Desværre var prisen høj - også højere end det, som
        
        
          Lorenz Petersens billeder normalt vurderes til - så i første
        
        
          omgang blev det alene ved fornøjelsen ved fundet. De
        
        
          følgende måneder blev der løbende holdt øje med billede
        
        
          og pris samtidig med, at diverse undersøgelser omkring
        
        
          E. Matthisen godtgjorde, at det faktisk var én og samme
        
        
          person, som var nævnt på henholdsvis skibsportrættet og
        
        
          inskriptionen på Frihavns facade i Hjerting. Appetiten på
        
        
          billedet blev skærpet, men prisen var fortsat for høj.
        
        
          Den21. juni indkompå computerenenmail fra engammel
        
        
          kollega, tidligere museumsinspektør for Ølgod Museum,
        
        
          Søren Manøe, som er Fiskeri- og Søfartsmuseet behjælpelig
        
        
          med at holde øje med, hvad der udbydes på diverse auktioner.
        
        
          SørenManøemeddelte, at skibsportrættet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          lørdag den
        
        
          24. juni ville blive udbudt til salg ved auktionen i Holstebro.
        
        
          Vurderingen var sat til en hammerslagspris på 50.000 kr.,
        
        
          hvortil kom salær og moms. Prisen var afgjort for høj, men
        
        
          ved en auktion sælges tingene ikke altid til vurderingen, og
        
        
          det kunne jo være, at museet kunne komme igennem med
        
        
          en fornuftig pris. Sikkert var det imidlertid, at der måtte
        
        
          handles øjeblikkeligt, hvis Fiskeri- og Søfartsmuseet skulle
        
        
          erhverve billedet. I udgangspunktet skulle to udfordringer
        
        
          løses. For det første kunne museets indkøbskonto ikke alene
        
        
          dække anskaffelsen af maleriet, så der skulle skaffes ekstern
        
        
          økonomisk hjælp til en eventuel erhvervelse. For det andet
        
        
          var museets ledelse forhindret i at deltage i auktionen, så der
        
        
          skulle skaffes en ekstern repræsentant til at byde på vegne af
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet.
        
        
          Med hensyn til eventuel økonomisk hjælp gik tankerne
        
        
          øjeblikkelig til Tage Sørensen, som for det første har en stor
        
        
          lokal- og kunsthistorisk interesse og for det andet har været
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet behjælpelig med økonomisk
        
        
          støtte i utallige sammenhænge. Tage Sørensen blev derfor
        
        
          kontaktet og sat ind i situationen, hvorpå han med en fornem
        
        
          gestus umiddelbart donerede museet 20.000 kr. til formålet.
        
        
          Det løste en del af udfordringen.
        
        
          Andet trin var at finde en pålidelig person til at byde for
        
        
          museet.Detskulleunderalleomstændighederværeenperson,
        
        
          som havde museumssind samtidig med, at vedkommende
        
        
          havde et godt kendskab til auktionsvirksomhed. Denne
        
        
          person fandt museet i Benny Boysen, der i mange år var leder
        
        
          afmuseet i Struer og har gode forbindelser til auktionsfolkene
        
        
          i Holstebro. Benny Boysen reagerede positivt på museets
        
        
          henvendelse og lovede at agere i overensstemmelse med
        
        
          museets prisindikation, der som øverste grænse lå på 30.000
        
        
          kr. ved hammerslag.
        
        
          Lørdag den 24. juni 2006 kom billedet på auktion, og
        
        
          det lykkedes Benny Boysen at erhverve maleriet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          til Fiskeri- og Søfartsmuseet for en hammerslagspris på
        
        
          32.000 kr., hvilket inklusive salær og moms betød en samlet
        
        
          omkostning på i alt 40.300 kr. Da dette også oversteg, hvad
        
        
          museets beskedne indkøbskonto havde tilbage at byde på,
        
        
          røg der efterfølgende en ansøgning afsted til BG Bank
        
        
          Fonden i Esbjerg, som i sensommeren velvilligt donerede
        
        
          10.000 kr. til anskaffelsen. Summa summarum: billedet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          tilhører nu Fiskeri- og Søfartsmuseet, der selv har
        
        
          bidraget med i alt 10.300 kr. til anskaffelsen.
        
        
          Den 28. juni 2006 kom Benny Boysen på besøg på
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet. Med sig havde han en pakke på
        
        
          cirka 46 x 63 centimeter. Omgivet af luftfyldt plasticomslag
        
        
          og brunt omslagspapir blev billedet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          båret ind på
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet, hvor det omgående blev sendt
        
        
          videre til registreringsafdelingen, registreret, affotograferet,
        
        
          tjekket af og efterfølgende ophængt i den permanente
        
        
          søfartsudstilling.
        
        
          Så langt, så godt - men hvorfor så alt dette hurlumhej?
        
        
          Hvad er det for en god historie, som skibsportrættet af
        
        
          
            Activ
          
        
        
          repræsenterer?
        
        
          I virkeligheden er der ikke én, men hele fire historier
        
        
          gemt i billedet; nemlig om skibsportrætmaleren, om skibet,
        
        
          om rederen og om Hjerting i en brydningstid. I det følgende
        
        
          skal de fire historier opridses hver for sig. Til en start synes
        
        
          det dog på sin plads med en præcisering af, hvad selve
        
        
          genstandstypen - skibsportrætter - i det hele taget er for en
        
        
          størrelse.
        
        
          
            Om skibsportrætter
          
        
        
          Som fænomen har skibet altid været omfattet af stolthed
        
        
          og respekt. Gennem århundreder blev skibet nærmest
        
        
          betragtet som et levende væsen, og vor maritime historie er
        
        
          10