med
        
        
          herredsfoged C.M. Crone (Varde), købmand J. Jensen
        
        
          (Varde), amtmand J.S. Schulin (Ringkøbing) og konsul C.H.
        
        
          Husted (Ringkøbing) stod bag indkaldelsen til et offentligt
        
        
          møde i Hjerting tirsdag den 29. april 1851 kl. 12.00 med
        
        
          henblik på oprettelse af et selskab, som skulle anlægge
        
        
          en landingsbro ved Hjerting. Indkaldelsen blev modtaget
        
        
          med stor interesse og i alt 92 personer deltog i mødet, som
        
        
          resulterede i nedsættelsen af en komité, der skulle varetage
        
        
          sagens fremme, indhente projektforslag og indkalde til en
        
        
          stiftende generalforsamling. Til denne komité valgtes et par
        
        
          Varde-købmænd, herredsfoged Crone, C.M. Poulsen (som
        
        
          varetog dampskibsforbindelsen fra Hjerting for Staten) og
        
        
          endelig konsul Matthisen.
        
        
          Allerede den 5. juni 1851 var tingene så langt frem-
        
        
          me, at man kunne holde stiftende generalforsamling i
        
        
          
            Landingsbro-Interessentskabet Hjerting
          
        
        
          . Mange lokale
        
        
          støttede initiativet med køb af en enkelt aktie eller to. Staten
        
        
          blev dog selskabets største aktionær, fulgt af en række
        
        
          dansk-engelske købmænd. Også lokale købmænd fra Varde
        
        
          og Hjerting tegnede sig for flere aktier - bl.a. aftog Espen
        
        
          Matthisen 10 aktier i selskabet.
        
        
          Med kapital til rådighed gik komitéen i gang med det
        
        
          videre arbejde og lod lige nord for Hjerting bygge en 250
        
        
          
            Aktie i “Landingsbro-Interessentskabet Hjerting", dateret 5. juli
          
        
        
          
            1853. Blandt underskriverne ses E. Matthisens signatur i øverste
          
        
        
          
            række til højre.