den bedste søndag, jeg nogensinde har oplevet – sådan helt
          
        
        
          
            at slappe af!”
          
        
        
          21
        
        
          Reglen om søndagshvile betød dog ikke, at man afholdt
        
        
          sig fra at udnytte, at andre af havnens folk i Esbjerg ikke
        
        
          holdt fri om søndagen. Vodbinder Harald Andersen, der be-
        
        
          gyndte som vodbinder på Ny havn i 1929 og drev vodbin-
        
        
          deri gennem mere end et halvt århundrede, kunne fortælle,
        
        
          at hans og faderens firma i høj grad havde missionsfiskere
        
        
          som kunder, på trods af at de ikke selv var med i Indre Mis-
        
        
          sion. Årsagen var, mente Harald Andersen, at deres vodbin-
        
        
          deri havde mulighed for at arbejde mere end fuldt op både
        
        
          lørdag og søndag, hvilket var praktisk for missionsfiskerne,
        
        
          da de på den måde kunne få deres vod repareret og klargjort
        
        
          til mandag morgen, hvor de gerne skulle kunne stå til havs
        
        
          så snart som muligt efter midnat.
        
        
          22
        
        
          Omvendt var det med andre af havnens funktioner, hvor
        
        
          missionsfolkene helst støttede sig til deres egne. Eksempel-
        
        
          vis var der to statsautoriserede auktionsmestre i midten af
        
        
          det 20. århundrede, men det var ifølge lossearbejder Ejvind
        
        
          Pedersen stort set kun auktionsmester Christiansen – som
        
        
          oprindeligt stammede fra Holmsland Klit – der auktione-
        
        
          rede missionsflådens fisk, mens Chr. Boye havde de kuttere,
        
        
          som
        
        
          
            ”var langt ude til havs”.
          
        
        
          23
        
        
          På samme måde var missi-
        
        
          onsfiskerne næsten alle kunder hos de købmænd, herunder
        
        
          f.eks. J.P. Jensen, som tilhørte missionen.
        
        
          
            Større indtjening – nye udfordringer
          
        
        
          Den stærke fælles forståelse og de gensidige forventninger
        
        
          til hinanden indenfor missionsfolkenes kreds synes at have
        
        
          været intakt helt op til og med 2. Verdenskrig. Under krigen
        
        
          var mange missionsfiskere engageret i modstandsarbejdet,
        
        
          hvor de blandt andet blev påskønnet, fordi de var afholds-
        
        
          folk og ikke skejede ud.
        
        
          24
        
        
          Men besættelsesårenes fiskeri gav
        
        
          også varsler om fremtidige udfordringer for missionsfolke-
        
        
          nes livssyn. Krigsårene var præget af den større risiko ved at
        
        
          færdes til havs og af de begrænsninger i bevægelsesfrihed,
        
        
          som krigens parter dikterede. Danske fiskere var imidlertid
        
        
          nogle af de få, som fortsatte med at levere fisk under hele
        
        
          krigen, og priserne på fiskeauktionen gjorde det til et sær-
        
        
          deles indbringende levebrød. Det betød, at også missions-
        
        
          fiskernes indtægter steg langt mere end nogen kunne have
        
        
          forventet, og i partsfiskeriet medførte det stærkt stigende
        
        
          afregninger for de unge fiskere om bord. Dette fik i januar
        
        
          1942 KFUM’s bestyrelse til at henvende sig til de mission-
        
        
          ske kutterejere i Union med en bøn om at gribe ind:
        
        
          
            ”I vort arbejde blandt byens unge, i særdeleshed blandt
          
        
        
          
            fiskerbefolkningen, er der, siden pengerigeligheden har ind-
          
        
        
          
            fundet sig, konstateret en sørgelig nedgang i vore unges mo-
          
        
        
          
            ralske standard. Vi har således adskillige gange mødt unge
          
        
        
          
            fiskere, som vi har med at gøre, der er kommet ud i noget,
          
        
        
          
            som ikke ville have fundet sted, hvis de ikke havde store pen-
          
        
        
          
            gemidler til rådighed.
          
        
        
          
            Vi henstiller derfor til d’Hrr. fiskeskippere at tage hånd
          
        
        
          
            i hanke med de unge og i samarbejde med deres forældre
          
        
        
          
            søge at nå frem til, at de unges pengemidler kommer under
          
        
        
          
            en fornuftig kontrol. Vi håber, at De vil tage denne sag op til
          
        
        
          
            alvorlig overvejelse.” Underskrevet Esbjerg KFUM’s besty-
          
        
        
          
            relse.
          
        
        
          25
        
        
          Der var med andre ord grøde i den sammenhæng mel-
        
        
          lem religion og et bestemt fiskeri- og forbrugsmønster, som
        
        
          havde domineret missionsfiskerne siden århundredskiftet.
        
        
          Det var normalt, at missionske kutterejere kunne fortælle
        
        
          om, hvordan de kunne være fristet til ikke at overholde søn-
        
        
          dagshvilen, men at de havde modstået fristelsen og fået eks-
        
        
          tra god fangst derefter som et Guds tegn på, at man havde
        
        
          truffet det rette valg.
        
        
          26
        
        
          Den underliggende logik havde for
        
        
          missionsfiskerne hele tiden været, at man med overholdelse
        
        
          af de religiøse leveregler og en mådeholden levevis med fo-
        
        
          kus på sammenhold kunne holde fattigdom og virkningen
        
        
          af ulykkelige hændelser på afstand og derigennem se, at
        
        
          Guds velsignelse hvilede over de missionskes måde at leve
        
        
          og arbejde på. Men med det helt usædvanligt indbringende
        
        
          fiskeri under besættelsen oplevede man nu som noget nyt,
        
        
          at alle fiskere tjente godt, og at der med den øgede velstand
        
        
          også bredte sig en mere afslappet holdning til livsførelsen,
        
        
          især blandt de unge. Dette skulle i årene efter krigen blive et
        
        
          mere påtrængende tema, da missionsfiskerne som alle andre
        
        
          fiskere skulle omstille sig til nye fiskerimuligheder og endte
        
        
          med at blive tiltrukket af fiskerimønsteret inden for industri-
        
        
          fiskeriet.
        
        
          49