repræsenteret: forhistorisk arkæologi, middelalderarkæo-
        
        
          logi, historie, etnologi, lokalhistorie, landskabsarkitek-
        
        
          tur, ejendomsdannelse og fysisk planlægning, teologi og
        
        
          kirkehistorie samt naturhistorie. Dertil kom, at de fleste
        
        
          medlemmer i en lang årrække havde arbejdet inden for
        
        
          området og derfor havde en langt bredere viden, end deres
        
        
          uddannelsesbaggrund lod ane.
        
        
          Kulturmiljørådenesfunktionvaraleneatværerådgivende,
        
        
          og der var ingen sanktionsmuligheder, hvis rådgivningen
        
        
          ikke blev fulgt. Ud over til sekretariatsdriften havde rådene
        
        
          ingen økonomiske midler, som kunne bidrage til at sikre
        
        
          truede kulturmiljøer. Kulturmiljørådet i Ribe Amt arbejdede
        
        
          ud fra den betragtning, at kulturmiljøsynspunkterne skal på
        
        
          bordet, inden planerne bliver fremlagt. Hovedvirkemidlet
        
        
          blev derfor formidling - at gøre opmærksom på de historiske
        
        
          træk i landskabet og om muligt bidrage til at finde løsninger
        
        
          på bevaringsproblematikker
        
        
          18
        
        
          . Rådet anså udbredelse af
        
        
          kendskabet til de historier, der knytter sig til folks daglige
        
        
          omgivelser for - sammen med det lokale engagement - at
        
        
          være den bedste måde at bidrage til bevarelse af de historiske
        
        
          træk i landskabet.
        
        
          Rådet afholdt en række temamøder om forskellige
        
        
          emner inden for kulturmiljøet. Til møderne var inviteret
        
        
          oplægsholdere, der kunne belyse de valgte emner fra
        
        
          forskellige vinkler, og som gav kvalificeret input til det
        
        
          videre arbejde med temaet. Møderne var offentlige, så alle
        
        
          med interesse for kulturmiljøet kunne deltage, og de blev
        
        
          således et forum, hvor en stor kreds med en fælles interesse
        
        
          for kulturmiljøet kunne mødes, hente viden og diskutere. I
        
        
          alt blev der afholdt 15 sådanne temamøder med i gennemsnit
        
        
          50 deltagere pr. gang. Temaerne blev udvalgt efter de emner,
        
        
          der trængte sig på i rådets arbejde, og som man mente, der
        
        
          var brug for at gøre en indsats for. Nogle gange udsprang
        
        
          temaet af et konkret problem, rådet var blevet præsenteret
        
        
          for, og ofte viste informationerne på temadagene sig at være
        
        
          nyttige ved senere sager, der dukkede op
        
        
          19
        
        
          .
        
        
          Ved regeringsskiftet 2001/2002 kom kulturmiljørådene
        
        
          med på observationslisten, populært kaldt “dødslisten”, over
        
        
          de aktiviteter, som kunne nedlægges i forbindelse med den
        
        
          omfattende sanering af råd og nævn, som den nye regering
        
        
          gennemførte. Det endte dog med, at rådene overlevede
        
        
          endnu nogle år, indtil kommunalreformen endeligt tog livet
        
        
          af dem pr. 31. december 2006. Der er dog stadig mulighed
        
        
          for, at en eller flere kommuner i fællesskab kan oprette
        
        
          et kulturmiljøråd, som da er høringsberettiget, men det
        
        
          er foreløbig kun sket ganske få steder. I flere kommuner
        
        
          forventes det, at de lokale museer vil varetage den funktion,
        
        
          kulturmiljørådene har opfyldt.
        
        
          Forvaltningen og bevaringen af de kulturhistoriske
        
        
          træk i det åbne land har hidtil hørt under amterne. Med
        
        
          kommunalreformen er dette ansvar overført til kommunerne,
        
        
          der gennem årene har forestået forvaltningen af byernes
        
        
          kulturhistorie. Ingen af de to instanser har imidlertid haft
        
        
          særlig tradition for at have ansatte med kulturhistorisk
        
        
          uddannelsesbaggrund.
        
        
          De faglige regionale kulturmiljøråds nedlæggelse be-
        
        
          tyder, at kommunerne til deres nye arbejdsfelt ikke har
        
        
          noget overordnet regionalt, politisk uafhængigt forum at
        
        
          konsultere. Den tværfaglige ekspertise, som var de gamle
        
        
          kulturmiljøråds særkende, er det nu op til kommunerne at
        
        
          tilvejebringe gennem nedsættelse af nye kulturmiljøråd.
        
        
          20
        
        
          
            Kulturmiljøet i Norden
          
        
        
          Det tredje eksempel er fra det nordiske samarbejde
        
        
          under Nordisk Ministerråd. Her iværksatte man i 1994
        
        
          udarbejdelse af handlingsplanen
        
        
          
            Den 3. dimension i det
          
        
        
          
            nordiske miljøsamarbejde - kulturmiljøet i planlægningen
          
        
        
          ,
        
        
          som udkom i 1996
        
        
          21
        
        
          . På baggrund heraf besluttede man at
        
        
          sætte særligt fokus på kystkulturen, da man vurderede, at
        
        
          kystområderne var udsat for de største forandringer.
        
        
          Man igangsatte derfor et projekt under overskriften
        
        
          
            Den nordiske kystkulturs særart og livskraft
          
        
        
          , som først og
        
        
          fremmest sigtede mod at beskrive kystkulturen og dens
        
        
          aktuelle problemer
        
        
          22
        
        
          . Som opfølgning på arbejdet ønskede
        
        
          man at sætte fokus på, hvordan kystkulturen kan beskyttes,
        
        
          ikke som en omkostning, men som en ressource, ved aktivt
        
        
          at integrere den traditionelle kystkultur i udviklingen af det
        
        
          moderne samfund.
        
        
          Opgaven var først og fremmest at fremdrage eksempler
        
        
          på, hvor dette var lykkedes. Det blev til projektet
        
        
          
            Kystkultur
          
        
        
          101