en en forholdsvis ny industri, der fra starten var kendetegnet
        
        
          ved komplicerede produkter og kompliceret produktion, der
        
        
          samlet krævede veluddannede medarbejdere. Men i takt med
        
        
          at produktionen i stigende grad blev standardiseret, er den
        
        
          løbende flyttet væk fra Danmark, og i dag er der stort set
        
        
          ingen dansk produktion inden for telekomindustrien.
        
        
          6
        
        
          Den sidste industri – den maritime – er en branche for de
        
        
          virksomheder, som er underleverandører til værftsindustrien,
        
        
          hvilket vil sige virksomheder som Viking, Hempel, MAN
        
        
          Diesel etc. Den er knap nok defineret som en selvstændig in-
        
        
          dustri, fordi det eneste som binder virksomhederne sammen
        
        
          er, at de leverer til skibsværfterne, hvorfor det er vanskeligt at
        
        
          sige noget generelt om produkternes og produktionens kom-
        
        
          pleksitet. Men industrien adskiller sig på en række vigtige
        
        
          punkter fra de øvrige tre undersøgte brancher, hvilket gør
        
        
          det interessant og relevant at inddrage den maritime indu-
        
        
          stri i undersøgelsen. I forhold til de tre øvrige brancher, så
        
        
          er den maritime industri kendetegnet ved, at der fortsat fin-
        
        
          der en omfattende produktion sted i Danmark. Det uanset at
        
        
          erhvervsanalytikere gennem flere årtier har dømt de danske
        
        
          maritime underleverandører ude, fordi de store danske skibs-
        
        
          værfter løbende er lukket siden begyndelsen 1980’erne.
        
        
          7
        
        
          
            Markeder
          
        
        
          Markedet for de produkter, som virksomhederne inden
        
        
          for den maritime industri producerer til, er afgørende an-
        
        
          derledes end inden for de tre øvrige brancher. Der stort set
        
        
          udelukkende tale om en underleverandørindustri, der ikke
        
        
          afsætter til private forbrugere. Branchen er i den grad af-
        
        
          hængig af rederierne og af værftsindustrien, og i takt med
        
        
          værftslukningerne i Danmark blev det forudset, at de ma-
        
        
          ritime danske underleverandører ville lukke.
        
        
          8
        
        
          Sådan er det
        
        
          ikke gået, og der er fortsat en række store virksomheder,
        
        
          der har betydelige danske aktiviteter og afsætter til et glo-
        
        
          balt marked. Viking Life-Saving Equipment, Alfa Laval
        
        
          Aalborg, Hempel og MAN Diesel er de mest fremtrædende
        
        
          eksempler og beskæftiger fortsat mange tusinde mennesker
        
        
          i Danmark. Omvendt er den maritime industri meget følsom
        
        
          over for, hvordan det går i shippingbranchen og i værfts-
        
        
          industrien. Derfor har mange af virksomhederne inden for
        
        
          branchen gennem årene forsøgt at komme ind på ikke-ma-
        
        
          ritime markeder.
        
        
          9
        
        
          En stor del af virksomhederne inden for både tekstil-
        
        
          og møbelindustrien afsætter deres produkter direkte eller
        
        
          indirekte til private forbrugere. Disse brancher er således
        
        
          i væsentlig grad overgået til at blive modeindustrier, hvor
        
        
          marketing, branding og design er nøglefaktorer for virk-
        
        
          somhedernes overlevelse.
        
        
          
            Alpha Diesel A/S i Frederikshavn producerer skibsmotorer og
          
        
        
          
            var op gennem 1970’erne ejet af B&W. I dag er Alpha Diesel en
          
        
        
          
            del af MAN Diesel & Turbo, der producerer og udvikler totakts-
          
        
        
          
            skibsmotorer.
          
        
        
          60