folk var fordelt på to hold, der hver arbejdede i 12 timer ad
        
        
          gangen således, at riggen var operativ i 24 timer i døgnet.
        
        
          Besætningen på en borerig i Nordsøen arbejdede typisk på
        
        
          riggen i to uger ad gangen efterfulgt af oprindelig to senere
        
        
          udvidet til tre ugers frihed i land. For at kunne dække disse
        
        
          skift var Maersk Drillings samlede besætning på en rig som
        
        
          MÆRSK ENDEAVOUR typisk på godt 100 mand. Maersk
        
        
          Drillings folk var dog ikke de eneste om bord på riggen.
        
        
          Ud over den faste besætning var der fra catering- og rengø-
        
        
          ringsselskaber hyret omkring otte til ni personer ad gangen
        
        
          til at varetage disse opgaver. Herudover var der – ligeledes
        
        
          i hold med to uger ude og tre uger hjemme – dels folk fra
        
        
          DUC-operatøren Mærsk Olie og Gas, dels folk fra forskel-
        
        
          lige offshorefirmaer, hvis sammensætning afhang af den
        
        
          konkrete opgave.
        
        
          7
        
        
          Gennem et kvart århundrede i Maersk Drillings flåde
        
        
          af rigge løste MÆRSK ENDEAVOUR talrige opgaver for
        
        
          DUC, og i et par tilfælde skrev riggen sig ind i den danske
        
        
          offshorehistorie. Første gang var i 1991.
        
        
          I forbindelse med den omvendte oliekrise i foråret 1986
        
        
          havde DUCs nye eneoperatør, Mærsk Olie og Gas, søsat et
        
        
          nyt koncept, hvor man ved hjælp af blandt andet vandrette
        
        
          boringer, vandinjektion og ubemandede satellitplatforme
        
        
          ønskede at effektivisere teknologien, øge produktionen og
        
        
          derved bedre økonomien i olieindvindingen på den danske
        
        
          del af Nordsøen. I de følgende år forfulgte Mærsk Olie og
        
        
          Gas dette mål gennem afprøvning af de forskellige teknolo-
        
        
          gier, indtil de for alvor kunne implementeres fra begyndel-
        
        
          sen af 1990’erne. Konceptet for de ubemandede platforme
        
        
          blev i sommeren 1989 konkretiseret via lanceringen af den
        
        
          såkaldte STAR-platform, hvor STAR var en forkortelse for
        
        
          Slim Tripod Adapted to Rig. Oversat til almindelig sprog-
        
        
          brug betød det en platform, der hvilede på en slank rørsøjle,
        
        
          som blev støttet af tre ben. Den ubemandede platform, der
        
        
          var opbygget efter et byggeklodsprincip, vejede samlet kun
        
        
          cirka en fjerdedel af vægten på en traditionel firebenet plat-
        
        
          form. Herved sparede man ikke kun materialeomkostninger,
        
        
          men den reducerede vægt tillod også, at STAR-platformen
        
        
          kunne installeres via en jack-up borerig. Da en sådan al-
        
        
          ligevel skulle benyttes i forbindelse med boring af produk-
        
        
          tionsbrønde på stedet, sparede man også anlægsomkost-
        
        
          ninger, idet man undgik dyr leje af store kraner. Allerede
        
        
          i sommeren 1989 bestilte Mærsk Olie og Gas den første
        
        
          STAR-platform hos Esbjerg Oilfield Services, og det blev
        
        
          MÆRSK ENDEAVOUR, der i 1991 installerede den nye
        
        
          type platform på Dagmar-feltet.
        
        
          8
        
        
          I 1999 var MÆRSK ENDEAVOUR også involveret
        
        
          i de boringer, der satte DUC på sporet af Halfdan-feltet,
        
        
          som dengang endnu gik under navnet Nana-prospektet. I
        
        
          marts 1999 indledte MÆRSK ENDEAVOUR boringen af
        
        
          Skjold-23, som skød ud over Skjold-feltets flanke og over
        
        
          mod Nana-prospektet. Boringen, hvis formål var at afklare
        
        
          Skjolds afgrænsning mod øst og Nanas mod vest påviste
        
        
          kulbrinter i Nanas vestlige del. De positive resultater af
        
        
          denne og andre tilsvarende boringer fik i sommeren 1999
        
        
          
            STAR-platform installeres af MÆRSK ENDEAVOUR. Foto: A.P.
          
        
        
          
            Møller-Mærsk.
          
        
        
          90