lig del af skibene blev bygget på Odense Stålskibsværft – en
væsentlig del af Mærsk flåden på dette tidspunkt. A.P. Møl-
ler engagerede en del af flåden på lange kontrakter, mens
en anden del arbejdede i det kortsigtede, mere volatile spot
marked.
33
Den hastige vækst blev afbrudt i 1973 med den såkaldte
oliekrise. Voksende oliepriser, delvis substitution af olie
med andre energiformer, udviklingen af offshore produkti-
on i Nordsøen og Alaska nær forbrugerne, lavkonjunktur og
en massiv og vedvarende overkapacitet af tankskibe gjorde
situationen vanskelig for de fleste tankskibsredere indtil
slutningen af 1980’erne. I perioder var store dele af ver-
dens tankskibsflåde oplagt.
34
A.P. Møller havde ganske vist
gjort heldige salg af en del af tankskibsflåden i 1970’erne,
men holdt dog fast i forretningsområdet i 1980’erne. Sidste
nybygning blev leveret i 1977, mens en del A.P. Møller tan-
kere var oplagt, og ikke før 1989 fik A.P. Møller atter leveret
nye råolietankere.
35
Det reducerede engagement i tankskibs-
markedet faldt sammen med vækst i mange af A.P. Møllers
øvrige aktiviteter, bl.a. olieproduktionen i Nordsøen og en
hastig udbygning af forretningsenheden Maersk Line. De
nye aktiviteter i gruppen overgik dermed tankskibsaktivite-
terne i betydning.
Da efterspørgselen og fragtraterne inden for råolietrans-
port igen steg i slutningen af 1980’erne, havde A.P. Møller
bevaret fornødne kompetencer, der tillod en fornyet satsning
på nybyggede råolietankere. I begyndelsen af 1990’erne og
i slutningen af samme årti samt navnlig i løbet af 2000’erne,
da hastigt stigende kinesisk efterspørgsel drev tankskibs-
markedet opad, bestilte gruppens tankskibsselskab, Maersk
Tankers, igen lange serier af supertankere. Maersk Tankers
opererer i dag en af de største flåder globalt set.
36
Råolien var ikke alene om at give beskæftigelse til re-
derierne i efterkrigstiden. I løbet af 1950’erne og 1960’erne
voksede der et stort transportmarked frem for olieindustri-
ens mange raffinerede produkter, som skulle distribueres fra
raffinaderier til regionale lagre og forbrugere. Til det formål
udvikledes produkttankere, der i størrelse ganske vist ikke
matchede råolietankerne, men i antal udgjorde en betydelig
og voksende del af verdensflåden. A.P. Møller engagerede
sig også i dette segment. Første gang var i 1960’erne, men
den store vækst i flåden fandt først sted efter 2000. I det nye
årtusinde udviklede Maersk Tankers sig gennem organisk
vækst med et stort nybygningsprogram og ved opkøb af en
svensk konkurrent til en betydelig, international spiller i
produkttankmarkedet.
37
Selvom A.P. Møller-Mærsk har været engageret i olie-
transport i mere end 80 år, har selskabet kun i mindre om-
fang transporteret egen olie. I den forstand har der ikke
været tale om en integreret værdikæde for gruppen som
sådan. Den olie, som A.P. Møller-Mærsks olietankere har
transporteret, har kun i beskedent omfang hidrørt fra Mærsk
Olie og Gas’ oliefelter. Da den første olie fra Dan-feltet
skulle føres i land i 1972, skete det dog med A.P. Møllers
ombyggede tankskib MARIE MÆRSK, som lastede fra en
bøje ved feltet og transporterede olien til Gulf-raffinaderiet
ved Stigsnæs. Bøjelastning af DUCs olie med A.P. Møllers
tankskibe fortsatte, indtil en olierørledning fra platformene
til fastlandet blev taget i brug i 1984.
Selvom markedet for bøjelastning af råolie (såkaldte
shuttle tankers)
voksede i løbet af 1990’erne i takt med ud-
bygningen af især oliefelterne i den norske og britiske del
af Nordsøen, engagerede A.P. Møller sig kun i beskedent
omfang i dette marked, og kun på kontrakter med eksterne
kunder.
I 2010 opererede Maersk Tankers 102 egne og 74 char-
trede råolie-, produkttank- og gasfartøjer, hvoraf hovedpar-
ten var produkttankskibe.
38
Transport af flydende petroleumsgas (LPG)
I takt med olieindustriens ekspansion og eksperimenter med
raffinering og forædling af olieprodukter, opstod der i efter-
krigstiden nye markeder for transport af gasser, blandt andet
flydende petroleumsgas (LPG eller
liquified petroleum gas).
Gasserne skulle transporteres i nedkølet form, og her opstod
et marked for en ny skibstype, LPG-tankere.
39
Siden 1972
har A.P. Møller ejet sådanne fartøjer, men i forhold til de
øvrige shippingaktiviteter har flåden af LPG-tankere altid
været af ret beskeden størrelse. I 2010 drev Maersk Tankers
således 11 egne og 13 charterede LPG-tankere.
40
78
1...,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77 79,80,81,82,83,84,85,86,87,88,...192