sible på den måde, at de lader sig flytte fra et oliefelt til et
        
        
          andet. Markedet for FPSO’ere voksede i løbet af 1990’erne
        
        
          og 2000’erne, hvor efterforskningen på dybt vand startede. I
        
        
          en periode blev en række enkeltskrogede råolietankere kon-
        
        
          verteret til FSO’ere og FPSO’ere og fik dermed levetids-
        
        
          forlængelse i den nye rolle som flydende lager- eller pro-
        
        
          duktionsenhed. Alternativet havde ofte været skrotning, idet
        
        
          nye lovkrav forlangte tankskibe med dobbeltskrog. Senere
        
        
          er nybyggede FPSO’ere også blevet almindelige.
        
        
          14
        
        
          A.P. Møller Gruppens rederier etablerede sig på det vok-
        
        
          sende marked for flydende produktion og lagring i 1995.
        
        
          Det skete ved ombygning af en gas- og en produkttanker
        
        
          til flydende lagring og produktion.  Gruppens første FPSO,
        
        
          NORTH SEA PRODUCER, påbegyndte en kontrakt for
        
        
          olieselskabet Conoco i den britiske del af Nordsøen i august
        
        
          1997. Få måneder forinden blev NKOSSA II, en såkaldt
        
        
          FGSO
        
        
          
            (Floating Gas Storage and Offloading)
          
        
        
          sat i drift af
        
        
          A.P. Møller på en lang kontrakt for det franske selskab Elf
        
        
          ud for Congos kyst og anvendes på lignende måde til be-
        
        
          handling af gas.
        
        
          15
        
        
          På DUCs felter i den danske del af Nordsøen blev den
        
        
          flydende produktionsteknologi ikke taget i anvendelse, idet
        
        
          lavere vanddybde og rørledninger til land gjorde teknologi-
        
        
          en unødvendig. Ved udviklingen af Mærsk Olie og Gas’ Al
        
        
          Shaheen felt i Qatar, blev FSO-teknologien derimod benyt-
        
        
          tet. Mærsk Olie og Gas chartrede således flere ombyggede
        
        
          råolietankskibe til lagring af olien offshore i Den Arabiske
        
        
          Golf i løbet af 2000’erne. Derfra blev olie transporteret
        
        
          med bøjelastende tankskibe til fastlandet. A.P. Møller-ejede
        
        
          FPSO/FGSO-fartøjer blev dog ikke anvendt af Mærsk Olie
        
        
          og Gas på gruppens egne oliefelter, men arbejdede derimod
        
        
          alle på lange kontrakter for eksterne kunder. Med overtagel-
        
        
          sen af Kerr-McGee’s britiske aktiviteter i 2005 fik Mærsk
        
        
          Olie og Gas dog egne FPSO’ere, som blev benyttet på flere
        
        
          britiske oliefelter.
        
        
          16
        
        
          A.P. Møller-Mærsks engagement i FPSO-markedet er
        
        
          blevet udvidet flere gange i løbet af 2000’erne, idet flere
        
        
          tankskibe fra gruppens tankskibsrederi, Maersk Tankers,
        
        
          blev ombygget til FPSO’ere.  Indtil 2008 blev FPSO-aktivi-
        
        
          teterne drevet af Maersk Contractors, som herefter blev delt
        
        
          i to selvstændige brands, Maersk FPSO og Maersk Drilling.
        
        
          Begrundelsen for adskillelsen var, at mange potentielle kun-
        
        
          der fandt det hidtidige navn upræcist. En adskillelse ville
        
        
          gøre de enkelte forretningsområder mere synlige.
        
        
          17
        
        
          I 2011
        
        
          opererede Maersk FPSO en flåde på seks FPSO/FGSO’ere.
        
        
          18
        
        
          
            Støttefunktioner for efterforskning og produktion
          
        
        
          Upstream-aktiviteterne i efterforskning og produktion af-
        
        
          hænger af en lang række forsynings- og støttefunktioner.
        
        
          Det gælder således både leverancerne af selve produkti-
        
        
          onsudstyret og platformene samt de daglige forsyninger
        
        
          og persontransport til og fra platformene. I mange af disse
        
        
          funktioner har A.P. Møller Gruppens selskaber fundet store
        
        
          forretningsområder, og de fulgte alle efter starten på det
        
        
          danske olieeventyr på Nordsøen i slutningen af 1960’erne.
        
        
          DUCs opbygning af platforme på Nordsøen var således
        
        
          en krævende og kostbar ingeniøropgave, og udbygningsak-
        
        
          tiviteterne i den danske del af Nordsøen har foreløbig strakt
        
        
          sig over mere end fire årtier. Udbygningen har givet arbejde
        
        
          til mange virksomheder dækkende alt fra rådgivende in-
        
        
          geniører til skibsværfter og maritime underleverandører. I
        
        
          1999/2000 vurderedes udbygningsarbejdet at give arbejde
        
        
          til godt 3.500 personer og genererede en årsomsætning på
        
        
          4,6 milliarder kroner alene i Ribe amt.
        
        
          19
        
        
          Internt i A.P. Møller-Mærsk Gruppen har DUCs ud-
        
        
          bygningsaktiviteter også givet arbejde. Det A.P. Møller-
        
        
          Mærsk-ejede Odense Stålskibsværft var således involveret
        
        
          i konstruktionsarbejde til DUCs udbygning i 1980’erne,
        
        
          og leverede blandt andet moduler til Gorm-feltet.
        
        
          20
        
        
          Endvi-
        
        
          dere har Odense Stålskibsværft og dets datterselskaber fra
        
        
          midten af 1970’erne til begyndelsen af 2000’erne leveret
        
        
          en række forsynings-, ankerhåndterings- og vagtfartøjer til
        
        
          offshoreindustrien og her har A.P. Møller Gruppens egne
        
        
          rederier, Maersk Supply Service og Esvagt været de afgø-
        
        
          rende aftagere. Selvom Odense Stålskibsværft således har
        
        
          fundet arbejde i relation til offshore-industrien, udgjorde
        
        
          dette dog kun en beskeden del af værftets forretning, idet
        
        
          hovedparten af udbygningsarbejderne for DUC og Mærsk
        
        
          Olie og Gas’ udenlandske operationer har været varetaget
        
        
          af eksterne leverandører.
        
        
          21
        
        
          72