113
        
        
          
            Fiskeri- og Søfartsmuseets klenodie, vadehavseverten ”Ane
          
        
        
          
            Cathrine”, har i 2008-2010 gennemgået et større restaure-
          
        
        
          
            ringsarbejde. Dette er sket på baggrund af, at Kulturarvssty-
          
        
        
          
            relsen i 2008 vurderede fartøjet som værende af enestående
          
        
        
          
            national betydning. Kulturarvsstyrelsen, Lauritzen-fonden
          
        
        
          
            samt Esbjerg Fonden har samlet støttet restaureringen med
          
        
        
          
            1,2 mio. kr. Kulturarvsstyrelsen stillede som betingelse for
          
        
        
          
            bevillingen, at der efterfølgende skulle etableres en varig
          
        
        
          
            opbevaring af fartøjet i overensstemmelse med Skibsbeva-
          
        
        
          
            ringsfondens anvisninger. I denne artikel, der tager afsæt i
          
        
        
          
            en rapport udarbejdet i forbindelse med restaureringsarbej-
          
        
        
          
            det, gives en introduktion til everten og dens historie, og der
          
        
        
          
            berettes om restaureringen, som blev udført af museets to
          
        
        
          
            skibstømrere Gert Lykke Jensen og Ole Mølgaard.
          
        
        
          
            En vadehavsevert af Enestående National Betydning
          
        
        
          
            1
          
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet erhvervede vadehavsfartøjet
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Cathrine
          
        
        
          i 1967 og hjemtog det året efter. Skibet er et af få
        
        
          bevarede i Danmark af typen
        
        
          
            evert
          
        
        
          og det eneste, som er
        
        
          bygget i sejlskibenes tidsalder – før 1900. Samtidig er ever-
        
        
          ten det sidste bevarede fartøj af de mange, der i 1800-tallets
        
        
          sidste halvdel blev bygget på Søren Abrahamsens værft i
        
        
          Nordby på Fanø.
        
        
          Museets daværende medarbejdere Alan Hjorth Rasmus-
        
        
          sen og Andreas Møller udførte i slutningen af 1960’erne
        
        
          en større undersøgelse af den historiske vadehavssejlads,
        
        
          dvs. samtidig med hjemtagelsen af everten, og det dannede
        
        
          grundlag for en restaurering og delvis rekonstruktion af
        
        
          
            Ane
          
        
        
          
            Cathrine
          
        
        
          i de følgende år.
        
        
          2
        
        
          Everten var ved erhvervelsen let-
        
        
          tere ombygget, og den havde bl.a. fået motor og styrehus i
        
        
          
            Restaureringen af
          
        
        
          
            
              Ane Cathrine
            
          
        
        
          
            –
          
        
        
          
            en vadehavsevert af enestående national betydning
          
        
        
          
            Af René Schrøder Christensen
          
        
        
          1919. Det originale skrog og bundkonstruktionen på skibet
        
        
          var dog bevaret, og fartøjet blev i 1968-72 restaureret og
        
        
          tilbageført til den oprindelige skikkelse – som den så ud
        
        
          omkring 1900-1925.
        
        
          Restaureringen i 1968-72 blev udført af museets skibs-
        
        
          tømrer Carl Nielsen og omtrent alt materiale, som havde
        
        
          været over vandlinjen, blev udskiftet. I styrbord blev de tre
        
        
          øverste rang (dvs. rækker af sideplanker) skiftet og i bag-
        
        
          bord anden og tredje øverste rang. Stævntoppen blev skiftet
        
        
          et stykke ned. Alle dæksbjælker på dæk og halvdæk blev
        
        
          fornyet tillige med skandæk, vaterbord, dæksfisk og dæks-
        
        
          planker samt lønningsstøtter og skanseklædning. Skibet var
        
        
          som nævnt blevet udstyret med motor i 1919, hvor lukafet
        
        
          blev indrettet til motorrum og beboelsen flyttet forskibs.
        
        
          Derfor måtte lukafet under halvdækket rekonstrueres, li-
        
        
          gesom i øvrigt dæksluger, krøbel- og ankerspil, skylight,
        
        
          skydekappe, mast, rig, rundholter, sejl, ror og sidesværd.
        
        
          3
        
        
          Rekonstruktionen af skibet blev baseret på fotomateriale
        
        
          samt beretninger fra folk, som havde kendt eller sejlet med
        
        
          
            Ane Cathrine.
          
        
        
          Som baggrund for den aktuelle restaurering og vurde-
        
        
          ringen af
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          som kvalificeret til betegnelsen Ene-
        
        
          stående National Betydning lå en besigtigelse og vurdering
        
        
          af skibets historisk-tekniske detaljer og kulturhistoriske for-
        
        
          tælleværdi foretaget af Jes Kroman fra  Skibsbevaringsfon-
        
        
          den i februar 2008. Der er i dag kun tre bevarede everter i
        
        
          Danmark, hvoraf den ene,
        
        
          
            Rebekka
          
        
        
          , er totalt renoveret og re-
        
        
          konstrueret og den anden,
        
        
          
            Karen
          
        
        
          , er i ringe stand. Begge de
        
        
          nævnte everter er yngre end
        
        
          
            Ane Cathrine
          
        
        
          , som er den eneste
        
        
          bevarede evert bygget i sejlskibstiden. Skibsbevaringsfon-