Under navnet Maersk Drilling opstod boreaktiviteter
som nyt forretningsområde for A.P. Møller Gruppen i 1972.
Da etablerede gruppen sig som leverandør af borerigge til
Dansk Undergrunds Consortium (DUC) i efterforsknings-
og boringsarbejdet i den danske del af Nordsøen. Snart lyk-
kedes det dog at oparbejde en stor ekstern kundegruppe, og
flåden af borerigge, navnlig af jack-ups, voksede følgelig.
Forretningsområdet var hjulpet på vej af 1970’ernes sti-
gende oliekurser, der gjorde offshore efterforskning mere
attraktivt. Efterforskningen i Nordsøen havde en markant
fremgang, og Maersk Drilling ekspanderede i det voksende
marked. Dog kom drilling-aktiviteterne i stagnation under en
periode med lavere oliekurser i anden halvdel af 1980’erne.
I 1995 etableredes en ny forretningsenhed inden for A.P.
Møller Gruppen, nemlig Maersk Contractors, der blandt an-
det overtog drilling-aktiviteterne og en række andre opgaver
omkring fyldende produktion af olie, der vil blive beskre-
vet nedenfor. Maersk Contractors fungerede ”…inden for
offshore området [som] et nyt tværgående samarbejde i A.P.
Møller Gruppen vedrørende drilling, flydende produktion,
vedligehold og andre tjenester. Herved opfyldes kundernes
ønske om flere delopgaver udført under én kontrakt.”
9
Navnet Maersk Drilling blev dog atter taget i anvendelse
i 2008, da drilling-aktiviteterne på ny blev en selvstændig
forretningsenhed i gruppen. I 2010 opererede Maersk Dril-
ling en flåde på 12 jack-ups, 4 semi-subs og 10 mindre bo-
repramme
10
, og i 2011 afgav virksomheden en ordre på ca.
USD 2,6 mia. for fire borefartøjer, beregnet til boringer på
ultra-dybt vand, hvor kulbrinteefterforskningen i stigende
grad foregår. Dermed står forretningsområdet over for en
ekspansion til boringer på dybt vand. I den forstand er der
lighed til Mærsk Olie og Gas, som i løbet af de seneste
Maersk Drilling har fire avancerede borefartøjer i ordre hos et sydkoreansk værft. Fartøjerne er i stand til at arbejde på havdybder på ned
til 3.650 meter og koster USD 0,65 mia. stykket. Første skib leveres i 2013. Illustration: A.P. Møller-Mærsk.
70
1...,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69 71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,...192