97
        
        
          
            Fra kulturmiljø til kulturarv -
          
        
        
          
            Museerne og det kulturhistoriske arbejde
          
        
        
          
            Af Mette Guldberg
          
        
        
          
            I 1998 bragte Sjæk’len en artikel om det dengang nye begreb
          
        
        
          
            kulturmiljøogomFiskeri- ogSøfartsmuseets engagement i de
          
        
        
          
            forskellige aktiviteter i den forbindelse
          
        
        
          
            1
          
        
        
          
            . Med udgangspunkt
          
        
        
          
            i
          
        
        
          
            tre konkrete projekter diskuteres udviklingen i begreberne
          
        
        
          
            omkring forvaltningen af kulturhistorien i landskabet og
          
        
        
          
            museernes rolle i feltet mellem forskning og forvaltning
          
        
        
          2
        
        
          .
        
        
          
            Indledning
          
        
        
          Da begrebet kulturmiljø i 1994 blev introduceret i Dan-
        
        
          mark som den tredje dimension i miljøpolitikken
        
        
          3
        
        
          , gav det
        
        
          startskuddet til de følgende års fokusering på de historiske
        
        
          træk i vore omgivelser. Skov- og Naturstyrelsen iværk-
        
        
          satte et projekt til udvikling af metoder til udpegning af
        
        
          bevaringsværdige kulturmiljøer, amterne blev pålagt at ud-
        
        
          pege bevaringsværdige kulturmiljøer til regionplanen, og
        
        
          i alle amter blev der nedsat regionale kulturmiljøråd, hvor
        
        
          fagfolk blev udpeget til at være med til at rådgive såvel
        
        
          offentlige som private om kulturmiljøspørgsmål.
        
        
          Fokuseringen på bevaring af den del af kulturhistorien,
        
        
          som findes i landskabet og ikke er sat på museum, var del af
        
        
          en international trend, som første gang markerede sig i den
        
        
          såkaldte
        
        
          
            Verdensarvskonvention
          
        
        
          , UNESCOs konvention om
        
        
          beskyttelse af verdens kultur- og naturarv, som blev ved-
        
        
          taget i 1972, og som Danmark ratificerede i 1979. Siden
        
        
          fulgte i 1985
        
        
          
            Granadakonventionen
          
        
        
          , Europarådets kon-
        
        
          vention om bevaring af europæisk arkitekturarv, og i 1992
        
        
          
            Maltakonventionen
          
        
        
          , Europarådets konvention om beskyt-
        
        
          telse af den arkæologiske arv
        
        
          4
        
        
          .
        
        
          I 1980’erne kunne man, særligt i de nordiske lande, stadig
        
        
          oftere høre ordet kulturmiljø anvendt om de kulturhistoriske
        
        
          interesser i landskabet
        
        
          5
        
        
          . Ordet signalerede et helhedssyn:
        
        
          At man ikke arbejdede med kulturhistorien som løsrevne
        
        
          elementer, men som dele af en helhed, et miljø.
        
        
          Med introduktionen i Danmark i 1994 som den tredje
        
        
          dimension i miljøpolitikken fik kulturmiljøet sit hjemsted
        
        
          i Skov- og Naturstyrelsen, men der var også planer om at
        
        
          samle forvaltningen af de kulturhistoriske interesser i en
        
        
          styrelse
        
        
          6
        
        
          .
        
        
          En museumsstyrelse var planlagt til ikrafttædelse 1.
        
        
          januar 2002, hvilket faldt sammen med regeringsskiftet,
        
        
          hvor den socialdemokratisk ledede regering blev afløst af
        
        
          en regering ledet af partiet Venstre. Den nye styrelse fik
        
        
          navnet Kulturarvsstyrelsen og kom til at høre under Kul-
        
        
          turministeriet. Med sig fra Skov- og Naturstyrelsen fik
        
        
          den ansvaret for atlasarbejde, bygningsfredning og by-
        
        
          bevaring samt de fredede fortidsminder. Desuden fik den
        
        
          fra Nationalmuseet ansvaret for de centrale registre og
        
        
          for de arkæologiske undersøgelser, der finder sted efter
        
        
          museumslovens bestemmelser, og fra StatensMuseumsnævn
        
        
          ansvaret for landets museer.
        
        
          Da Fiskeri- og Søfartsmuseet altid har arbejdet med
        
        
          både kultur og natur, har det oplagt ligget inden for museets
        
        
          arbejdsområde at deltage såvel i det praktiske arbejde som i
        
        
          den faglige debat om de kulturhistoriske træk i landskabet.
        
        
          Hvilken rolle skal et museum spille i den sammenhæng? I det
        
        
          følgende skal kort redegøres for tre eksempler på projekter
        
        
          inden for feltet, som denne artikels forfatter har været
        
        
          involveret i: Vadehavet, Kulturmiljørådet og Kystkulturen
        
        
          i Norden
        
        
          7
        
        
          . Dette danner baggrund for en diskussion af
        
        
          begreberne kulturmiljø og kulturarv samt forholdet mellem
        
        
          forskning og forvaltning i arbejdet med de kulturhistoriske
        
        
          interesser og museernes rolle heri.