en en forholdsvis ny industri, der fra starten var kendetegnet
ved komplicerede produkter og kompliceret produktion, der
samlet krævede veluddannede medarbejdere. Men i takt med
at produktionen i stigende grad blev standardiseret, er den
løbende flyttet væk fra Danmark, og i dag er der stort set
ingen dansk produktion inden for telekomindustrien.
6
Den sidste industri – den maritime – er en branche for de
virksomheder, som er underleverandører til værftsindustrien,
hvilket vil sige virksomheder som Viking, Hempel, MAN
Diesel etc. Den er knap nok defineret som en selvstændig in-
dustri, fordi det eneste som binder virksomhederne sammen
er, at de leverer til skibsværfterne, hvorfor det er vanskeligt at
sige noget generelt om produkternes og produktionens kom-
pleksitet. Men industrien adskiller sig på en række vigtige
punkter fra de øvrige tre undersøgte brancher, hvilket gør
det interessant og relevant at inddrage den maritime indu-
stri i undersøgelsen. I forhold til de tre øvrige brancher, så
er den maritime industri kendetegnet ved, at der fortsat fin-
der en omfattende produktion sted i Danmark. Det uanset at
erhvervsanalytikere gennem flere årtier har dømt de danske
maritime underleverandører ude, fordi de store danske skibs-
værfter løbende er lukket siden begyndelsen 1980’erne.
7
Markeder
Markedet for de produkter, som virksomhederne inden
for den maritime industri producerer til, er afgørende an-
derledes end inden for de tre øvrige brancher. Der stort set
udelukkende tale om en underleverandørindustri, der ikke
afsætter til private forbrugere. Branchen er i den grad af-
hængig af rederierne og af værftsindustrien, og i takt med
værftslukningerne i Danmark blev det forudset, at de ma-
ritime danske underleverandører ville lukke.
8
Sådan er det
ikke gået, og der er fortsat en række store virksomheder,
der har betydelige danske aktiviteter og afsætter til et glo-
balt marked. Viking Life-Saving Equipment, Alfa Laval
Aalborg, Hempel og MAN Diesel er de mest fremtrædende
eksempler og beskæftiger fortsat mange tusinde mennesker
i Danmark. Omvendt er den maritime industri meget følsom
over for, hvordan det går i shippingbranchen og i værfts-
industrien. Derfor har mange af virksomhederne inden for
branchen gennem årene forsøgt at komme ind på ikke-ma-
ritime markeder.
9
En stor del af virksomhederne inden for både tekstil-
og møbelindustrien afsætter deres produkter direkte eller
indirekte til private forbrugere. Disse brancher er således
i væsentlig grad overgået til at blive modeindustrier, hvor
marketing, branding og design er nøglefaktorer for virk-
somhedernes overlevelse.
Alpha Diesel A/S i Frederikshavn producerer skibsmotorer og
var op gennem 1970’erne ejet af B&W. I dag er Alpha Diesel en
del af MAN Diesel & Turbo, der producerer og udvikler totakts-
skibsmotorer.
60
1...,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59 61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,...192