I projektet har vi taget afsæt i ovenstående meget simple
”smiley” over værdikæden i produktionen af et produkt.
Værdiskabelsen aflæses af den lodrette y-akse, mens pro-
duktionsprocessen målt i tid kan aflæses af den vandrette
x-akse. Forståelsen af smiley’en er, at aktiviteter som idé-
og produktudvikling, design, marketing og branding – som
henholdsvis ligger i begyndelsen og afslutningen af pro-
duktionsprocessen – skaber stor værditilvækst, mens selve
masseproduktionen af produkterne skaber mindre værditil-
vækst. Den underliggende forståelse er, at masseproduktio-
nen af varerne, som altså har en beskeden værdiskabende
effekt, bliver flyttet væk fra Danmark, mens de mere værdi-
skabende aktiviteter bliver her i landet. Den bagvedliggende
opfattelse er, at vi i Danmark er så dygtige til at udvikle og
designe produkter, som vi tillige er vældig gode til at sælge
og brande, at virksomhederne vælger at beholde disse dele
her, mens resten efterhånden flyttes ud. Og at denne pro-
ces har været mest udtalt inden for tekstilindustrien, mens
den har været knap så omfattende inden for andre industri-
grene. I forlængelse af denne opfattelse er der yderligere
nogle vigtige myter, som man er nødt til at forholde sig til.
Den første er, at det er forholdsvis uproblematisk at flytte
produktionen derhen, hvor den kan foretages billigst. Det
har dog for mange danske virksomheder vist sig at være
mere problematisk end som så. Der har også været en opfat-
telse af, at det er udmærket for det danske samfund, at den
arbejdsintensive produktion flyttes ud af landet, så længe
de mest værdiskabende dele bliver i Danmark. Heri ligger
der en implicit opfattelse af, at vi i Danmark er enestående
dygtige til at designe og udvikle nye produkter, og at det er
noget som også vil fortsætte i fremtiden. Der har også været
en opfattelse af, at produktudvikling og produktion kan hol-
des adskilt, og at man godt kan bevare produktudviklingen
i Danmark, selv om produktionen er flyttet til for eksempel
Østeuropa eller Fjernøsten. Endelig har der ikke i den of-
fentlige debat været fokus på, hvordan produktionsudflyt-
ningen har fundet sted; om det er sket til underleverandører,
eller om der er oprettet egne produktionssteder i udlandet.
Det er disse stereotype opfattelser, vi har undersøgt nær-
mere i GONE, og der er flere grunde til valget af de fire
brancher. De to vigtigste har været at fokusere dels på pro-
duktionens og dels på produkternes kompleksitet. Tekstil-
industrien er kendetegnet ved tidligt at have været udsat for
international konkurrence, idet både produkterne og pro-
duktionen overordnet betragtet er forholdsvis enkle, hvorfor
det har været forholdsvis let for nye virksomheder over hele
kloden at komme ind på markedet. Selv om produktionen
i Vesteuropa og USA gennem flere årtier blev beskyttet af
den såkaldte Multifiberaftale (
Multi Fiber Agreement
), så
begyndte danske virksomheder allerede i 1970’erne at flytte
produktion til udlandet – først især til Sydeuropa, senere til
Østeuropa og Asien – og i årene efter årtusindskiftet er stort
set hele den danske tekstilproduktion flyttet til udlandet.
4
Historisk set har møbelindustrien været kendetegnet ved
at have en mere kapitalintensiv produktion end tekstilindu-
strien, ligesom en væsentlig del af møbelproduktionen gen-
nem årene er blevet udført af kvalificerede håndværkere. Op
gennem 1980’erne og 1990’erne steg den danske eksport
voldsomt, men møbelproduktionen forblev næsten udeluk-
kende i Danmark indtil sidste halvdel af 1990’erne, hvor en
del af den simple produktion blev flyttet til Østeuropa og de
baltiske lande. Efter årtusindskiftet har der været en markant
udflytning af møbelproduktionen, især til Kina.
5
I sammen-
ligning med tekstil- og møbelindustrien er telekomindustri-
Figur 1: ”Smiley” over produktionens værdikæde.
3
Value chain “Smiley”
Værdi
Input
Produktion
Output
Value Chain
Ideudvikling
Design og produktudvikling
Pilotproduktion
Startproduktion
Masseproduktion
Distribution
Salg
Marketing
Branding
High-cost
Low-cost
58
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,...192