Mission og vækkelse
          
        
        
          Forståelsen af religionens betydning blandt Esbjergs fisker-
        
        
          befolkning tager sin begyndelse i 1800-tallet, da ”missio-
        
        
          nen” brød igennem i Vestjylland. Indre Mission har sin bag-
        
        
          grund i folkelige vækkelser, som fandt sted i mange egne af
        
        
          Danmark i midten af 1800-tallet inspireret af blandt andet
        
        
          Grundtvigs ideer.
        
        
          Med udgangspunkt i luthersk protestantisme og inspi-
        
        
          reret af ideer om folkelig oplysning var kernen i vækkel-
        
        
          sernes budskab, at man som kristen selv havde ansvaret for
        
        
          sin frelse. Alle mennesker var (og er) i denne forståelse li-
        
        
          gestillede over for Gud, og selv om grundtvigianerne med
        
        
          tiden kom til at stå som en modsætning til Indre Mission,
        
        
          så havde Grundtvig selv stor betydning for den udbredelse
        
        
          af en folkelig interesse for kristendommen, der bredte sig i
        
        
          Danmark og som også missionen var udtryk for.
        
        
          Den hidtidige, såkaldt ”gammelkristelige” religion rundt
        
        
          omkring i de danske sogne havde ofte karakter af traditio-
        
        
          ner, som kun de færreste mennesker reflekterede over, og
        
        
          i modsætning hertil var de folkelige vækkelser i 1800-tal-
        
        
          let præget af Grundtvigs begreber om det levende ord og
        
        
          værdien af en folkelig bevidstgørelse omkring det kristne
        
        
          budskab.
        
        
          For at skabe en form for organisering omkring den vakte
        
        
          kristendom stiftedes i 1861 Kirkelig Forening for den indre
        
        
          Mission i Danmark. ”Indre Mission” blev hurtigt kendt som
        
        
          en fællesnævner for de vakte samfund, der bekendte sig til
        
        
          en bevidstgjort og missionerende luthersk kristendom, og
        
        
          hvor den personlige omvendelse og stærke trosbekendelse
        
        
          var i centrum. Indremissionske missionærer drog rundt i
        
        
          landet og holdt vækkelsesmøder, og den alvor og konse-
        
        
          kvens, som det missionske livssyn var præget af, slog an
        
        
          mange steder, ikke mindst i Midt- og Vestjylland.
        
        
          Det var ikke kun det kristne budskab, som appellerede
        
        
          til mange, men også budskabet om, at en ægte troende ikke
        
        
          skulle lade sit sjæleliv distrahere af verdslig underholdning
        
        
          som kortspil, dans og drikkeri. Mange kendte til problemer
        
        
          med drikfældige familiefædre og svage sjæles overdrevne
        
        
          kortspil om penge, og når missionærerne med stort enga-
        
        
          gement talte om velsignelserne ved et liv uden spiritus og
        
        
          uden de mest risikable laster, kunne det lyde forjættende.
        
        
          Især mange unge mennesker lod sig omvende under store
        
        
          vækkelsesmøder, og den nye religiøsitet bredte sig hurtigt.
        
        
          1
        
        
          Ved Vestkysten er det velkendt, at man på Harboøre-eg-
        
        
          nen i 1880’erne oplevede en indremissionsk vækkelse, som
        
        
          satte sig gennemgribende spor. I en tid, hvor fiskere sejlede
        
        
          til havs uden vejrmelding, uden motor og uden radioforbin-
        
        
          delse til omverdenen, var troen på en overjordisk styring af
        
        
          livets tildragelser ikke fjern. Varsler, skæbnetro og frygten
        
        
          for elementernes rasen havde traditionelt en fremtrædende
        
        
          plads i bevidstheden, og Indre Missions budskab om den
        
        
          personlige frelse og et liv i tæt kontakt med Gud viste sig at
        
        
          kunne vinde overvældende genklang både hos fiskerne og
        
        
          deres familier.
        
        
          Dette gjorde sig også gældende længere mod syd på
        
        
          Holmsland Klit, hvor kystfiskeriet med havbåde også var en
        
        
          del af den gamle erhvervskultur. Her slog Indre Mission dog
        
        
          først igennem lige før århundredskiftet, hvor vækkelsesmø-
        
        
          der vandt tilslutning blandt de lokale.
        
        
          I marts 1896 beskrives det, hvordan klitsognet blev
        
        
          ramt af et tragisk forlis, hvor fire fiskere druknede. Dette
        
        
          var tilsyneladende med til at gøde jorden for missionærer-
        
        
          ne, og blandt en større del af sognebørnene bredte der sig
        
        
          selvransagelse og lydhørhed over for vækkelsesprædikener.
        
        
          Det fortælles, hvordan der i sommeren 1896 blev ”
        
        
          
            en væl-
          
        
        
          
            dig kirkegang paa Klitten”
          
        
        
          , og hvordan
        
        
          
            ”fiskerne kom [i
          
        
        
          
            kirke], selv om de havde været på havet hele natten og ikke
          
        
        
          
            sovet”.
          
        
        
          2
        
        
          Vækkelsen førte til store forandringer i lokalsamfundet
        
        
          på Holmsland Klit. Der byggedes flere missionshuse i de
        
        
          følgende år, og blandt befolkningen opstod der skel mellem
        
        
          de missionske og de ikke-missionske.
        
        
          Iver Kr. Madsen, som var præst i sognet 1910-1913,
        
        
          men som ikke selv tilhørte missionen, beskrev det således:
        
        
          
            ”De missionsfolk, som var nået til en personlig omven-
          
        
        
          
            delse, var virkelig blevet ’nye mennesker’ i tankegang, tale
          
        
        
          
            og adfærd både i hjemmet og over for dem uden for. I stedet
          
        
        
          
            for banden, svir, kortspil og brutalitet var der i hjemmene
          
        
        
          
            kommet til at lyde salmesang, læsning i Guds ord og opbyg-
          
        
        
          
            gelig tale.”
          
        
        
          3
        
        
          40