et højere illegitimitetstal på grund af det høje kvindeover-
        
        
          skud). Gennemgangen viser også, at mønstrene ændrede sig,
        
        
          da søfarten gik tilbage og turismen fik større betydning som
        
        
          hovederhverv i slutningen af det 19. århundrede.
        
        
          I Leezen var det især blandt indersterne, som er dem, der
        
        
          tilhører klassen under gårdmænd og husmænd og som ikke
        
        
          ejede jord, man så de førægteskabelige undfangelser.
        
        
          62
        
        
          U- og
        
        
          førægteskabelighed afspejler altså forandringer i den sociale
        
        
          struktur, som ikke fandtes på det søfartsprægede Amrum i
        
        
          samme form. Dog havde tilbagegangen i søfarten i den første
        
        
          halvdel af det 19. århundrede naturligvis også indvirkning
        
        
          på de sociale strukturer på Amrum. Det ville altså være inte-
        
        
          ressant i fremtiden at undersøge denne indvirkning. Dette er
        
        
          dog ikke muligt med de kilder, der er blevet anvendt i denne
        
        
          artikel. På Amrum er undersøgelse af de sociale lag generelt
        
        
          sværere end i landbrugsområder, da det er sværere at slutte
        
        
          sig til samfundslag ud fra erhvervsbetegnelser. I søfarten
        
        
          var det i princippet muligt for enhver at stige i graderne fra
        
        
          skibsdreng hele vejen til kaptajn.
        
        
          63
        
        
          En matros kunne altså
        
        
          godt blive kaptajn senere. Hertil kommer, at mange, der i fol-
        
        
          ketællingslisterne optrådte som ”bønder”, i virkeligheden var
        
        
          pensionerede kaptajner. De kom derfor ikke fra landbrugsla-
        
        
          get, men havde købt deres jord ved hjælp af penge tjent på
        
        
          søfart. Naturligvis var der også på Amrum en maritim over-
        
        
          og underklasse med diverse trin. I nogle familier var det al-
        
        
          mindeligt at blive kaptajn, i andre forblev man matros. Dette
        
        
          kan man dog ikke se af folketællingslisterne. Her har man
        
        
          brug for en ”livsprofil”, som man bedst kan lave ud fra de
        
        
          såkaldte ”Ummärkungsprotokolle” (som indeholder en form
        
        
          for skattelister). Her ville det være interessant at undersøge,
        
        
          om der er sammenhæng mellem tilhørsforhold til et bestemt
        
        
          samfundslag og en bestemt ægteskabsadfærd eller om social
        
        
          opstigning hænger sammen med bestemte ægteskabsforhold.
        
        
          Dette må dog blive et tema for en særskilt artikel.
        
        
          
            Summary
          
        
        
          The island of Amrum was originally a Danish enclave in
        
        
          the Duchy of Schleswig and, like Westerland Foehr, was a
        
        
          part of the county of Ribe. The population of the North Sea
        
        
          island lived up to the nineteenth century on seafaring. In the
        
        
          late eighteenth century, over 80% of the male population
        
        
          were seafarers. By 1834 this proportion had dropped to
        
        
          just under 60%. In 1860, the proportion again increased
        
        
          to about 75%. With the founding of the seaside resort
        
        
          of Wittdün on the southern tip of the island in 1890, the
        
        
          tourism industry began to strengthen. This business soon
        
        
          became just as important as shipping had been before it.
        
        
          The fact that a large proportion of the population lived from
        
        
          seafaring had a major impact on the society. Birth, death,
        
        
          marriage, and fertility were subject to special conditions
        
        
          which were derived from the dependence on the sea.
        
        
          Taking Amrum as a case, the article examines some of the
        
        
          demographic characteristics that were typical of a maritime
        
        
          
            Cornelius Peters med sin kone Johanna og børnene Therese, Chri-
          
        
        
          
            stine og Gerret. Familiefoto fra Amrum, omkring 1867.
          
        
        
          34