sine skibsportrætmalere. De færreste skibsportrætmalere
        
        
          opfattede sig som kunstnere i gængs betydning. Snarere
        
        
          har de anset deres billeder som et håndværk, og som
        
        
          f.eks. Ejnar S. Olsen kunne nogle også drage nytte af en
        
        
          maritim fortid i gengivelserne af sø, skibe og sejlføring.
        
        
          Ejnar S. Olsen hentede sit primære kundegrundlag blandt
        
        
          den lokale skipperbefolkning. Sådan var det for de fleste
        
        
          skibsportrætmalere, men andre fandt en international kun-
        
        
          dekreds. Det var f.eks. tilfældet med Le Clerck, der også
        
        
          kendes under øgenavnet
        
        
          
            Rembrandt fra Antwerpen
          
        
        
          . Som
        
        
          navnet antyder var Le Clerck ingen stor kunstner, men han
        
        
          var begunstiget af at være bosiddende i en stor havneby med
        
        
          megen international skibstrafik, og så fandt han en hurtig
        
        
          fremstillingsform, der satte resultat og pris i et gunstigt
        
        
          forhold til hinanden. Endelig var der så også skibsportrætma-
        
        
          lere, der vandt sig internationalt ry, fordi de var kunstnere
        
        
          på deres felt
        
        
          1
        
        
          .
        
        
          
            Skibsportrætmaleren
          
        
        
          Som samler- og studieobjekt har skibsportrætter længe været
        
        
          populære, og der findes på området derfor efterhånden en
        
        
          righoldig litteratur med biografier over skibsportrætmalere
        
        
          13
        
        
          og eksempler på deres arbejder. Historien om den mand, som
        
        
          har malet vort nyerhvervede skibsportræt er af denne årsag
        
        
          den af de fire historier omkring billedet, som er nemmest at
        
        
          oprulle. Man går simpelthen til den eksisterende litteratur.
        
        
          Skibsportrætmaleren bag signaturen
        
        
          
            L. Petersen
          
        
        
          på
        
        
          portrættet af skonnert
        
        
          
            Activ
          
        
        
          af Hjerting hører absolut til
        
        
          blandt de internationalt kendte malere. Navnet er Lorenz
        
        
          Petersen (1803-70), født i Flensborg som søn af den
        
        
          “søfarende” Hans Petersen.
        
        
          Man ved ikke meget om Lorenz Petersen, før han i 1830
        
        
          bliver gift iAltona, og da opgives somborger ogmalermester.
        
        
          Det først kendte skibsportræt fra Lorenz Petersens hånd
        
        
          stammer fra 1831 og viser en brig
        
        
          
            Elisabeth
          
        
        
          af Altona.
        
        
          Billedet, der tilhører Altonaer Museum i Hamborg, er en
        
        
          akvarel, der i såvel teknik som udførelse adskiller sig fra
        
        
          Lorenz Petersens senere produktion af meget karakteristiske
        
        
          oliemalerier, som synes at begynde omkring 1840.
        
        
          Lorenz Petersen synes at have gjort det ganske godt.
        
        
          I 1845 finder man ham på adressen, Sandberg Hof 11, i
        
        
          Altonas søndre del i en husstand, der foruden ham selv og
        
        
          hustruen omfattede seks børn, to svende og en læredreng.
        
        
          Siden flyttede familie og værksted til Carolinenstrasse 6,
        
        
          og her flyttede også Lorenz Petersens halvbroder, Peter
        
        
          Christian Holm (1823-88) ind, da han i 1855 blev optaget i
        
        
          firmaet. Peter var oprindelig udlært som maler i Flensborg,
        
        
          men havde ved sit giftermål slået sig ned i Altona.
        
        
          Dette familieforetagende, der siden også kom til at
        
        
          omfatte Lorenz Petersens søn, Heinrich (1834-1916), havde
        
        
          foruden almindeligt malerarbejde to specialer, nemlig
        
        
          maling af flag og fremstilling af skibsportrætter. Lorenz
        
        
          og Peter synes begge at have haft både evner og lyst til
        
        
          skibsportrætmaleriet. De malede billeder af dampskibe i
        
        
          havnen, på Elben eller i rum sø, og de forevigede skonnerter,
        
        
          brig-, bark- og fuldskibe for fulde sejl gennemKanalen, rebet
        
        
          ned under storm ved Helgoland eller på vej ud af Hamborgs
        
        
          havn under bugsering. De betegnede, men ofte udaterede
        
        
          skibsportrætter fra familieværkstedet er rutineret udført og
        
        
          har et rimeligt ensartet præg. Værkstedets skibsportrætter
        
        
          blev signeret
        
        
          
            L. Petersen & P. Holm Gebr.
          
        
        
          og senere - da
        
        
          Heinrich efter faderens død i 1870 gik i kompagniskab med
        
        
          
            Bark "Svanen" af København, bygget 1858 i Svaneke til Peter F.
          
        
        
          
            Heering. I 1860 malede Lorenz Petersen dette portræt af skibet.
          
        
        
          
            Oliemaleri, signeret, dateret. Original på Handels- og Søfarts-
          
        
        
          
            museet.