kompetencer hos medarbejderne end upstream. I transport-
        
        
          leddet er maritime kompetencer omkring skibsdrift afgø-
        
        
          rende, mens forskningskompetencer og industriel forståelse
        
        
          er vigtige for udvikling og produktion af raffinerede pro-
        
        
          dukter, der tilfredsstiller kundernes behov. Driften af raffi-
        
        
          naderier er sædvanligvis ingeniørtung, mens distribution af
        
        
          de kulbrintebaserede produkter stiller særlige krav til med-
        
        
          arbejdernes markedsforståelse og salgsevner.
        
        
          Siden olie- og gasindustriens tidligste historie i anden
        
        
          halvdel af 1800-tallet har det været almindeligt, at multina-
        
        
          tionale olieselskaber har varetaget stort set alle værdikædens
        
        
          mange aktiviteter. De første kommercielle kulbrintefund
        
        
          blev gjort i Pennsylvania i USA i 1859, og fra slutningen af
        
        
          1800-tallet, da den vestlige verdens olieforbrug begyndte en
        
        
          mere end hundrede år lang stigning, blev industrien domine-
        
        
          ret af en række multinationale selskaber fra USA, England
        
        
          og Holland. Selskaberne, der var bedre kendt som De Syv
        
        
          Søstre, internaliserede værdikædens mange aktiviteter og
        
        
          havde i flere tilfælde og perioder ansat flere hundrede tusinde
        
        
          medarbejdere. Det engelsk/hollandske Royal Dutch Shell og
        
        
          amerikanske ExxonMobil er eksempler på traditionelt inte-
        
        
          grerede olieselskaber, hvis aktiviteter spandt og fortsat spæn-
        
        
          der over stort set hele værdikæden fra fund til forbruger.
        
        
          3
        
        
          I 1960’erne etablerede en række latinamerikanske og
        
        
          mellemøstlige lande sig i OPEC som modvægt til de multi-
        
        
          nationale, vestlige olieselskaber, og mange lande grundlag-
        
        
          de efterhånden nationale olieselskaber, som skulle varetage
        
        
          nationale energiinteresser. Det skete navnlig i mellemøstli-
        
        
          ge lande, men også i Europa fik nationale olieselskaber som
        
        
          norske Statoil og danske DONG betydning.
        
        
          4
        
        
          Nogle af disse
        
        
          selskaber specialiserede sig i en del af værdikæden, typisk
        
        
          upstream, og samtidig begyndte nogle af de multinationale
        
        
          olieselskaber at oursource aktiviteter og overlade dele af
        
        
          værdikæden til andre virksomheder.
        
        
          5
        
        
          Dermed forandrede
        
        
          organiseringen af værdikæden sig i nogen grad, selvom
        
        
          nogle af de multinationale olieselskaber har fastholdt den
        
        
          internaliserede organisering frem til i dag.
        
        
          Danmark fik også en væsentlig aktør i olie- og gas-
        
        
          industrien i form af A.P. Møller Gruppen (fra 2003 A.P.
        
        
          Møller-Mærsk A/S).  A.P. Møller-Mærsks vej ind i olie- og
        
        
          gasindustrien var imidlertid utraditionel, idet virksomheden
        
        
          startede downstream i modsætning til de store multinatio-
        
        
          nale olieselskaber, som begyndte forretningerne upstream.
        
        
          Virksomheden blev grundlagt af A.P. Møller og hans
        
        
          far, kaptajn Peter Mærsk Møller, i Svendborg i 1904 som et
        
        
          traditionelt dampskibsselskab. Dampskibsselskabet Svend-
        
        
          borg A/S, det første af A.P. Møllers rederier, beskæftigede
        
        
          efter få år en mindre flåde af tørlastskibe i trampfart i Nord-
        
        
          og Østersøen. Endnu et rederiselskab, Dampskibsselskabet
        
        
          af 1912A/S, blev – som navnet afslører – etableret i 1912 og
        
        
          havde grundlæggende samme forretningsmodel som søster-
        
        
          selskabet D/S Svendborg. De to rederiselskaber kom til at
        
        
          udgøre grundstammen i den gruppe, der i dag er kendt som
        
        
          A.P. Møller-Mærsk A/S.
        
        
          I 1927-28 erhvervede rederiselskaberne i fællesskab fem
        
        
          tankskibe og gjorde dermed det første skridt ind i værdi-
        
        
          kæden i olieindustrien. Skibene var beskæftigede på lange
        
        
          kontrakter for udenlandske olieselskaber og banede vejen
        
        
          for udviklingen af et stort dansk tankskibsrederi under A.P.
        
        
          Møllers ledelse i efterkrigstiden.
        
        
          6
        
        
          I 1962, mere end tre årtier efter entréen i tankfarten, tog
        
        
          A.P. Møller Gruppen det afgørende skridt ind i upstream
        
        
          forretninger i olie- og gasefterforskning, da den opnåede
        
        
          en 50-årig koncession på råstofefterforskning og -indvin-
        
        
          
            Forbrugere
          
        
        
          
            Kulbrinte-
          
        
        
          
            forekomst
          
        
        
          Upstream
        
        
          Downstream
        
        
          
            Støttefunktioner
          
        
        
          Efterforskning
        
        
          Produktion
        
        
          Raffinering
        
        
          Distribution
        
        
          Salg og
        
        
          markedsføring
        
        
          Seismiske undersøgelser
        
        
          Drilling
        
        
          Værft med rigkonstruktion
        
        
          Vagtskibe
        
        
          Lagring
        
        
          Forsyning
        
        
          Lagring
        
        
          Transport
        
        
          
            Figur 1. Værdikæden i olie- og gasindustrien.
          
        
        
          68