Peter -
        
        
          
            H. Petersen og P. Holm
          
        
        
          . Det kan være vanskeligt at
        
        
          vurdere, hvem der har lavet hvad på værkstedsbillederne,
        
        
          men der findes også billeder, der er alene er signeret
        
        
          
            L.
          
        
        
          
            Petersen (pinxit)
          
        
        
          , så man kunne se, at Lorenz var mesteren
        
        
          eller
        
        
          
            P. (C) Holm
          
        
        
          . På samme vis er billeder udført af
        
        
          Heinrich, hvoraf det ældst kendte stammer fra 1853, alene
        
        
          signeret
        
        
          
            H. Petersen
          
        
        
          2
        
        
          .
        
        
          Portrættet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          er alene signeret af Lorenz Petersen,
        
        
          holdt i hans karakteristiske stil og med hans oftest benyttede
        
        
          kulisse, Helgolands markante klippeprofil, som baggrund.
        
        
          Billedet er endvidere dateret 1847 - altså længe før både
        
        
          halvbroder og søn trådte ind i firmaet - så der kan ikke være
        
        
          tvivl om ophavsmanden til billedet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          .
        
        
          
            Skibet
          
        
        
          Paradoksalt nok er historien om skibet på billedet den af
        
        
          de fire historier omkring skibsportrættet, der er mindst at
        
        
          fortælle om.
        
        
          Billedet viser et fartøj rigget som bramsejlskonnert.
        
        
          Man befinder sig i tiden før Cunninghams patentmerssejl,
        
        
          hvor topsejlet for at lette håndteringen blev delt i to, hvilket
        
        
          krævede tilføjelse af en ekstra rå på fokkemasten. Derfor er
        
        
          der kun to - og ikke som senere tre - rær over bredfokråen. På
        
        
          skibet på billedet ses det udelte topsejl surret på den underste
        
        
          af de to rær over den satte bredfok, mens det ligeledes
        
        
          surrede råsejl på den øverste rå er det bramsejl, som gav
        
        
          navn til denne rigningstype. Skonnertsejlet på gaflen agten
        
        
          på fokkemasten er ligeledes surret, og det samme er topsejlet
        
        
          på stormasten, hvor til gengæld storsejlet er sat. Ude for er
        
        
          jageren sat, mens klyver og fok ses surret ved bovsprydet.
        
        
          Skibets skrog er forsynet med en relativt bred forstavn, som
        
        
          kløver vandet med et udfaldende stævntræ, hvis topstykke
        
        
          synes kronet med en lille galionsfigur. Agterskibet er
        
        
          hækbygget. Udenbords er skroget sortmalet med en
        
        
          hvid skandækstribe, mens inderklædning og dækshus er
        
        
          grønmalede. Storbåden ses placeret på lastelugen midtskibs,
        
        
          og på fordækket anes spillet til ankrene, hvoraf i al fald en
        
        
          ankerstok ses ved bagbords forstavn.
        
        
          Billedets tekstfelt angiver skonnertens navn
        
        
          
            Activ
          
        
        
          og hjemstedet
        
        
          
            Hjerting
          
        
        
          . For at få yderligere oplysninger
        
        
          om fartøjet kan man derfor slå op under dette toldsted i
        
        
          datidens publicerede skibslister. I 1843 og igen i 1845
        
        
          udgav C.H. Mossin - copist i Det Kongelige General-
        
        
          Toldkammer og Commerce-Kollegium - en
        
        
          
            Fortegnelse
          
        
        
          
            over de i Kongeriget Danmark og Hertugdømmerne Slesvig
          
        
        
          
            og Holsten hjemmehørende Fartøier af 10 Commerce-
          
        
        
          
            Læsters Drægtighed og derover.
          
        
        
          Efter 1845 indtrådte en
        
        
          pause i udgivelsen af sådanne lister, men fra 1852 og frem
        
        
          kom en afløser i Haldur R. Grüners
        
        
          
            Mercantil-Calender
          
        
        
          
            for det danske Monarchie
          
        
        
          . Grüner, der ved siden af denne
        
        
          virksomhed drev et handelsakademi, opregnede i sine lister
        
        
          skibe fra 7 kommercelæsters drægtighed og op
        
        
          3
        
        
          .
        
        
          Mossins liste fra 1843 nævner ikke en skonnert
        
        
          
            Activ
          
        
        
          i Hjerting, men man finder den i 1845-listen, der opgiver
        
        
          skibets drægtighed til 25½ kommercelæster. Skibets alder
        
        
          er ikke angivet i Mossins lister, men i Grüners liste fra 1852
        
        
          findes sådanne oplysninger, og her angives
        
        
          
            Activ
          
        
        
          ’s alder til
        
        
          ni år. Skibet er således bygget o. 1843. Noget byggested er
        
        
          ikke angivet, men det synes ikke urimeligt at pege på Fanø
        
        
          som en mulighed. Fartøjer af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          s dimensionering blev så
        
        
          vidt man ved ikke bygget i Hjerting, men fra Fanøs dengang
        
        
          knap halve snes skibsbyggerier udgik der mange skibe af
        
        
          denne størrelse
        
        
          4
        
        
          . Hvis en driftig Hjerting-mand skulle have
        
        
          bygget et nyt skib, må det have forekommet ret oplagt at
        
        
          benytte den tilstedeværende ekspertise på det nærtliggende
        
        
          Fanø, hvor han måske ovenikøbet havde personligt kendskab
        
        
          til skibsbygmestrene og uden for stort besvær også ville
        
        
          kunne følge byggeriet med passende mellemrum.
        
        
          Uanset om byggestedet var Fanø eller ej, så udelukker
        
        
          skibets fravær på listen over Hjerting-skibe i 1843 ikke, at
        
        
          det samme år kan have være aftaget som nybygning direkte
        
        
          fra værftet. Mossins liste for 1843 var i virkeligheden opgjort
        
        
          pr. 31. december 1842
        
        
          5
        
        
          , hvorfor  E. Matthisen i Hjerting -
        
        
          skibets ejer i 1845-listen - udmærket kan have overtaget det
        
        
          nybyggede fartøj i løbet af 1843. Bemeldte E. Matthisen
        
        
          står allerede i 1843-listen opført som reder for galeasen
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Helene
          
        
        
          på 29 kommercelæster. I 1845 er dette skib afhændet,
        
        
          og Matthisen står nu som reder for
        
        
          
            Activ
          
        
        
          . I den næste liste
        
        
          fra 1852 er Matthisens rederiaktivitet blevet udvidet og
        
        
          omfatter foruden skonnerten nu også everten
        
        
          
            Krabben
          
        
        
          på
        
        
          14