ces kastede sig over dette fiskeri, var velstandsstigningen i
        
        
          forhold til forældregenerationens vilkår i mellemkrigsårene
        
        
          særdeles mærkbar. Betydningen af det sociale og økonomi-
        
        
          ske netværk i missionsfiskernes kreds mindskedes, og delta-
        
        
          gelsen i missionshusets og de kirkelige aktiviteter tog mere
        
        
          og mere form af et frivilligt engagement, som man kunne
        
        
          vælge fra. Indre Mission er som nævnt ikke en forening med
        
        
          individuelt medlemskab, og derfor oplevede man ikke no-
        
        
          gen medlemsflugt, men det, som KFUM i krigsårene omtalte
        
        
          som pengerigeligheden, blev efterhånden en selvfølge for
        
        
          familierne, og kun de mere sociale og traditionsbetingede
        
        
          bånd knyttede nu folk til missionen. Til havs mindskede de
        
        
          missionske kutterejere niveauet for andagt og salmesang for
        
        
          ikke at støde dygtige, ikke-missionske partsfiskere væk, og
        
        
          hvor det i slutningen af 1800-tallet havde været missionen,
        
        
          som var ny og spændende for ungdommen, så gjorde det stik
        
        
          modsatte sig gældende i det danske velfærdssamfund i de
        
        
          sidste årtier af 1900-tallet. Indre Mission spillede ikke læn-
        
        
          gere nogen fremtrædende rolle, hverken for ungdommen el-
        
        
          ler for lokalsamfundets og fiskerierhvervets trivsel, og mis-
        
        
          sionsfiskernes tid var ved at være forbi på havnen i Esbjerg.
        
        
          
            Afslutning
          
        
        
          Missionsfiskernes rolle i Esbjerg og i Esbjergfiskeriet tog
        
        
          sin begyndelse omkring år 1900, da vækkelser fandt sted
        
        
          såvel i Esbjerg som på Holmsland Klit, hvorfra en stor del
        
        
          af Esbjergs nytilflyttede fiskerbefolkning stammede. Mis-
        
        
          sionsfolkenes overbeviste form for kristendom og afhol-
        
        
          denhed appellerede til mange unge, og der opstod et klart
        
        
          skel mellem de missionske og de ikke-missionske såvel til
        
        
          havs som i den almindelige sociale omgang i byen. Mis-
        
        
          sionsfiskernes stærke sammenhold, deres fokus på den rette
        
        
          levevis og deres gensidige tillid til hinanden gjorde dem til
        
        
          en markant gruppering i et fiskerierhverv i vækst, og de var
        
        
          foregangsmænd på en række områder, herunder oprettelsen
        
        
          af sømandshjem, som virkede til fordel både for fiskernes
        
        
          egne interesser, men også mere bredt for fiskere og søfolk på
        
        
          havnen. Endvidere var missionsfiskerne som gruppe i stand
        
        
          til at oprette og drive egen indkøbs- og skibsforsikringsfor-
        
        
          ening, som i enhver henseende viste sig økonomisk fordel-
        
        
          agtige for medlemmerne af kredsen. Til gengæld uddybedes
        
        
          skellene mellem de missionske og de ikke-missionske, og
        
        
          efter ibrugtagningen af den nye fiskerihavn i 1920’erne gik
        
        
          en række borgere fra sidstnævnte gruppe sammen om opret-
        
        
          telsen af Hallerestaurationen som et symptom på, at man
        
        
          ikke brød sig om den missionerende adfærd hos de mission-
        
        
          ske med udgangspunkt på de to sømandshjem.
        
        
          Missionsfiskernes fiskerimønster begyndte i mellem-
        
        
          krigsårene at adskille sig fra ”den anden flådes”, som i sti-
        
        
          gende grad benyttede længere togter til havs med landin-
        
        
          ger af iset fisk i britiske havne. Missionsfiskerne foretrak
        
        
          længe det mere kystnære fiskeri med landinger af levende
        
        
          fisk i Esbjerg, men markedet for dette forsvandt efter 2.
        
        
          Verdenskrig, og i stedet sluttede de fleste missionsfiskere
        
        
          op om det nye industrifiskeri, som også kunne drives med
        
        
          relativt korte togter. Fiskernes fokus var på søndagshvile
        
        
          i en sådan grad, at man kaldte dem ”søndagsfiskere” med
        
        
          henvisning til, at de i kraft af deres religion og deres fælles
        
        
          forsikringsbetingelser ikke måtte hverken fiske, sejle eller
        
        
          losse fisk om søndagen. Efterhånden blev denne begræns-
        
        
          ning dog en hæmsko for missionsfiskernes forening, og i
        
        
          løbet af 1960’erne ophævedes reglen med henvisning til, at
        
        
          søndagsfiskeri var et samvittighedsspørgsmål.
        
        
          Efter helt frem til og med 1940’erne at have været i stand
        
        
          til at holde fanen højt som en markant religiøs og erhvervs-
        
        
          mæssig gruppering, mistede missionsfiskerne herefter det
        
        
          man kunne kalde deres betydning i det verdslige, og reli-
        
        
          giøse spørgsmål i det fremvoksende velfærdssamfund blev
        
        
          i alt væsentligt anset for at tilhøre privatsfæren. I mange år
        
        
          havde Esbjerg sammenlignet med andre større byer et vitalt
        
        
          og voksende liv inden for Indre Mission og KFUM takket
        
        
          være fiskerbefolkningens høje aktivitetsniveau, men fra om-
        
        
          kring 1970’erne var det andre elementer, som prægede fi-
        
        
          skeriets dagsorden i det, som dengang var Danmarks største
        
        
          fiskerihavn.
        
        
          
            Summary
          
        
        
          The “Mission fishermen”, or Sunday fishermen as they are
        
        
          also called, were a notable minority in Esbjerg’s fishing
        
        
          industry from around 1900 until after the SecondWorldWar.
        
        
          52