Mærsk Olie og Gas også brug af eksterne leverandører til
        
        
          forsyningstjeneste og rig moves.
        
        
          23
        
        
          Da efterforskningsaktiviteter i den danske del af Nord-
        
        
          søen blev igangsat af DUC, blev det besluttet at gøre Es-
        
        
          bjerg til forsyningsbase. I 1978 etablerede A.P. Møller
        
        
          derfor et datterselskab, Danbor Service, til varetagelse af
        
        
          netop den opgave. Danbors aktiviteter har udviklet sig i takt
        
        
          med DUCs udbygninger på Nordsøen. I 2008 gik Danbor
        
        
          for første gang udenlands, da selskabet ved at etablere sig i
        
        
          Aberdeen, gik ind som udbyder af en forsyningsbase i den
        
        
          britiske sektor af Nordsøen. I dag beskæftiges godt 500
        
        
          mennesker af Danbor, fortsat dog primært i Esbjerg.
        
        
          24
        
        
          De fleste forsyninger til DUCs felter i Nordsøen har
        
        
          altid kunnet varetages med forsyningsskibe fra Esbjerg,
        
        
          men i særlige tilfælde anvendes også helikoptere, der dog
        
        
          primært bruges i forbindelse med persontransport til fel-
        
        
          terne. I 1975 overtog A.P. Møllers luftfartselskab Maersk
        
        
          Air således to nye helikoptere, som herefter varetog beflyv-
        
        
          ning af DUC-felterne fra Esbjerg lufthavn.
        
        
          25
        
        
          Under navnet
        
        
          Maersk Helicopters blev helikopterdriften udvidet i takt
        
        
          med udbygningsaktiviteterne på den danske del af Nordsø-
        
        
          en, og afspejlede på den måde aktivitetsniveauet på felterne.
        
        
          Helikopterdriften var begrænset til betjening af DUCs fel-
        
        
          ter og foregik derfor udelukkende i Danmark. I 1999 tabte
        
        
          Maersk Helicopters imidlertid kontrakten om betjening af
        
        
          DUCs felter, og forretningsområdet blev derfor afviklet.
        
        
          26
        
        
          Siden har helikopterservice været varetaget af operatører
        
        
          uden for A.P. Møller-Mærsk Gruppen.
        
        
          
            Fartøjer fra Maersk Supply Service ses fortsat i Esbjerg Havn under lastning og losning af materiel til eller fra felterne på Nordsøen. Her
          
        
        
          
            ses MAERSK BEATER, der blev bygget i 1997.
          
        
        
          75