Transport af flydende naturgas (LNG)
          
        
        
          Også flydende naturgas (LNG eller
        
        
          
            liquified natural gas)
          
        
        
          kan transporteres til søs. Det skete første gang i 1959 om
        
        
          bord på et ombygget tørlastskib. Snart blev der udviklet
        
        
          specialbyggede fartøjer til formålet, hvilket var en teknisk
        
        
          og økonomisk udfordring. For at transportere naturgas i
        
        
          flydende og dermed komprimeret form, må den nedkøles
        
        
          til meget lave temperaturer, hvilket er kostbart. Ved LNG-
        
        
          fartøjets ankomst til destinationen må lasten regassificeres.
        
        
          Dette kræver avancerede LNG tankskibe, som pga. den sær-
        
        
          lige konstruktion er kostbare at bygge.
        
        
          41
        
        
          LNG-markedet var af beskedent omfang i 1960’erne,
        
        
          men det voksede i 1970’erne, og verdensflåden blev mere
        
        
          end tredoblet fra 1972 til 1982. Det førte til klassisk over-
        
        
          investering, og mange kostbare fartøjer måtte gå i langtids-
        
        
          oplægning fra omkring 1980 til slutningen af 1990’erne. En
        
        
          ny investeringsfase startede i slutningen af 1990’erne, og på
        
        
          et årti blev flåden igen tredoblet. Fremgangen hang blandt
        
        
          andet sammen med en stigende brug af LNG i energifor-
        
        
          syningen og etableringen af nye LNG forsyningskæder og
        
        
          terminaler i mange store forbrugsområder i Nordamerika,
        
        
          Europa og Asien. Den øgede fokus på LNG skyldtes blandt
        
        
          andet, at det blev anset for at være en renere energiform med
        
        
          lavere emissioner end råolie. Historisk har de fleste LNG
        
        
          
            ELEO MÆRSK, der blev bygget på Lindø Værftet i 1992, var verdens første dobbelt-skrogede supertanker. Skibet var i fart for Maersk Tan-
          
        
        
          
            kers frem til 2004. Foto: A.P. Møller-Mærsk.
          
        
        
          79