to nybyggede jack-up rigge i 1986 og to indkøbte semi-sub-
mersible rigge i henholdsvis 1987 og 1988. I begyndelsen
af 1990 bestilte man yderligere to avancerede jack-up rigge
til levering fra et værft i Singapore i 1992. Inden da ind-
traf der endnu et kraftigt fald i efterforskningsaktiviteterne,
da vestens olieforsyning blev sikret efter Iraks nederlag i
Den første Golfkrig. Nedgangen i efterforskningen ramte
alle ejere og operatører af rigge og medførte, at henved hver
fjerde borerig i verden snart lå oplagt. Som følge af de van-
skelige tider blev nogle af Maersk Drillings interesser nu
frasolgt, ligesom et par rigge blev sat til salg, og ordren på
en nybygning blev annulleret. Nu handlede det om konsoli-
dering og forenkling af virksomheden.
3
I 1995 blev aktiviteterne under Maersk Drilling lagt ind
under det nyetablerede Maersk Contractors, der også kom
til at omfatte A.P. Møller Gruppens aktiviteter inden for fly-
dende produktion og lagring, den såkaldte FPSO (Floating
Production, Storage and Offloading). Begge enheder udvik-
lede sig i de følgende år, og i 2008 blev Maersk Contractors
atter opløst og udskilt i to selvstændige selskaber, Maersk
Drilling og Maersk FPSO.
4
Ved udgangen af 2011 opererede Maersk Drilling en
samlet flåde på 27 boreenheder, hvoraf én var chartret. Ty-
pemæssigt fordelte enhederne sig på 12 jack-ups, fem semi-
submersible rigge og ti borepramme. De sidstnævnte var
alle i aktivitet i Venezuela, men herover fordelte riggene sig
med to i Australien, én i Azerbadjan, to i Brunei, tre i Dan-
mark, én i Mauritanien, fem i Norge, én i Storbritannien, én
i USA og én i Ægypten. Målt på antallet af mobile offshore
borerigge var Maersk Drilling verdens syvende største sel-
skab på området med en samlet stab på ca. 3.000 ansatte,
hovedkvarter i København og kontorer i 11 lande.
5
Riggen
Verdensmarkedet for offshore borerigge var mildt sagt hek-
tisk, da Maersk Drilling i 1980 afgav ordre til Rotterdam
Dockyard Company på bygning af MÆRSK ENDEAVOUR
til levering i 1982. Der var fuld beskæftigelse til den vest-
lige verdens samlede flåde på ca. 400 borerigge, og raterne
på leje af riggene var følgelig skyhøje. Alene i 1980 blev
der afgivet ordre på lidt over 100 nye rigge, hvilket bragte
det samlede antal af ordrede rigge op på 175. Baggrunden
for det hektiske rigmarked var de høje oliepriser under den
anden oliekrise, der havde sat yderligere gang i jagten på
offshore olie- og gasreserver. DUC var blandt de konsor-
tier, der havde flere opgaver, end man kunne klare med de
allerede chartrede borerigge, og bygningen af MÆRSK
ENDEAVOUR var da også et forsøg fra A.P. Møller Grup-
pens side på at medvirke til en løsning af DUCs trængte
situation. Foruden de løbende efterforskningsboringer var
DUC på dette tidspunkt i gang med opbygningen af Gorm-
feltet, og etablering af felterne Skjold og Tyra skulle være
overstået inden udgangen af 1984. Der var altså god brug
for en ekstra rig som supplement til MÆRSK EXPLORER,
og blækket på værftsordren var da heller ikke tørt, før der
blev sluttet kontrakt mellem DUC og Maersk Drilling om
leje af MÆRSK ENDEAVOUR til start på den danske del
af Nordsøen straks efter aflevering fra værftet.
6
Den nye og topmoderne jack-up borerig blev afleveret
fra værftet i Rotterdam i sommeren 1982 og blev herfra
slæbt direkte ud til Tyra-feltet for at indlede boring af pro-
duktionsbrønde til feltet, der skulle gå i produktion i efter-
året 1984. MÆRSK ENDEAVOUR var udstyret med tre 108
meter lange ben, hvorimellem riggens skrogsektion kunne
hejses op og ned. Når riggen var under slæb, var benene
trukket op, og riggen flød på sin skrogsektion på samme
måde som en pram. På arbejdspositionen blev benene sæn-
ket ned til havbunden og skrogsektionen hævet, så den var
ca. 25 meter over vandoverfladen. Skrogsektionen, der rum-
mede flere dæk, indeholdt på øverste dæk bl.a. helidæk, bo-
retårn og diverse kraner og andet teknisk og maritimt udstyr.
På de øvrige dæk fandtes maskinrum, teknik og andre faci-
liteter i forbindelse med riggens drift og tekniske arbejds-
opgaver, ligesom her også var sørget for diverse faciliteter
til besætning og arbejdshold om bord. Samlet havde riggen
kapacitet til at huse 76 personer. Heraf udgjorde mandskab
fra Maersk Drilling op mod 40 mand ad gangen fordelt på
boremester (Toolpusher), styrmand (Barge Engineer) og
maskinchef (Rig Engineer) samt under disse henholdsvis en
boreafdeling, en marineafdeling og en teknisk afdeling, hvis
89
1...,79,80,81,82,83,84,85,86,87,88 90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,...192