Mærsk Olie og Gas også brug af eksterne leverandører til
forsyningstjeneste og rig moves.
23
Da efterforskningsaktiviteter i den danske del af Nord-
søen blev igangsat af DUC, blev det besluttet at gøre Es-
bjerg til forsyningsbase. I 1978 etablerede A.P. Møller
derfor et datterselskab, Danbor Service, til varetagelse af
netop den opgave. Danbors aktiviteter har udviklet sig i takt
med DUCs udbygninger på Nordsøen. I 2008 gik Danbor
for første gang udenlands, da selskabet ved at etablere sig i
Aberdeen, gik ind som udbyder af en forsyningsbase i den
britiske sektor af Nordsøen. I dag beskæftiges godt 500
mennesker af Danbor, fortsat dog primært i Esbjerg.
24
De fleste forsyninger til DUCs felter i Nordsøen har
altid kunnet varetages med forsyningsskibe fra Esbjerg,
men i særlige tilfælde anvendes også helikoptere, der dog
primært bruges i forbindelse med persontransport til fel-
terne. I 1975 overtog A.P. Møllers luftfartselskab Maersk
Air således to nye helikoptere, som herefter varetog beflyv-
ning af DUC-felterne fra Esbjerg lufthavn.
25
Under navnet
Maersk Helicopters blev helikopterdriften udvidet i takt
med udbygningsaktiviteterne på den danske del af Nordsø-
en, og afspejlede på den måde aktivitetsniveauet på felterne.
Helikopterdriften var begrænset til betjening af DUCs fel-
ter og foregik derfor udelukkende i Danmark. I 1999 tabte
Maersk Helicopters imidlertid kontrakten om betjening af
DUCs felter, og forretningsområdet blev derfor afviklet.
26
Siden har helikopterservice været varetaget af operatører
uden for A.P. Møller-Mærsk Gruppen.
Fartøjer fra Maersk Supply Service ses fortsat i Esbjerg Havn under lastning og losning af materiel til eller fra felterne på Nordsøen. Her
ses MAERSK BEATER, der blev bygget i 1997.
75
1...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...192