107
        
        
          perspektiv - fra den position, som den frie forskning ideelt
        
        
          set indtager
        
        
          55
        
        
          . Museerne står i det daglige med et ben i
        
        
          hver lejr, og det er det, der afspejler sig i forskellene på,
        
        
          hvordan museerne opfatter deres rolle. Forskningen er
        
        
          primært ude i et erkendelsesmæssigt ærinde og arbejder
        
        
          med problemstillinger, mens forvaltningen er ude efter
        
        
          redskaber og søger løsninger. Man kan med geografen David
        
        
          Lowenthal skelne mellem
        
        
          
            history
          
        
        
          , som problematiserer,
        
        
          og
        
        
          
            heritage
          
        
        
          , som skaber orden
        
        
          56
        
        
          . I antologien fremhæver
        
        
          tidligere chef for fortidsmindeforvaltningen og nuværende
        
        
          professor i arkæologi Kristian Kristiansen vigtigheden af
        
        
          vekselvirkning mellem forskning og forvaltning
        
        
          57
        
        
          .
        
        
          Når der i så høj grad sættes fokus på et område, som
        
        
          det er tilfældet med kulturarven, tilføres det også ofte flere
        
        
          midler. Mange undersøgelser sættes i gang, og dermed
        
        
          involveres aktører, der ikke har en lang fagtradition inden
        
        
          for området. Her er det vitalt, at fagfolk på alle niveauer
        
        
          er med til at formulere problemstillingerne, så der sker
        
        
          en stadig faglig udvikling, også i forvaltningsprojekterne.
        
        
          Formulerer man kun projekter, hvor løsninger på forhånd er
        
        
          givet, lukker forvaltningen sig om sig selv
        
        
          58
        
        
          .
        
        
          For at kunne sikre den optimale vekselvirkning mellem
        
        
          forskning og forvaltning er det vigtigt, at den faglige
        
        
          forskning finder sted uafhængigt af, hvilke politiske vinde,
        
        
          der blæser. For tiden har kulturarven stor bevågenhed,
        
        
          men det kan meget vel skifte, hvis en ny regering ønsker
        
        
          at profilere sig på et andet område
        
        
          59
        
        
          . Bliver al forskning
        
        
          indrettet efter den til enhver tid førte politik, bliver der ikke
        
        
          meget kontinuitet i de faglige miljøer, og endnu vigtigere:
        
        
          der bliver ikke nogen, der kan stille kritiske spørgsmål til
        
        
          forvaltningen.
        
        
          
            Kulturhistorien i planlægningen
          
        
        
          Da den endelige rapport fra projektet Kulturhistorien i
        
        
          planlægningen udkom i maj 1999, udtrykte daværende
        
        
          miljøminister Svend Auken i forordet håbet om, at den be-
        
        
          skrevne metode ville kunne tjene som inspiration for am-
        
        
          ter, kommuner, museer og kulturmiljøråd i det kommen-
        
        
          de arbejde med at sikre kulturmiljøværdierne i landskabet
        
        
          gennemplanlægning, for ”der kan aldrigopstilles en facitliste
        
        
          for gennemførelsen af dette arbejde”
        
        
          60
        
        
          . Det var derfor
        
        
          ventet, at projektet ville blive fulgt op af en løbende debat
        
        
          om kulturmiljøer og deres udpegning, som kunne fremme
        
        
          en faglig udvikling af metoden
        
        
          61
        
        
          . Ret hurtigt viste det sig
        
        
          imidlertid, at den beskrevne metode - som kom til at gå under
        
        
          navnet KIP-metoden - rent faktisk var den metode, der blev
        
        
          anvendt efterfølgende i de atlasarbejder, som først Skov- og
        
        
          Naturstyrelsen og siden Kulturarvsstyrelsen stod for. Og
        
        
          mens man i fagkredse havde fundet det useriøst, da Viborg
        
        
          Amt i sin udpegning af bevaringsværdige kulturmiljøer på
        
        
          forhånd lagde sig fast på, at finde og udpege 50 værdifulde
        
        
          kulturmiljøer i amtet, som var særligt vigtige eller typiske
        
        
          62
        
        
          ,
        
        
          blev det efterhånden fast praksis, at det forlods blev bestemt,
        
        
          hvor mange kulturmiljøer, der var i de områder, som skulle
        
        
          beskrives i et atlas. Det lettede bl.a. prissætningen over for
        
        
          de konsulenter, der skulle udføre arbejdet, når man kunne
        
        
          sætte et fast beløb pr. kulturmiljø
        
        
          63
        
        
          .
        
        
          Arbejdet med kommuneatlasserne var et af de arbejds-
        
        
          områder, som fra Skov- og Naturstyrelsen kom med over
        
        
          i Kulturarvsstyrelsen i 2002. Da atlasarbejderne startede
        
        
          i 1987 var det med hovedvægt på byers og bygningers
        
        
          bevaringsværdier, og man anvendte den såkaldte SAVE-
        
        
          metode, der var udviklet til dette formål
        
        
          64
        
        
          . Da kultur-
        
        
          miljøbegrebet blev indført, supplerede man SAVE-regi-
        
        
          streringerne med KIP-metodens kortlægning af kultur-
        
        
          miljøer, og man arbejdede på at omdøbe kommuneatlas
        
        
          til kulturmiljøatlas
        
        
          65
        
        
          . Det blev imidlertid kun til ét kul-
        
        
          turmiljøatlas, Kulturmiljøatlas Mors fra 2004, før kultur-
        
        
          arvsbegrebet også her fortrængte kulturmiljøet, og det
        
        
          næste atlas blev Møn Kultur
        
        
          
            arv
          
        
        
          satlas i 2006
        
        
          66
        
        
          . I Vadehavet
        
        
          Kulturarvsatlas, som er under udarbejdelse, er man gået
        
        
          tilbage til at lægge hovedvægten på de bebyggede strukturer
        
        
          - dog uden en SAVE-registrering af enkeltbygninger - og
        
        
          nøjes med at bringe et kort over de kortlagte kulturmiljøer.
        
        
          Undervejs i processen har de to faggrupper arbejdet hver
        
        
          for sig, og i sidste ende blev det valgt at prioritere arkitekt-
        
        
          fagligheden i den officielle publikation fra projektet
        
        
          Vadehavet Kulturavsatlas. På den måde er atlasserne vendt
        
        
          tilbage til at handle om bygninger, mens helhedstanken fra
        
        
          kulturmiljøbegrebet har fået en underordnet plads.