I projektet har vi taget afsæt i ovenstående meget simple
        
        
          ”smiley” over værdikæden i produktionen af et produkt.
        
        
          Værdiskabelsen aflæses af den lodrette y-akse, mens pro-
        
        
          duktionsprocessen målt i tid kan aflæses af den vandrette
        
        
          x-akse. Forståelsen af smiley’en er, at aktiviteter som idé-
        
        
          og produktudvikling, design, marketing og branding – som
        
        
          henholdsvis ligger i begyndelsen og afslutningen af pro-
        
        
          duktionsprocessen – skaber stor værditilvækst, mens selve
        
        
          masseproduktionen af produkterne skaber mindre værditil-
        
        
          vækst. Den underliggende forståelse er, at masseproduktio-
        
        
          nen af varerne, som altså har en beskeden værdiskabende
        
        
          effekt, bliver flyttet væk fra Danmark, mens de mere værdi-
        
        
          skabende aktiviteter bliver her i landet. Den bagvedliggende
        
        
          opfattelse er, at vi i Danmark er så dygtige til at udvikle og
        
        
          designe produkter, som vi tillige er vældig gode til at sælge
        
        
          og brande, at virksomhederne vælger at beholde disse dele
        
        
          her, mens resten efterhånden flyttes ud. Og at denne pro-
        
        
          ces har været mest udtalt inden for tekstilindustrien, mens
        
        
          den har været knap så omfattende inden for andre industri-
        
        
          grene. I forlængelse af denne opfattelse er der yderligere
        
        
          nogle vigtige myter, som man er nødt til at forholde sig til.
        
        
          Den første er, at det er forholdsvis uproblematisk at flytte
        
        
          produktionen derhen, hvor den kan foretages billigst. Det
        
        
          har dog for mange danske virksomheder vist sig at være
        
        
          mere problematisk end som så. Der har også været en opfat-
        
        
          telse af, at det er udmærket for det danske samfund, at den
        
        
          arbejdsintensive produktion flyttes ud af landet, så længe
        
        
          de mest værdiskabende dele bliver i Danmark. Heri ligger
        
        
          der en implicit opfattelse af, at vi i Danmark er enestående
        
        
          dygtige til at designe og udvikle nye produkter, og at det er
        
        
          noget som også vil fortsætte i fremtiden. Der har også været
        
        
          en opfattelse af, at produktudvikling og produktion kan hol-
        
        
          des adskilt, og at man godt kan bevare produktudviklingen
        
        
          i Danmark, selv om produktionen er flyttet til for eksempel
        
        
          Østeuropa eller Fjernøsten. Endelig har der ikke i den of-
        
        
          fentlige debat været fokus på, hvordan produktionsudflyt-
        
        
          ningen har fundet sted; om det er sket til underleverandører,
        
        
          eller om der er oprettet egne produktionssteder i udlandet.
        
        
          Det er disse stereotype opfattelser, vi har undersøgt nær-
        
        
          mere i GONE, og der er flere grunde til valget af de fire
        
        
          brancher. De to vigtigste har været at fokusere dels på pro-
        
        
          duktionens og dels på produkternes kompleksitet. Tekstil-
        
        
          industrien er kendetegnet ved tidligt at have været udsat for
        
        
          international konkurrence, idet både produkterne og pro-
        
        
          duktionen overordnet betragtet er forholdsvis enkle, hvorfor
        
        
          det har været forholdsvis let for nye virksomheder over hele
        
        
          kloden at komme ind på markedet. Selv om produktionen
        
        
          i Vesteuropa og USA gennem flere årtier blev beskyttet af
        
        
          den såkaldte Multifiberaftale (
        
        
          
            Multi Fiber Agreement
          
        
        
          ), så
        
        
          begyndte danske virksomheder allerede i 1970’erne at flytte
        
        
          produktion til udlandet – først især til Sydeuropa, senere til
        
        
          Østeuropa og Asien – og i årene efter årtusindskiftet er stort
        
        
          set hele den danske tekstilproduktion flyttet til udlandet.
        
        
          4
        
        
          Historisk set har møbelindustrien været kendetegnet ved
        
        
          at have en mere kapitalintensiv produktion end tekstilindu-
        
        
          strien, ligesom en væsentlig del af møbelproduktionen gen-
        
        
          nem årene er blevet udført af kvalificerede håndværkere. Op
        
        
          gennem 1980’erne og 1990’erne steg den danske eksport
        
        
          voldsomt, men møbelproduktionen forblev næsten udeluk-
        
        
          kende i Danmark indtil sidste halvdel af 1990’erne, hvor en
        
        
          del af den simple produktion blev flyttet til Østeuropa og de
        
        
          baltiske lande. Efter årtusindskiftet har der været en markant
        
        
          udflytning af møbelproduktionen, især til Kina.
        
        
          5
        
        
          I sammen-
        
        
          ligning med tekstil- og møbelindustrien er telekomindustri-
        
        
          
            Figur 1: ”Smiley” over produktionens værdikæde.
          
        
        
          3
        
        
          Value chain “Smiley”
        
        
          Værdi
        
        
          Input
        
        
          Produktion
        
        
          Output
        
        
          Value Chain
        
        
          
            Ideudvikling
          
        
        
          
            Design og produktudvikling
          
        
        
          
            Pilotproduktion
          
        
        
          
            Startproduktion
          
        
        
          
            Masseproduktion
          
        
        
          
            Distribution
          
        
        
          
            Salg
          
        
        
          
            Marketing
          
        
        
          
            Branding
          
        
        
          
            High-cost
          
        
        
          
            Low-cost
          
        
        
          58