den under navnet ENERGY ENDEAVOUR lå oplagt ud for
6. bassin i fiskerihavnen. Da der relativt ofte er rig-besøg i
Esbjerg med henblik på reparation eller ombygning, ville
det også være fra Café Fimus, at publikum i fremtiden ville
kunne se disse rigge og ved sammenligning med modellen
gøre sig forestillinger om indretning og dimensionering af
de store rigge i havnen eller under bugsering på vej ind el-
ler ud af Grådyb. Samtidig rummede caféen den fornødne
plads til, at modellen kunne betragtes både i detaljen og på
afstand, så Café Fimus var både et relevant og hensigtsmæs-
sigt valg, der på alle måder lod modellen komme til sin ret.
Tirsdag den 9. august ankom så modellen til Fiskeri- og
Søfartsmuseet omkring ved halvellevetiden om formid-
dagen. I forbindelse med flytningen var model og montre
blevet skilt i adskillige dele, så det var et større selskab af
flyttefolk fra Aarsland og modelbyggere fra Andersen &
Meyer, der nu rykkede ind og midt blandt et nysgerrigt mu-
seumspublikum begyndte at samle den store model på dens
fremtidige placering i Café Fimus. Samlearbejdet varede et
par timer, og undervejs var der masser af spørgsmål fra det
videbegærlige publikum, der straks fra starten tog modellen
til sig som ét af museets highlights.
Det er da heller ikke en hvilken som helst model, som
Fiskeri- og Søfartsmuseet nu har fået i hus. For det første
er der tale om en særdeles detaljeret skalamodel af virkelig
høj klasse, og for det andet er der tale om en genstand med
betydelig fortælleværdi. MÆRSK ENDEAVOUR er nemlig
i sig selv et lille stykke dansk offshorehistorie, og modellen
kan derfor danne naturligt udgangspunkt for mange histo-
rier om udviklingen af de danske Nordsø-felter siden be-
gyndelsen af 1980’erne.
1
Vi kan lade beretningen starte hos den mangeårige ejer
af MÆRSK ENDEAVOUR, Maersk Drilling, der er et sel-
skab i A.P. Møller-Mærsk Gruppen.
Selskabet bag riggen
Gennem erhvervelsen af koncessionen på efterforskning
og indvinding af olie og gas fra den danske undergrund og
den efterfølgende etablering af Dansk Undergrunds Consor-
tium og Dansk Boreselskab havde skibsreder A.P. Møller i
1960’ernes begyndelse lagt grunden til A.P. Møller Grup-
pens engagement i offshore-branchen. I 1970’erne fulgte
sønnen, skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller op med
etablering af en række virksomheder, der på forskellig vis
kunne understøtte DUCs operationer på den danske del af
Nordsøen. Det var selskaber som Maersk Supply Service,
Maersk Helicopters og Danbor Service, der stillede hen-
holdsvis forsyningsskibe, helikoptertransport og supply-
base til rådighed for DUC.
Men Mærsk Mc-Kinney Møller havde også ønske om
at kunne stille borerigge til rådighed for DUC, og til dette
formål blev Maersk Drilling etableret i 1972 i forbindelse
med, at der blev indgivet ordre til et hollandsk værft om
bygning af den første danskejede jack-up borerig, der tre
år senere gik i arbejde på Nordsøen under navnet MÆRSK
EXPLORER. Maersk Drilling skulle varetage A.P. Møller
Gruppens interesser i forbindelse med den nye jack-up og
de rigge, som siden kom til, og stå som operatør og udlejer
af borerigge til olieefterforskning i Nordsøen og andre ste-
der i verden.
2
For at samle erfaringer på boreområdet havde A.P. Møl-
ler Gruppen allerede i 1972 indledt samarbejde med andre
boreselskaber, og op gennem 1970’erne indgik man også
i partnerskaber og joint-ventures på boreområdet. Maersk
Drilling var A.P. Møller Gruppens omdrejningspunkt for
disse engagementer, og allerede i starten af 1980’erne var
Maersk Drilling enten alene eller via tilknyttede selskaber
i aktivitet på både Nordsøen og så forskellige steder som
Brasilien, Den Mexicanske Golf, Ægypten, Sydøstasien og
Australien.
Maersk Drillings udvikling var blevet hjulpet på vej af
de to oliekriser i 1973 og 1979, der havde resulteret i høje
oliepriser og øget efterforskningen efter nye olie- og gas-
reserver. I midten af 1980’erne gik det imidlertid pludselig
den anden vej, da OPEC-landene i 1985 og foråret 1986
valgte at satse på øgede markedsandele frem for høje olie-
priser. Verdensmarkedsprisen på olie raslede ned, og det
medførte ringere rater og lavere beskæftigelse for offshore-
riggene. Trods de dårligere tider fortsatte Maersk Drilling
dog sin ekspansion og øgede kapaciteten med tilkomsten af
88
1...,78,79,80,81,82,83,84,85,86,87 89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,...192