19
        
        
          Hjerting, dels støtte i form af rentefrie lån til unge Hjerting-
        
        
          mænd under styrmandsuddannelse
        
        
          23
        
        
          .
        
        
          Som det fremgår af
        
        
          
            Frihavn
          
        
        
          s fundats, lå søfarten i
        
        
          høj grad Espen Matthisen på sinde. Det kan forekomme
        
        
          naturligt, når man betænker, hvor stor en del af hans
        
        
          aktiviteter, der var helt eller delvis forbundet med søfart,
        
        
          men også Espen Matthisens umiddelbare omgivelser var
        
        
          stærkt præget af det maritime. Hjerting omfattede på dette
        
        
          tidspunkt godt 300 mennesker fordelt på i alt 51 husstande,
        
        
          hvoraf husstandsoverhovedet i de 19 ernærede sig af søfart,
        
        
          fiskeri eller tilknyttede aktiviteter. Hertil kom, at 14 af
        
        
          Hjertings unge mænd var i koffardifart, mens yderligere seks
        
        
          var indkaldt til orlogsflåden
        
        
          24
        
        
          . Treårskrigen
        
        
          25
        
        
          rasede, og det
        
        
          satte sig også spor i Hjerting, men det lille samfund befandt
        
        
          sig i disse år i mere end én forstand i en brydningstid, hvis
        
        
          resultater konsulen aldrig selv skulle opleve, omend han var
        
        
          med til at lægge grunden til deres komme.
        
        
          
            Hjerting i en brydningstid
          
        
        
          Det var åbningen af det store engelske marked i 1840’erne,
        
        
          den samtidige introduktion af dampskibsruter fraVestjylland
        
        
          til Storbritannien og eksportmæssige konsekvenser af Tre-
        
        
          årskrigen, der i forening igangsatte den forandringsproces,
        
        
          som til slut skulle gøre en ende på Hjertings søfart. Her har
        
        
          man at gøre med begivenheder, som er fyldigt beskrevet i
        
        
          såvel lokal- som maritimhistoriske værker
        
        
          26
        
        
          , og det er derfor
        
        
          oplagt at anvende denne litteratur som baggrund for en kort
        
        
          opridsning af forløbet, hvori også konsul Espen Matthisen
        
        
          spillede en rolle.
        
        
          Som tidligere nævnt bød åbningen af det engelskemarked
        
        
          i 1840’erne på en række muligheder for dansk søfart, som
        
        
          f.eks. blev udnyttet af Fanøs ekspanderende sejlskibsflåde,
        
        
          og som også Matthisen kan have anvendt i disponeringen af
        
        
          sine fartøjer. Det var dog ikke kun sejlskibsrederne, som så
        
        
          de nye muligheder. Ophævelsen af den engelske kvægtold i
        
        
          1842 satte hurtigt gang i planer omdirekte dampskibseksport
        
        
          af kreaturer fra Vestjylland til Storbritannien. Baggrunden
        
        
          var den århundredgamle studedrift fra de vestjyske gårde til
        
        
          kvægmarkedet i Altona, hvor studene bogstavlig talt tabte
        
        
          både vægt og værdi på vejen. Hvis der blev etableret direkte
        
        
          dampskibsruter til eksport af kreaturer til England, kunne
        
        
          man både få adgang til et potentielt stort marked, undgå de
        
        
          bekostelige vægttab ved studedrifterne og selv stryge den
        
        
          mellemhandleravance, som hidtil var lagt i Altona. Det var
        
        
          det enkle ræsonnement bag det initiativ, sommed dampskibet
        
        
          
            Rattler
          
        
        
          i oktober 1847 bragte en ny tid til Hjerting.
        
        
          Det skulle dog vise sig, at håndteringen af dampskibe
        
        
          ved Hjerting ingenlunde var fri for problemer. For det første
        
        
          var den landværts adgang til Hjerting præget af elendige
        
        
          veje, og for det andet var havneforholdene ikke egnet
        
        
          til dampskibe. Grundet sin dybgang måtte
        
        
          
            Rattler
          
        
        
          ligge
        
        
          opankret på relativt dybt vand og indladningen af kreaturer
        
        
          og gods foregå via lokale fiskerbåde. Processen var både
        
        
          dyr og langsommelig, men tingene kunne bedres, hvis man
        
        
          
            Hjerting set fra søsiden. Illustrated London News, 1851.