sible på den måde, at de lader sig flytte fra et oliefelt til et
andet. Markedet for FPSO’ere voksede i løbet af 1990’erne
og 2000’erne, hvor efterforskningen på dybt vand startede. I
en periode blev en række enkeltskrogede råolietankere kon-
verteret til FSO’ere og FPSO’ere og fik dermed levetids-
forlængelse i den nye rolle som flydende lager- eller pro-
duktionsenhed. Alternativet havde ofte været skrotning, idet
nye lovkrav forlangte tankskibe med dobbeltskrog. Senere
er nybyggede FPSO’ere også blevet almindelige.
14
A.P. Møller Gruppens rederier etablerede sig på det vok-
sende marked for flydende produktion og lagring i 1995.
Det skete ved ombygning af en gas- og en produkttanker
til flydende lagring og produktion. Gruppens første FPSO,
NORTH SEA PRODUCER, påbegyndte en kontrakt for
olieselskabet Conoco i den britiske del af Nordsøen i august
1997. Få måneder forinden blev NKOSSA II, en såkaldt
FGSO
(Floating Gas Storage and Offloading)
sat i drift af
A.P. Møller på en lang kontrakt for det franske selskab Elf
ud for Congos kyst og anvendes på lignende måde til be-
handling af gas.
15
På DUCs felter i den danske del af Nordsøen blev den
flydende produktionsteknologi ikke taget i anvendelse, idet
lavere vanddybde og rørledninger til land gjorde teknologi-
en unødvendig. Ved udviklingen af Mærsk Olie og Gas’ Al
Shaheen felt i Qatar, blev FSO-teknologien derimod benyt-
tet. Mærsk Olie og Gas chartrede således flere ombyggede
råolietankskibe til lagring af olien offshore i Den Arabiske
Golf i løbet af 2000’erne. Derfra blev olie transporteret
med bøjelastende tankskibe til fastlandet. A.P. Møller-ejede
FPSO/FGSO-fartøjer blev dog ikke anvendt af Mærsk Olie
og Gas på gruppens egne oliefelter, men arbejdede derimod
alle på lange kontrakter for eksterne kunder. Med overtagel-
sen af Kerr-McGee’s britiske aktiviteter i 2005 fik Mærsk
Olie og Gas dog egne FPSO’ere, som blev benyttet på flere
britiske oliefelter.
16
A.P. Møller-Mærsks engagement i FPSO-markedet er
blevet udvidet flere gange i løbet af 2000’erne, idet flere
tankskibe fra gruppens tankskibsrederi, Maersk Tankers,
blev ombygget til FPSO’ere. Indtil 2008 blev FPSO-aktivi-
teterne drevet af Maersk Contractors, som herefter blev delt
i to selvstændige brands, Maersk FPSO og Maersk Drilling.
Begrundelsen for adskillelsen var, at mange potentielle kun-
der fandt det hidtidige navn upræcist. En adskillelse ville
gøre de enkelte forretningsområder mere synlige.
17
I 2011
opererede Maersk FPSO en flåde på seks FPSO/FGSO’ere.
18
Støttefunktioner for efterforskning og produktion
Upstream-aktiviteterne i efterforskning og produktion af-
hænger af en lang række forsynings- og støttefunktioner.
Det gælder således både leverancerne af selve produkti-
onsudstyret og platformene samt de daglige forsyninger
og persontransport til og fra platformene. I mange af disse
funktioner har A.P. Møller Gruppens selskaber fundet store
forretningsområder, og de fulgte alle efter starten på det
danske olieeventyr på Nordsøen i slutningen af 1960’erne.
DUCs opbygning af platforme på Nordsøen var således
en krævende og kostbar ingeniøropgave, og udbygningsak-
tiviteterne i den danske del af Nordsøen har foreløbig strakt
sig over mere end fire årtier. Udbygningen har givet arbejde
til mange virksomheder dækkende alt fra rådgivende in-
geniører til skibsværfter og maritime underleverandører. I
1999/2000 vurderedes udbygningsarbejdet at give arbejde
til godt 3.500 personer og genererede en årsomsætning på
4,6 milliarder kroner alene i Ribe amt.
19
Internt i A.P. Møller-Mærsk Gruppen har DUCs ud-
bygningsaktiviteter også givet arbejde. Det A.P. Møller-
Mærsk-ejede Odense Stålskibsværft var således involveret
i konstruktionsarbejde til DUCs udbygning i 1980’erne,
og leverede blandt andet moduler til Gorm-feltet.
20
Endvi-
dere har Odense Stålskibsværft og dets datterselskaber fra
midten af 1970’erne til begyndelsen af 2000’erne leveret
en række forsynings-, ankerhåndterings- og vagtfartøjer til
offshoreindustrien og her har A.P. Møller Gruppens egne
rederier, Maersk Supply Service og Esvagt været de afgø-
rende aftagere. Selvom Odense Stålskibsværft således har
fundet arbejde i relation til offshore-industrien, udgjorde
dette dog kun en beskeden del af værftets forretning, idet
hovedparten af udbygningsarbejderne for DUC og Mærsk
Olie og Gas’ udenlandske operationer har været varetaget
af eksterne leverandører.
21
72
1...,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71 73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,...192