ces kastede sig over dette fiskeri, var velstandsstigningen i
forhold til forældregenerationens vilkår i mellemkrigsårene
særdeles mærkbar. Betydningen af det sociale og økonomi-
ske netværk i missionsfiskernes kreds mindskedes, og delta-
gelsen i missionshusets og de kirkelige aktiviteter tog mere
og mere form af et frivilligt engagement, som man kunne
vælge fra. Indre Mission er som nævnt ikke en forening med
individuelt medlemskab, og derfor oplevede man ikke no-
gen medlemsflugt, men det, som KFUM i krigsårene omtalte
som pengerigeligheden, blev efterhånden en selvfølge for
familierne, og kun de mere sociale og traditionsbetingede
bånd knyttede nu folk til missionen. Til havs mindskede de
missionske kutterejere niveauet for andagt og salmesang for
ikke at støde dygtige, ikke-missionske partsfiskere væk, og
hvor det i slutningen af 1800-tallet havde været missionen,
som var ny og spændende for ungdommen, så gjorde det stik
modsatte sig gældende i det danske velfærdssamfund i de
sidste årtier af 1900-tallet. Indre Mission spillede ikke læn-
gere nogen fremtrædende rolle, hverken for ungdommen el-
ler for lokalsamfundets og fiskerierhvervets trivsel, og mis-
sionsfiskernes tid var ved at være forbi på havnen i Esbjerg.
Afslutning
Missionsfiskernes rolle i Esbjerg og i Esbjergfiskeriet tog
sin begyndelse omkring år 1900, da vækkelser fandt sted
såvel i Esbjerg som på Holmsland Klit, hvorfra en stor del
af Esbjergs nytilflyttede fiskerbefolkning stammede. Mis-
sionsfolkenes overbeviste form for kristendom og afhol-
denhed appellerede til mange unge, og der opstod et klart
skel mellem de missionske og de ikke-missionske såvel til
havs som i den almindelige sociale omgang i byen. Mis-
sionsfiskernes stærke sammenhold, deres fokus på den rette
levevis og deres gensidige tillid til hinanden gjorde dem til
en markant gruppering i et fiskerierhverv i vækst, og de var
foregangsmænd på en række områder, herunder oprettelsen
af sømandshjem, som virkede til fordel både for fiskernes
egne interesser, men også mere bredt for fiskere og søfolk på
havnen. Endvidere var missionsfiskerne som gruppe i stand
til at oprette og drive egen indkøbs- og skibsforsikringsfor-
ening, som i enhver henseende viste sig økonomisk fordel-
agtige for medlemmerne af kredsen. Til gengæld uddybedes
skellene mellem de missionske og de ikke-missionske, og
efter ibrugtagningen af den nye fiskerihavn i 1920’erne gik
en række borgere fra sidstnævnte gruppe sammen om opret-
telsen af Hallerestaurationen som et symptom på, at man
ikke brød sig om den missionerende adfærd hos de mission-
ske med udgangspunkt på de to sømandshjem.
Missionsfiskernes fiskerimønster begyndte i mellem-
krigsårene at adskille sig fra ”den anden flådes”, som i sti-
gende grad benyttede længere togter til havs med landin-
ger af iset fisk i britiske havne. Missionsfiskerne foretrak
længe det mere kystnære fiskeri med landinger af levende
fisk i Esbjerg, men markedet for dette forsvandt efter 2.
Verdenskrig, og i stedet sluttede de fleste missionsfiskere
op om det nye industrifiskeri, som også kunne drives med
relativt korte togter. Fiskernes fokus var på søndagshvile
i en sådan grad, at man kaldte dem ”søndagsfiskere” med
henvisning til, at de i kraft af deres religion og deres fælles
forsikringsbetingelser ikke måtte hverken fiske, sejle eller
losse fisk om søndagen. Efterhånden blev denne begræns-
ning dog en hæmsko for missionsfiskernes forening, og i
løbet af 1960’erne ophævedes reglen med henvisning til, at
søndagsfiskeri var et samvittighedsspørgsmål.
Efter helt frem til og med 1940’erne at have været i stand
til at holde fanen højt som en markant religiøs og erhvervs-
mæssig gruppering, mistede missionsfiskerne herefter det
man kunne kalde deres betydning i det verdslige, og reli-
giøse spørgsmål i det fremvoksende velfærdssamfund blev
i alt væsentligt anset for at tilhøre privatsfæren. I mange år
havde Esbjerg sammenlignet med andre større byer et vitalt
og voksende liv inden for Indre Mission og KFUM takket
være fiskerbefolkningens høje aktivitetsniveau, men fra om-
kring 1970’erne var det andre elementer, som prægede fi-
skeriets dagsorden i det, som dengang var Danmarks største
fiskerihavn.
Summary
The “Mission fishermen”, or Sunday fishermen as they are
also called, were a notable minority in Esbjerg’s fishing
industry from around 1900 until after the SecondWorldWar.
52
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...192