der hovedsageligt var beskæftiget med at hente ris i Burma
        
        
          til firmaets egen rismølle i København.
        
        
          3
        
        
          Året efter ankom
        
        
          
            Felix
          
        
        
          den 13. september 1863 for
        
        
          første gang til København. Skibet kom fra Rangoon med en
        
        
          ladning ris. Efter udlosning blev skibet i København, fordi
        
        
          det var blevet sent på året, og opholdet blev forlænget til
        
        
          sommeren1864 på grund af krigen mod Preussen. Den 27.
        
        
          maj 1864 blev skibets navn ændret til
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          efter den
        
        
          mytologiske ottebenede hest, som tilhørte Odin
        
        
          
            .
          
        
        
          Juni 1864 kom
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          endelig af sted fra København
        
        
          til St. Petersburg, hvor der blev indtaget stykgods bestemt
        
        
          til den russiske kolonisering af området omkring Amur-
        
        
          floden i Sibirien. Det var ikke en plads, hvor skibet kunne
        
        
          få returladning. Efter udlosning sejledes derfor til Shanghai
        
        
          med ankomst februar 1865. Derfra gik skibet - med anløb
        
        
          undervejs af Hong Kong og Singapore for forsyninger -
        
        
          videre til Rangoon, hvor der blev lastet ris til Singapore.
        
        
          Efter en mellemrejse til Kina kom skibet atter til Burma
        
        
          efter ris til Danmark, som - efter et forsinkende anløb af
        
        
          Grimstad i Norge for udbedring af en havariskade - endelig
        
        
          28
        
        
          blev nået den 17. januar 1867. Vinteropholdet blev udnyttet
        
        
          til vedligehold og klassifikation af skibet. Dette omfattende
        
        
          eftersyn viste, at forlængelse af klassen i Bureau Veritas
        
        
          ville kræve store omkostninger, og det ønskede rederiet ikke
        
        
          at afholde. Så da årets sejlads kom i gang, gik
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          s
        
        
          rejser mellem Østersø og Nordsø. I juni 1867 kom skibet
        
        
          til København med en ladning kul, og efter udlosning
        
        
          blev skibet solgt på grund af
        
        
          
            stærkt trykkede konjukturer i
          
        
        
          
            skibsfartsforholdene for sejlskibe
          
        
        
          . Køberen var et partrederi
        
        
          mellem de to Dragør skibsførere Lauritz Schiønmann og
        
        
          H.D. Præst samt den københavnske Grosserer P. Brown Jun.
        
        
          & Co. Partrederne overtog skibet ved skøde af 28. august
        
        
          1867.
        
        
          Indtil 1875 bestred Lauritz Schiønmann opgaverne som
        
        
          fører og korresponderende reder for skibet. Herefter blev
        
        
          sidstnævnte post overtaget af skibsprovianteringsfirmaet
        
        
          P. Brown jun. & Co, hvis eneejer var Peter de Nully
        
        
          Brown, der i forbindelse med sin virksomhed jævnligt tog
        
        
          anparter i skibe. Opgaven som korresponderende reder
        
        
          bestod for Browns vedkommende af korrespondance og
        
        
          regnskabsvæsen, proviantering og aftale om skibenes
        
        
          destinationer med kaptajnerne, som alle selv var parthavere.
        
        
          Sædvanligvis var det også Brown, der sluttede befragt-
        
        
          ningskontrakter. Hans udbytte af forretningerne var til gavn
        
        
          for provianteringsvirksomheden, og så fik han provision af
        
        
          befragtningerne. Ansvar for forhyring af mandskab, repa-
        
        
          ration og vedligehold af skibene var kaptajnernes.
        
        
          Parterne i
        
        
          
            Sleipner
          
        
        
          handledes flere gang i årenes løb. Ved
        
        
          starten af året 1880 ejede Peter de Nully Brown og kaptajn
        
        
          Harald Emil Møller hver 3/12 parter, men i februar overtog
        
        
          Brown 2/12 og i maj yderligere 3/12 fra et interessentskab
        
        
          i Thisted. Brown overtog de ekstra 5/12, fordi de hidtidige
        
        
          ejere ikke kunne eller ville betale deres andel i det underskud,
        
        
          som skibets sejlads havde oparbejdet de forudgående år.
        
        
          Den resterende 1/12 ejedes af en forhenværende landmand,
        
        
          der ikke blandede sig i skibets affærer. Under indtryk af de
        
        
          ”slette konjukturer” havde Brown i begyndelsen af 1880
        
        
          foreslået at sælge skibet, men kaptajn Møller holdt på, at
        
        
          skibet skulle i fart, og så kunne diskussion om salg tages op
        
        
          til efteråret.
        
        
          
            Skibe var generelt en værdifuld genstand, så ved handel og om-
          
        
        
          
            sætning blev der udstedt skøde, pantebreve o.s.v. Skibsregistrene
          
        
        
          
            fra 1867 - 1893 indeholdt kun ejerforhold, efter 1893 blev skibs-
          
        
        
          
            registrene også til Skøde- og panteprotokoller. Her skøde af 28.
          
        
        
          
            august 1867, hvor 5/12 af ”Sleipner” bliver solgt af A.N. Hansen
          
        
        
          
            & Co til skibsfører Laurtz Schönnemann. Handels- og Søfarts-
          
        
        
          
            museet.