121
I juni 2009 begyndte forberedelserne til det egentlige
skibstømrerarbejde. I den forbindelse besøgte Tom Rasmus-
sen fra Skibsbevaringsfonden museet og gav gode råd og
vejledning. Dels blev originale materialer diskuteret, dels
talte man om imprægnering og bevaring af skibet.
Der blev rådgivet omkring neddypning af træ i boracol,
og vurderingen var på baggrund af tidligere tests andre ste-
der med boracol iblandet farvestof, at spanter og bundstokke
af egetræ formentlig ville være gennemvædet af boracol ved
neddypning i 14 dage. Museet var desuden af konservator
Elmer Fabech blevet anbefalet blandingen 1:1:1 af trætjære/
linolie/boracol. Trætjæren virker som fungicid (dvs. svam-
pedræbende middel) i blandingen, hvilket er nødvendigt,
når man anvender linolie, der ikke har den egenskab.
Med hensyn til originale materialer vurderede Tom Ras-
mussen, at kimmingsvægerne i fartøjet formentlig oprinde-
lig var lavet i eg. Hvis de senere er udskiftet til f.eks. lærk,
kan det skyldes, at lærk i Danmark har en forholdsvis kort
historie, og at der derfor først op i det 20. århundredes første
halvdel ses at have været anvendt lærk i større udstrækning i
danske skibe. Kimmingsvægerne i everten var lavet af gran
og er formentlig isat i forbindelse med Fiskeri- og Søfarts-
museets renovering i 1968-70. Tom Rasmussen vurderede,
at kimmingsvægerne oprindelig nok har været langskaret.
Udvælgelse af spantetræ.
1...,111,112,113,114,115,116,117,118,119,120 122,123,124,125,126,127,128,129,130,131,...192