rolle, at man begyndte at omtale medlemmerne af Union
        
        
          som ”søndagsfiskerne”, dvs. fiskere, som ikke fiskede el-
        
        
          ler landede fisk om søndagen. Dette var medvirkende til, at
        
        
          man i mellemkrigsårene begyndte at kunne se en forskel i
        
        
          fiskerimønsteret hos henholdsvis missionsflåden og de ikke-
        
        
          missionske havfiskere. I de første år med snurrevodsfiskeri
        
        
          fra Esbjerg havde alle kutterne været indrettet med dam til
        
        
          opbevaring af levende fisk. Fisketogterne var af relativt få
        
        
          dages varighed, og de levende rødspætter udgjorde største-
        
        
          delen af landingerne i Esbjerg. I begyndelsen af 1920’erne
        
        
          blev det imidlertid mere udbredt, at de større havgående kut-
        
        
          tere fiskede langt til havs på op til mere end 14 dage lange
        
        
          togter, og der blev ofte landet i britiske havne som Grimsby,
        
        
          Hull og Aberdeen. Det betød, at det nu var helt normalt for
        
        
          en Esbjergkutter at være hjemmefra i en måned eller mere
        
        
          ad gangen, og kutterne blev indrettet med hele eller dele af
        
        
          lastrummet til iset fisk i stedet for dam til levende fisk. Dette
        
        
          fiskerimønster passede ikke godt til det arbejdsliv, som mis-
        
        
          sionsfiskerne ønskede. Med så mange uger i træk, hvor de
        
        
          ikke kunne komme hjem og holde søndag med familien og
        
        
          i missionshuset, ville de miste et væsentligt element i deres
        
        
          åndelige og sociale liv som missionsfiskere. Resultatet var,
        
        
          at man efterhånden i 1930’erne kunne se en overvægt af
        
        
          fartøjer med dam, som fortsat drev det mere kystnære fiskeri
        
        
          og landede i Esbjerg, og som tilhørte missionsflåden, mens
        
        
          de fleste af de øvrige kuttere drog på længere togter med
        
        
          hyppige landinger i Storbritannien.
        
        
          19
        
        
          Der var dog også missionsfiskere, som drev fiskeri så
        
        
          langt ude, at de ikke nåede hjem til søndag. For disse var
        
        
          søndagsparagraffen, som Union’s bestemmelser om søn-
        
        
          
            E 467 ARCTURUS hjælpes i land af E 2 SARON og E 97 ESTER efter kollision til havs i maj 1939. ARCTURUS var synkefærdig, og de to
          
        
        
          
            kutteres bjærgning af kollegaskibet blev bemærket som et eksempel på sammenholdet inden for skibsforsikringen Union.
          
        
        
          47