111
        
        
          
            Erfaringer og diskussioner
          
        
        
          Fælles for de tre beskrevne projekter - Vadehavet, De
        
        
          regionale faglige kulturmiljøråd og Kystkultur i Norden -
        
        
          er, at de er udsprunget af interessen for kulturhistorien
        
        
          i landskabet, og særligt fokuseringen på kulturmiljøet i
        
        
          1990’erne og fra 2002 kulturarven. Som museumsansat
        
        
          aktør er erfaringen, at projekterne har fungeret absolut
        
        
          bedst i de tilfælde, hvor projektets indhold og mål har
        
        
          været velbeskrevet på forhånd. Det har betydet, at det har
        
        
          kunnet overlades til en projektgruppe at gennemføre det
        
        
          beskrevne projekt, mens opdragsgiveren fungerede som
        
        
          sparringspartner. I de tilfælde har de involverede parter
        
        
          kunnet få udbytte såvel af det faglige samarbejde som af de
        
        
          diskussioner og samarbejdsrelationer, der opstod undervejs.
        
        
          Netop denne vekselvirkning mellem den stillede opgave og
        
        
          diskussionerne om dens løsning er fagligt udviklende og
        
        
          bidrager til engagementet i processen. Hvis opgaven er alt
        
        
          for bundet, eller hvis mål og indhold ændres undervejs, er
        
        
          muligheden for at erhverve merviden og dermed udbyttet af
        
        
          at indgå i sådanne projekter begrænset.
        
        
          Ved at deltage i projekter som de beskrevne kommer man
        
        
          som museumsmenneske uvægerligt til at bevæge sig ind på
        
        
          forvaltningsområdet - et område, som ikke pr. definition
        
        
          er museernes arbejdsområde. I følge museumsloven skal
        
        
          museerne “Gennem indsamling, registrering, bevaring,
        
        
          forskning og formidling (...) virke for sikring af Danmarks
        
        
          kultur- og naturarv”
        
        
          76
        
        
          , men den siger ikke noget om, at det
        
        
          er museernes opgave at stå for bevaring uden for museet,
        
        
          den såkaldte
        
        
          
            in situ
          
        
        
          -bevaring. I den sammenhæng er det
        
        
          interessant og nødvendigt at diskutere, hvad det har af
        
        
          konsekvenser, når man udpeger det ene som værende mere
        
        
          interessant end det andet, og hvilken betydning det har for
        
        
          de folk, hvis område der bliver peget på. Desuden kan det
        
        
          overvejes, om man i højere grad kan bruge formidlingen
        
        
          som strategi med det formål, at folk selv passer på det, som
        
        
          de i kraft af deres kendskab syntes, det er interessant at
        
        
          bevare, uden at en myndighed behøvede at udpege.
        
        
          Man må være opmærksom på, at selve bevaringstanken
        
        
          er konservativ i sin natur, og at der også må være plads
        
        
          til, at de mennesker, der lever i dag, kan skabe
        
        
          
            deres
          
        
        
          historie. I dag arbejder Kulturarvsstyrelsen for at bevare
        
        
          minder fra industrisamfundet, der i sin tid gav anledning
        
        
          til lovene om naturfredning og bygningsfredning. Der er
        
        
          også bestræbelser på at bevare stationsbyerne, som man i
        
        
          sin tid fandt så grimme, at man stiftede Bedre Byggeskik
        
        
          for at højne kvaliteten af byggeriet
        
        
          77
        
        
          . Måske vil man om
        
        
          100 år arbejde på at bevare nutidens tage med sortglaserede
        
        
          teglsten - som i dag er hadeobjekt for mange bevaringsfolk -
        
        
          fordi man til den tid finder, at de er meget karakteristiske
        
        
          og har stor fortælleværdi for tiden omkring årtusindskiftet,
        
        
          hvor en lykkelig kombination af økonomisk opsving og
        
        
          stormen i 1999 satte folk i stand til at få det, som før var
        
        
          forbeholdt overklassen.
        
        
          Forskydningen mellem begreberne kulturmiljø og kul-
        
        
          turarv er karakteristisk for vilkårene, når man arbejder
        
        
          med forvaltning, som er underlagt en politisk styring. Kul-
        
        
          turmiljø var på alles læber i 1990’erne, og der blev brugt
        
        
          megen tid på at definere, diskutere, implementere det osv.
        
        
          Men begrebet mistede aktualitet lige så hurtigt, som det
        
        
          opstod til fordel for kulturarvsbegrebet, som nu bruges i
        
        
          så brede og forskellige sammenhænge, at der ikke findes
        
        
          en fælles accepteret definition af det. Også dette begreb
        
        
          kan forsvinde, og derfor er det vigtigt, at der ved siden af
        
        
          forvaltningen findes et uafhængigt fagligt miljø, der bliver
        
        
          ved med at kigge på de mere overordnede implikationer af
        
        
          den praksis, der udvikles. Og det er væsentligt, at de faglige
        
        
          miljøer holder fast i deres forskningstradition og begreber
        
        
          og ikke lader hele faget styre af den aktuelle politiske
        
        
          dagsorden.
        
        
          Spørgsmålet om, hvorfor der lige i denne tid lægges så
        
        
          stor vægt på kulturarven, er et emne for sig, som ikke er
        
        
          blevet berørt i denne artikel. Trods forsøg på at fremstille
        
        
          kulturarven som en naturgiven størrelse, vi blot ikke har
        
        
          været opmærksom på før, kan der næppe være tvivl om,
        
        
          at disse års store fokusering på kulturarv har en funktion.
        
        
          Ofte formuleres kulturarven som værende national og som
        
        
          egnet til at opbygge identitet, men også disse funktioner kan
        
        
          med fordel underkastes en nærmere analyse. Nogen taler
        
        
          om en statsautoriseret etnologi som en del af embedsværket,
        
        
          hvis rolle bl.a. er at pege på erindringssteder, der er med