Det er kendetegnende, at flere af de store danske virk-
        
        
          somheder inden for den maritime industri har store globale
        
        
          markedsandele inden for deres respektive områder. Viking
        
        
          sidder på en stor del af markedet for sikkerhedsudstyr på
        
        
          skibene, Alfa Laval Aalborg har en stor markedsandel af
        
        
          skibskedler og MAN Diesel er førende inden for udvikling
        
        
          af totaktsskibsmotorer. Det har været afgørende for, at disse
        
        
          virksomheder har klaret sig godt de seneste tre-fire årtier
        
        
          under den økonomiske globalisering.
        
        
          I forlængelse heraf kan det konstateres, at den maritime
        
        
          industri gennem årene i meget høj grad er blevet begunsti-
        
        
          get af en nær kontakt til de store danske rederier. Der har
        
        
          været – og er stadig – en udpræget tendens til, at de dan-
        
        
          ske rederier kræver deres skibe udstyret med produkter fra
        
        
          danske underleverandørvirksomheder, uanset hvor skibene
        
        
          bygges.
        
        
          10
        
        
          Derfor har lukningen af de danske skibsværfter
        
        
          og flytningen af skibsbygningen til Asien ikke haft den ne-
        
        
          gative effekt, som industriens egne repræsentanter forud-
        
        
          sagde i 1980’erne.
        
        
          Et vigtigt udgangspunkt for at inddrage den maritime
        
        
          industri i undersøgelsen har været en opfattelse af, at pro-
        
        
          dukterne typisk er komplekse og vanskelige at producere.
        
        
          Det har dog vist sig at være en tvivlsom antagelse. I hvert
        
        
          fald er det ikke nødvendigvis mere kompliceret at produ-
        
        
          cere skibskedler og redningsveste, end det er at producere
        
        
          designermøbler eller slidstærke stoffer til bilindustrien.
        
        
          Derimod er det rimeligt at tale om, at der på en række virk-
        
        
          somheder inden for den maritime industri løbende finder
        
        
          en omfattende produktudvikling sted, hvor fokus af gode
        
        
          grunde ikke lægges på udseendet, som det er tilfældet inden
        
        
          for modeindustrierne, men på effektivitet og holdbarhed.
        
        
          Det er således et kendetegn ved disse danske virksomhe-
        
        
          der, at en stor del af produktudviklingen finder sted i ud-
        
        
          viklingsafdelinger i Danmark, men at det ofte sker i tæt
        
        
          kontakt med udviklingsafdelinger andre steder i verden.
        
        
          Det betyder også, at en meget stor del af de ansatte i disse
        
        
          virksomheder har længerevarende uddannelser – ofte en
        
        
          eller anden ingeniøruddannelse. Omvendt bliver andelen
        
        
          af medarbejdere uden eller med meget korte uddannelser
        
        
          stadigt mindre.
        
        
          11
        
        
          
            Outsourcing eller offshoring
          
        
        
          I avisernes fremstilling af den danske produktionsudflyt-
        
        
          ning har der stort set ikke været skelet til, hvordan den har
        
        
          fundet sted. Gennem de seneste fem-ti år er der heller ikke
        
        
          stillet spørgsmålstegn ved, om produktionen skulle forblive
        
        
          i Danmark eller flyttes til lavtlønslande, fordi det tages for
        
        
          givet, at lønningerne i Danmark er for høje til, at der kan
        
        
          foretages rentabel produktion. De seneste par år er der des-
        
        
          uden etableret en tredje avishistorie om, at en betydelig del
        
        
          af de produktionsjobs, som tidligere er blevet flyttet ud, er
        
        
          ved at blive
        
        
          
            insourcet
          
        
        
          , fordi der har været for mange proble-
        
        
          mer med den udenlandske produktion.
        
        
          12
        
        
          For at tage det sidste punkt først, så er der ikke meget,
        
        
          der tyder på, at det er noget generelt billede, at produktio-
        
        
          nen bliver
        
        
          
            insourcet
          
        
        
          . Tværtimod har der været en tydelig
        
        
          tendens til, at antallet af danske produktionsjobs inden for
        
        
          alle industrier er faldet meget betydeligt siden 2008, hvor fi-
        
        
          nanskrisen brød ud.
        
        
          13
        
        
          Der er heller ikke meget, der tyder på,
        
        
          at antallet af produktionsjob vil stige væsentligt, når krisen
        
        
          er overstået, fordi mange danske virksomheder netop i løbet
        
        
          af krisen har beskåret omkostningerne kraftigt, blandt andet
        
        
          ved at flytte produktionen til lande med lavere omkostnin-
        
        
          ger end de danske. Desuden har der været en del traditio-
        
        
          nelle danske produktionsvirksomheder, der er lukket inden
        
        
          for de senere år, mens meget få nyetablerede virksomheder
        
        
          starter produktion i Danmark.
        
        
          Angående opfattelsen af, at der ikke er noget alternativ
        
        
          til at flytte produktionen ud af Danmark, så er sandheden
        
        
          ikke så entydig, som det umiddelbart kan virke. Men hvis vi
        
        
          tager udgangspunkt i tekstilindustrien og i møbelindustrien
        
        
          tyder meget på, at der er noget om det. I begge brancher var
        
        
          det dominerende paradigme i 1980’erne og første halvdel af
        
        
          1990’erne, at produktionen i Danmark skulle automatiseres
        
        
          og effektiviseres, hvorved lønandelen ville være så lav, at
        
        
          den ikke spillede nogen særlig stor rolle for de samlede om-
        
        
          kostninger. Inden for tekstilindustrien var Brandtex føren-
        
        
          de i indførelsen af automatiseret produktion, men måtte i
        
        
          midten af 1990’erne erkende, at strategien ikke kunne holde
        
        
          i det lange løb. Det skyldtes primært, at automatiseret pro-
        
        
          duktion betød manglende fleksibilitet, og da udviklingen in-
        
        
          61