122
Under det følgende arbejde med restaureringen, da inder-
klædningen/garneringen blev taget af, tolkede tømrerne,
at der ikke var tale om en kimmingsvæger, men garnering,
hvorfor der ikke bliver isat nye vægere (se nedenfor).
Tom Rasmussen mente jf. ovenfor, at da bunden er vur-
deret til at være af lærk, så antyder det, at den kan have
været skiftet på et tidspunkt efter 1887, men før fartøjet blev
erhvervet af Fiskeri- og Søfartsmuseet.
Imprægnering og opmåling
Arbejdsgangen er ganske kompliceret ved restaureringen af et
skib som
Ane Cathrine
, hvor de oprindelige tegninger mang-
ler. Formålet er at bevare så meget originalt træ som muligt.
Udskiftningen af træet måtte ske gradvis, da fjernelse af alt
dårligt træ på én gang i et skib, hvor nedbrydningsprocessen
var så fremskreden som på
Ane Cathrine
, ville betyde, at
skibet faldt helt sammen. Derfor blev spanter og bundstokke
fjernet forskudt, således at hver anden eller tredje forblev
på sin plads. Udskiftningen af fartøjsdele begyndte i august
2009, og ved udgangen af oktober var hver anden spant i
styrbord og hver anden bundstok, samt en enkelt bundplanke
taget ud eller skiftet. I sammenhæng hermed blev to rang
udenbords planker skiftet, så skibets stabilitet kunne beva-
res. Der blev samtidig fremstillet ca. 800 fyrrenagler til er-
statning af de oprindelige nagler i skibet, og 1.500 egepinde
til fastmontering af bundplanker til bundstokke.
Der blev foretaget en grundig imprægnering af skibets
trædele ved nedsænkning i den føromtalte blanding af bo-
racol, trætjære og rå linolie i forholdet 1:1:1. Til impræg-
neringen af bundstokke og spanter blev der fremstillet syv
kar. Alt træ blev behandlet med blandingen – også de oprin-
delige fartøjsdele, der kunne bevares, og til brug for senere
projekter af lignende art blev det registreret, hvor meget
træet har optog af imprægneringsblandingen. I juli 2009
havde de første 7-8 gamle bundstokke været neddyppet im-
prægneringsblandingen i op til 14 dage. Den første måling
viste, at en bundstok sugede ca. 10 kg af blandingen, idet
vægten på to uger steg fra 21 til 31 kg dvs. omtrent 50 %.
Tilvirkningen af nye spanter var i gang, og fire-fem af dem
var neddyppet i blandingen. Det friske træ suger ikke nær
samme mængde som ældre træ, da den naturlige fugtighed i
frisk træ er højere. Vægten på det friske træ blev kun forøget
med 2-3%. Den første bundplanke fra styrbord var skåret til
og lå klar i havnebassinet. Tømrerne overvejede om bund-
plankerne skulle ligge neddyppet i blandingen – eller om
de skulle smøres med pensel. På grund af træets størrelse
valgte man det sidste.
Restaureringen af et træskib er baseret på skibets nuvæ-
rende udseende samt historiske oplysninger fra beretninger,
fotos og evt. tegninger. Under restaureringen forekommer
desuden opdagelser, som har betydning for valg af løsninger
og materialer. Det egentlige restaureringsarbejde er baseret
på opmålinger og kopiering af de enkelte skibsdele og ef-
terlader som sådan ikke opmålingstegninger. Kopieringen
foregår ved optegning af skabeloner – der laves ri. En regi-
strering i form af komplette opmålinger ville dels forsinke
restaureringen betragteligt, dels er udskiftning af trædele et
vilkår for et træskib, og de nøjagtige dimensioner på hvert
enkelt træstykke er ikke så relevant.
Ane Cathrine
er des-
uden bygget af trædele, der ikke er helt ensartede i dimensi-
onerne. De enkelte spanter, støtter eller sideplanker varierer
i dimensionerne inden for en vis margin på et par tommer.
Den gennemgående metode ved restaureringen af skibet har
været, at der for hvert enkelt stykke træ er foretaget en op-
Opmåling.
1...,112,113,114,115,116,117,118,119,120,121 123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,...192