Transport af flydende naturgas (LNG)
Også flydende naturgas (LNG eller
liquified natural gas)
kan transporteres til søs. Det skete første gang i 1959 om
bord på et ombygget tørlastskib. Snart blev der udviklet
specialbyggede fartøjer til formålet, hvilket var en teknisk
og økonomisk udfordring. For at transportere naturgas i
flydende og dermed komprimeret form, må den nedkøles
til meget lave temperaturer, hvilket er kostbart. Ved LNG-
fartøjets ankomst til destinationen må lasten regassificeres.
Dette kræver avancerede LNG tankskibe, som pga. den sær-
lige konstruktion er kostbare at bygge.
41
LNG-markedet var af beskedent omfang i 1960’erne,
men det voksede i 1970’erne, og verdensflåden blev mere
end tredoblet fra 1972 til 1982. Det førte til klassisk over-
investering, og mange kostbare fartøjer måtte gå i langtids-
oplægning fra omkring 1980 til slutningen af 1990’erne. En
ny investeringsfase startede i slutningen af 1990’erne, og på
et årti blev flåden igen tredoblet. Fremgangen hang blandt
andet sammen med en stigende brug af LNG i energifor-
syningen og etableringen af nye LNG forsyningskæder og
terminaler i mange store forbrugsområder i Nordamerika,
Europa og Asien. Den øgede fokus på LNG skyldtes blandt
andet, at det blev anset for at være en renere energiform med
lavere emissioner end råolie. Historisk har de fleste LNG
ELEO MÆRSK, der blev bygget på Lindø Værftet i 1992, var verdens første dobbelt-skrogede supertanker. Skibet var i fart for Maersk Tan-
kers frem til 2004. Foto: A.P. Møller-Mærsk.
79
1...,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78 80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,...192