lig del af skibene blev bygget på Odense Stålskibsværft – en
        
        
          væsentlig del af Mærsk flåden på dette tidspunkt. A.P. Møl-
        
        
          ler engagerede en del af flåden på lange kontrakter, mens
        
        
          en anden del arbejdede i det kortsigtede, mere volatile spot
        
        
          marked.
        
        
          33
        
        
          Den hastige vækst blev afbrudt i 1973 med den såkaldte
        
        
          oliekrise. Voksende oliepriser, delvis substitution af olie
        
        
          med andre energiformer, udviklingen af offshore produkti-
        
        
          on i Nordsøen og Alaska nær forbrugerne, lavkonjunktur og
        
        
          en massiv og vedvarende overkapacitet af tankskibe gjorde
        
        
          situationen vanskelig for de fleste tankskibsredere indtil
        
        
          slutningen af 1980’erne. I perioder var store dele af ver-
        
        
          dens tankskibsflåde oplagt.
        
        
          34
        
        
          A.P. Møller havde ganske vist
        
        
          gjort heldige salg af en del af tankskibsflåden i 1970’erne,
        
        
          men holdt dog fast i forretningsområdet i 1980’erne. Sidste
        
        
          nybygning blev leveret i 1977, mens en del A.P. Møller tan-
        
        
          kere var oplagt, og ikke før 1989 fik A.P. Møller atter leveret
        
        
          nye råolietankere.
        
        
          35
        
        
          Det reducerede engagement i tankskibs-
        
        
          markedet faldt sammen med vækst i mange af A.P. Møllers
        
        
          øvrige aktiviteter, bl.a. olieproduktionen i Nordsøen og en
        
        
          hastig udbygning af forretningsenheden Maersk Line. De
        
        
          nye aktiviteter i gruppen overgik dermed tankskibsaktivite-
        
        
          terne i betydning.
        
        
          Da efterspørgselen og fragtraterne inden for råolietrans-
        
        
          port igen steg i slutningen af 1980’erne, havde A.P. Møller
        
        
          bevaret fornødne kompetencer, der tillod en fornyet satsning
        
        
          på nybyggede råolietankere. I begyndelsen af 1990’erne og
        
        
          i slutningen af samme årti samt navnlig i løbet af 2000’erne,
        
        
          da hastigt stigende kinesisk efterspørgsel drev tankskibs-
        
        
          markedet opad, bestilte gruppens tankskibsselskab, Maersk
        
        
          Tankers, igen lange serier af supertankere. Maersk Tankers
        
        
          opererer i dag en af de største flåder globalt set.
        
        
          36
        
        
          Råolien var ikke alene om at give beskæftigelse til re-
        
        
          derierne i efterkrigstiden. I løbet af 1950’erne og 1960’erne
        
        
          voksede der et stort transportmarked frem for olieindustri-
        
        
          ens mange raffinerede produkter, som skulle distribueres fra
        
        
          raffinaderier til regionale lagre og forbrugere. Til det formål
        
        
          udvikledes produkttankere, der i størrelse ganske vist ikke
        
        
          matchede råolietankerne, men i antal udgjorde en betydelig
        
        
          og voksende del af verdensflåden. A.P. Møller engagerede
        
        
          sig også i dette segment. Første gang var i 1960’erne, men
        
        
          den store vækst i flåden fandt først sted efter 2000. I det nye
        
        
          årtusinde udviklede Maersk Tankers sig gennem organisk
        
        
          vækst med et stort nybygningsprogram og ved opkøb af en
        
        
          svensk konkurrent til en betydelig, international spiller i
        
        
          produkttankmarkedet.
        
        
          37
        
        
          Selvom A.P. Møller-Mærsk har været engageret i olie-
        
        
          transport i mere end 80 år, har selskabet kun i mindre om-
        
        
          fang transporteret egen olie. I den forstand har der ikke
        
        
          været tale om en integreret værdikæde for gruppen som
        
        
          sådan. Den olie, som A.P. Møller-Mærsks olietankere har
        
        
          transporteret, har kun i beskedent omfang hidrørt fra Mærsk
        
        
          Olie og Gas’ oliefelter. Da den første olie fra Dan-feltet
        
        
          skulle føres i land i 1972, skete det dog med A.P. Møllers
        
        
          ombyggede tankskib MARIE MÆRSK, som lastede fra en
        
        
          bøje ved feltet og transporterede olien til Gulf-raffinaderiet
        
        
          ved Stigsnæs. Bøjelastning af DUCs olie med A.P. Møllers
        
        
          tankskibe fortsatte, indtil en olierørledning fra platformene
        
        
          til fastlandet blev taget i brug i 1984.
        
        
          Selvom markedet for bøjelastning af råolie (såkaldte
        
        
          
            shuttle tankers)
          
        
        
          voksede i løbet af 1990’erne i takt med ud-
        
        
          bygningen af især oliefelterne i den norske og britiske del
        
        
          af Nordsøen, engagerede A.P. Møller sig kun i beskedent
        
        
          omfang i dette marked, og kun på kontrakter med eksterne
        
        
          kunder.
        
        
          I 2010 opererede Maersk Tankers 102 egne og 74 char-
        
        
          trede råolie-, produkttank- og gasfartøjer, hvoraf hovedpar-
        
        
          ten var produkttankskibe.
        
        
          38
        
        
          
            Transport af flydende petroleumsgas (LPG)
          
        
        
          I takt med olieindustriens ekspansion og eksperimenter med
        
        
          raffinering og forædling af olieprodukter, opstod der i efter-
        
        
          krigstiden nye markeder for transport af gasser, blandt andet
        
        
          flydende petroleumsgas (LPG eller
        
        
          
            liquified petroleum gas).
          
        
        
          Gasserne skulle transporteres i nedkølet form, og her opstod
        
        
          et marked for en ny skibstype, LPG-tankere.
        
        
          39
        
        
          Siden 1972
        
        
          har A.P. Møller ejet sådanne fartøjer, men i forhold til de
        
        
          øvrige shippingaktiviteter har flåden af LPG-tankere altid
        
        
          været af ret beskeden størrelse. I 2010 drev Maersk Tankers
        
        
          således 11 egne og 13 charterede LPG-tankere.
        
        
          40
        
        
          78