tankskibe opereret på lange kontrakter med olieselskaberne,
men i løbet af 2000’erne er et egentlig spot-marked gradvist
opstået også på dette felt.
42
I 1970’erne havde A.P. Møller foretaget mindre investe-
ringer i LNG shipping markedet, men først fra begyndel-
sen af 2004, med leveringen af LNG-tankeren MAERSK
RAS LAFFAN, tog A.P. Møller-Mærsks engagement i dette
segment fart. Frem til 2011 blev A.P. Møller-Mærsks flåde
af de kostbare LNG fartøjer udvidet til i alt otte fartøjer, i
hovedsagen beskæftiget på lange kontrakter, og alle for eks-
terne kunder. Indtil 2009 blev LNG-forretningen drevet af
Maersk Tankers, men blev herefter udskilt som et selvstæn-
digt forretningsområde med navnet Maersk LNG.
43
I 2011 anså mange eksperter LNG-shipping-markedet
for at have stort vækstpotentiale, og flere rederier valgte at
gå ind i segmentet på dette tidspunkt.
44
A.P. Møller-Mærsk
gik dog mod strømmen ved at sælge LNG-forretningen i
efteråret 2011. Maersk LNG havde ikke givet det forven-
tede afkast på investeringen, og som følge heraf havde A.P.
Møller-Mærsks ledelse ønske om at skærpe forretningens
fokus via bortsalg af LNG-segmentet.
45
Forædling og distribution til forbrugere
Olieselskaber som Shell og BP har historisk engageret sig i
alle værdikædens led, inklusive raffinering, distribution og
salg af olieprodukter til forbrugere. A.P. Møller Gruppen
har derimod historisk haft fokus på shipping og upstream
aktiviteter, og i vid udstrækning overladt de sidste led af
downstream aktiviteterne til andre virksomheder. Eneste
væsentlige undtagelser herfra var Mærsk Raffinaderiet og
Danbritkem A/S, der var beliggende ved Kløvermarken i
København. Raffinaderiet blev etableret i 1955, men havde
tekniske opstartsproblemer. Efter ændring i produktions-
indretningen blev raffinaderiet efterhånden profitabelt, men
efter nye underskud i 1970’erne blev aktiviteten afhændet.
I nærheden af raffinaderiet etablerede A.P. Møller Gruppen
i 1962 i samarbejde med et britisk selskab Danbritkem, der
åbnede en fabrik til produktion af polyethylen, et plastmate-
riale til brug i industriproduktion. Danbritkems produktion
var baseret på råmaterialer fra raffinaderiet og blev fortsat,
indtil gruppen endeligt afviklede downstream engagemen-
tet i slutningen af 1970’erne.
46
Konklusion: Internalisering og strategisk brud
Gennem tiden er A.P. Møller-Mærsk Gruppens involvering
i olie- og gasindustriens værdikæde gradvist blevet udvidet.
Involveringen startede i 1927-28, da A.P. Møllers to tradi-
tionelle tørlastrederier, A/S Dampskibsselskabet Svendborg
og Dampskibsselskabet af 1912 A/S, gik ind i tankskibsfart.
I mellemkrigstiden gjorde de store olieselskaber stigende
brug af eksterne leverandører til at varetage olietransporten,
og det betød en ny forretningsmulighed for mange rederi-
er – herunder også A.P. Møllers selskaber. Betydningen af
olietransport voksede for A.P. Møller i efterkrigstiden, hvor
gruppen udviklede Danmarks største tankskibsrederi. Siden
oliekrisen i 1970’erne er tankaktiviteterne dog blevet over-
halet af rederiets containerforretning, Maersk Line, i for-
hold til omsætning og betydning for gruppen. Transport af
råolie og raffinerede produkter samt gas udgør også en del
af gruppens shippingaktiviteter.
Efterforsknings- og produktionsaktiviteterne i den dan-
ske del af Nordsøen blev det egentlige gennembrud for
gruppens involvering i olie- og gasindustrien. Upstream er
det lykkedes A.P. Møller-Mærsk Gruppen at udvikle Mærsk
Olie og Gas til en betydelig international spiller inden for
kulbrinteefterforskning og -produktion med aktiviteter i
mange lande. Selskabet opnåede koncessionen til efter-
forskning i den danske undergrund i 1962 og opbyggede
gradvist kompetencerne på efterforskning og udvinding.
Fra begyndelsen af 1990’erne startede en international eks-
pansion, som i skrivende stund har bragt Mærsk Olie og Gas
ind i gruppen af de 20 største olieselskaber i verden.
En lang række støttefunktioner upstream er opstået som
knopskydning på kulbrinteefterforskningen og -indvindin-
gen i Danmark. Det gælder således boreaktiviteter (Maersk
Drilling/Contractors), flydende produktion (Maersk FPSO)
og forsyningstjeneste (Maersk Supply Services, Danbor og
Maersk Helicopters). Disse aktiviteter har i overvejende
grad været maritime og således bygget videre på gruppens
maritime kompetencer, men dog ikke udelukkende. En be-
81
1...,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80 82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,...192