18.
besøgt 18. december 2011.
19.
Hahn-Pedersen, M. og M. Jensen 2002:
Afledt effekt i
Esbjerg Kommune og Ribe Amt af offshoreaktiviteterne
Nordsøen. Esbjerg: Center for Maritim og Regional Histo-
rie/Fiskeri- og Søfartsmuseet, 2002.
20.
Årsberetninger for 1979-81 fra D/S 1912 og D/S Svend-
borg.
21.
Årsberetninger for D/S Svendborg, D/S 1912 og A.P.
Møller-Mærsk A/S, diverse årgange.
22.
Om den norske udvikling se Hammerborg, Morten 2003:
Skipsfartsbyen - Haugesunds Skipsfartshistorie 1850-2000,
Eide Forlag, Bergen, pp. 357-83, 398-407. Den britiske ud-
vikling findes beskrevet i bl.a. Jamieson, Alan G.: British
OSV companies in the North Sea, 1964-1997,
Maritime Po-
licy & Management, 1998,
Vol. 25, No. 4, p. 305-312.
23.
Årsberetninger for A/S D/S Svendborg, D/S af 1912 A/S
og A.P. Møller-Mærsk A/S, diverse årgange.
24.
Årsberetninger for A/S D/S Svendborg og D/S af 1912
A/S (diverse årgange) samt
(besøgt 18. de-
cember 2011).
25.
Årsberetning D/S Svendborg for 1975.
26.
Årsberetning D/S Svendborg for 1999.
27.
Hahn-Pedersen, M. og M. Guldberg 2006:
Safety at Sea:
Esvagt through 25 years
. Esbjerg, 2006. Også A.P. Møller-
Mærsks datterselskab Svitzer A/S har i mindre grad enga-
geret sig offshore-relateret aktiviteter i form af bugsering,
brandslukning, dykning og vagttjeneste. Herom se Frand-
sen, L.A., 2008.
Svitzer: Safety and support at sea, 1833-
2008
, København: Svitzer A/S.
28.
Howart og Jonker: op. cit. 2007, Jonker og van Zanden:
op. cit., 2007 og Sluyterman: op. cit., 2007.
29.
Tenold, Stig 2007: ”Norway‘s Interwar Tanker Expan-
sion–A Reappraisal” i
Scandinavian Economic History Re-
view
, vol. 55, issue 3, pp. 244-61. ; Jonker og van Zanden:
op. cit, 2007.
30.
Hornby 1987: op.cit., pp. 114-20; Rasmussen, Frank Al-
lan, Bent Vedsted Rønne og Hans Chr. Johansen 2000:
Dansk
Søfarts Historie
, bd. 6, Gyldendal, København, pp. 50-52.
31.
Tenold, Stig 2006:
Tankers in trouble: Norwegian ship-
ping and the crisis of the 1970s and 1980s
. Research in Ma-
ritime History, No. 32, St. John’s: International Maritime
Economic History Association., pp. 7-15.
32.
Tenold 2006: op. cit, p. 113; Gardiner R. (red.), 1992.
The shipping revolution: The modern merchant ship
, Lon-
don: Conway Maritime Press, pp. 63-83.
33.
Sornn-Friese, Henrik, René Taudal Poulsen og Martin Jes
Iversen Iversen 2012: ”Knowing the Ropes: Capability Re-
configuration and Restructuring of the Danish Shipping Indu-
stry” i Tenold, Stig, Martin Jes Iversen og Even Lange 2012:
Global Shipping in small nations – Nordic experiences after
1960
, Palgrave Macmillan, Basinstoke, UK, p. 69ff. Årsberet-
ninger, D/S Svendborg og D/S af 1912 A/S, diverse årgange.
34.
Tenold 2006: op.cit., p. 104.
35.
Årsberetninger, D/S Svendborg, D/S af 1912 A/S.
36.
Årsberetninger, D/S Svendborg A/S, D/S af 1912 A/S og
A.P. Møller-Mærsk A/S.
37.
Årsberetninger, A.P. Møller-Mærsk A/S for 2004-10.
38.
Årsberetning, A.P. Møller-Mærsk A/S for 2010, p. 32.
39.
Stopford, M., 2009:
Maritime Economics
. London/ New
York: Routledge, pp. 478-83.
40.
Årsberetning, A.P. Møller-Mærsk A/S for 2010, p. 32.
41.
Stopford 2009: op.cit., p. 483-87.
42.
Stopford 2009: op. cit., p. 483-87.
43.
Årsberetninger A.P Møller-Mærsk A/S for 2004-10;
Mærsk Post nr. 2, 2006, p. 5; Mærsk Post nr. 2, 2004, p. 15.
44.
Lloyd’s List, 26. maj 2011,’Nor-Shipping 2011: LNG
market poised for expansion’.
45.
Lloyd’s List, 12. maj 2011, ‘AP Moller-Maersk has
good reasons for LNG withdrawal’; A.P. Møller-Mærsk A/S
årsberetning 2010, p. 14 og 34.
46.
Hornby 1987: op. cit., pp. 223-27; Ellemose, S. 1996:
A.P. Møller gruppen – stjernen i dansk erhvervsliv.
Køben-
havn: Handelshøjskolens forlag, pp. 278-84.
47.
DONG er gået den modsatte vej med stadig større spred-
ning over værdikæden.
48.
Dog med undtagelse af den mindre helikopterforretning,
som ophørte i 1999.
49.
Financial Times, 27. maj 2008, p. 1.
50.
Financial Times, 27. maj 2008, p. 1.
51.
Mærsk Post, nr. 2, 2010, p. 2.
85
1...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...192