tankskibe opereret på lange kontrakter med olieselskaberne,
        
        
          men i løbet af 2000’erne er et egentlig spot-marked gradvist
        
        
          opstået også på dette felt.
        
        
          42
        
        
          I 1970’erne havde A.P. Møller foretaget mindre investe-
        
        
          ringer i LNG shipping markedet, men først fra begyndel-
        
        
          sen af 2004, med leveringen af LNG-tankeren MAERSK
        
        
          RAS LAFFAN, tog A.P. Møller-Mærsks engagement i dette
        
        
          segment fart. Frem til 2011 blev A.P. Møller-Mærsks flåde
        
        
          af de kostbare LNG fartøjer udvidet til i alt otte fartøjer, i
        
        
          hovedsagen beskæftiget på lange kontrakter, og alle for eks-
        
        
          terne kunder. Indtil 2009 blev LNG-forretningen drevet af
        
        
          Maersk Tankers, men blev herefter udskilt som et selvstæn-
        
        
          digt forretningsområde med navnet Maersk LNG.
        
        
          43
        
        
          I 2011 anså mange eksperter LNG-shipping-markedet
        
        
          for at have stort vækstpotentiale, og flere rederier valgte at
        
        
          gå ind i segmentet på dette tidspunkt.
        
        
          44
        
        
          A.P. Møller-Mærsk
        
        
          gik dog mod strømmen ved at sælge LNG-forretningen i
        
        
          efteråret 2011. Maersk LNG havde ikke givet det forven-
        
        
          tede afkast på investeringen, og som følge heraf havde A.P.
        
        
          Møller-Mærsks ledelse ønske om at skærpe forretningens
        
        
          fokus via bortsalg af LNG-segmentet.
        
        
          45
        
        
          
            Forædling og distribution til forbrugere
          
        
        
          Olieselskaber som Shell og BP har historisk engageret sig i
        
        
          alle værdikædens led, inklusive raffinering, distribution og
        
        
          salg af olieprodukter til forbrugere. A.P. Møller Gruppen
        
        
          har derimod historisk haft fokus på shipping og upstream
        
        
          aktiviteter, og i vid udstrækning overladt de sidste led af
        
        
          downstream aktiviteterne til andre virksomheder. Eneste
        
        
          væsentlige undtagelser herfra var Mærsk Raffinaderiet og
        
        
          Danbritkem A/S, der var beliggende ved Kløvermarken i
        
        
          København. Raffinaderiet blev etableret i 1955, men havde
        
        
          tekniske opstartsproblemer. Efter ændring i produktions-
        
        
          indretningen blev raffinaderiet efterhånden profitabelt, men
        
        
          efter nye underskud i 1970’erne blev aktiviteten afhændet.
        
        
          I nærheden af raffinaderiet etablerede A.P. Møller Gruppen
        
        
          i 1962 i samarbejde med et britisk selskab Danbritkem, der
        
        
          åbnede en fabrik til produktion af polyethylen, et plastmate-
        
        
          riale til brug i industriproduktion. Danbritkems produktion
        
        
          var baseret på råmaterialer fra raffinaderiet og blev fortsat,
        
        
          indtil gruppen endeligt afviklede downstream engagemen-
        
        
          tet i slutningen af 1970’erne.
        
        
          46
        
        
          
            Konklusion: Internalisering og strategisk brud
          
        
        
          Gennem tiden er A.P. Møller-Mærsk Gruppens involvering
        
        
          i olie- og gasindustriens værdikæde gradvist blevet udvidet.
        
        
          Involveringen startede i 1927-28, da A.P. Møllers to tradi-
        
        
          tionelle tørlastrederier, A/S Dampskibsselskabet Svendborg
        
        
          og Dampskibsselskabet af 1912 A/S, gik ind i tankskibsfart.
        
        
          I mellemkrigstiden gjorde de store olieselskaber stigende
        
        
          brug af eksterne leverandører til at varetage olietransporten,
        
        
          og det betød en ny forretningsmulighed for mange rederi-
        
        
          er – herunder også A.P. Møllers selskaber. Betydningen af
        
        
          olietransport voksede for A.P. Møller i efterkrigstiden, hvor
        
        
          gruppen udviklede Danmarks største tankskibsrederi. Siden
        
        
          oliekrisen i 1970’erne er tankaktiviteterne dog blevet over-
        
        
          halet af rederiets containerforretning, Maersk Line, i for-
        
        
          hold til omsætning og betydning for gruppen. Transport af
        
        
          råolie og raffinerede produkter samt gas udgør også en del
        
        
          af gruppens shippingaktiviteter.
        
        
          Efterforsknings- og produktionsaktiviteterne i den dan-
        
        
          ske del af Nordsøen blev det egentlige gennembrud for
        
        
          gruppens involvering i olie- og gasindustrien. Upstream er
        
        
          det lykkedes A.P. Møller-Mærsk Gruppen at udvikle Mærsk
        
        
          Olie og Gas til en betydelig international spiller inden for
        
        
          kulbrinteefterforskning og -produktion med aktiviteter i
        
        
          mange lande. Selskabet opnåede koncessionen til efter-
        
        
          forskning i den danske undergrund i 1962 og opbyggede
        
        
          gradvist kompetencerne på efterforskning og udvinding.
        
        
          Fra begyndelsen af 1990’erne startede en international eks-
        
        
          pansion, som i skrivende stund har bragt Mærsk Olie og Gas
        
        
          ind i gruppen af de 20 største olieselskaber i verden.
        
        
          En lang række støttefunktioner upstream er opstået som
        
        
          knopskydning på kulbrinteefterforskningen og -indvindin-
        
        
          gen i Danmark. Det gælder således boreaktiviteter (Maersk
        
        
          Drilling/Contractors), flydende produktion (Maersk FPSO)
        
        
          og forsyningstjeneste (Maersk Supply Services, Danbor og
        
        
          Maersk Helicopters). Disse aktiviteter har i overvejende
        
        
          grad været maritime og således bygget videre på gruppens
        
        
          maritime kompetencer, men dog ikke udelukkende. En be-
        
        
          81